Türk güldürü sinemasında evlilik ve cinsellik
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
(83) ÖZET İlkel toplulukta kadınlar klan içinde ekip biçer, yiyecekleri hazırlar ve benzeri işler görürken, erkekler tehlikeye dayalı olduğu için yalnız av isleriyle uğraşırlardı.Kadının klan içinde sürekli etkinlik göstermesi onu klan yönetiminde söz sahibi yapıyordu. İlkel toplulukta birçok tabu olmasına rağmen, cinsel tabular fazla de ğildi.Ayrıca, ilkel toplumlarda evlilik bir kurum olarak bil inmiyordu. Ve ka dın cinsel anlamda özgürlüğüne sahipti. Böyle bir Kaderi /Anaerkil soy aşa masından geçen Türk boylarında iş gücünün çoğalması ve artı-değer'in ortaya çıkması ile kadının egemenliği yerini erkeğin egemenliğine bıraktı. Ve boy Pederi /Ataerkil bir düzenle yönetilmeye başladı.Kadının özgürlüğü yavaş ya vaş elinden alındı.Kadın evine kapatılarak yalnız ev işleriyle uğraşması sağlandı.Daha sonra.Türklerin İslâm dinini kabul 1 eni şl eri ile kadın erkeğin çıkarları doğrultusunda köle durumuna düşmüş ve cinsel yaşamı yasaklar la denetlenir olmuştur. Cumhuriyet ' in ilanı il e, hedef lenen kadın özgürlüğü yalnız sözde kal mış pratikte yine erkeğine, bağımlı olarak yaşamını sürdürmüştür. Erkeğin egemenliğini sürdürdüğü toplumunuzda aile kutsal bir kurumdur. Ailenin kuruluşu evlilikle belirginleşir. Ve kadının evlilik öncesi cinsel ilişki kurmasını yasaklayan bir düzen ile evlilik cinsel ilişki için tek se çenek olarak sunul ur.Böylece kadının erkeğine olan bağımlılığı da artar. Türk Sineması 'nda kadın ve cinselliği işleyen ilk film 1917'de çev rilmiştir.Bu dönemde yapılan fi lmler, toplumdaki düzenin bir yansımasını(84).sunmaktadır. İçerideki kadın iyi.dışarıdaki kadın fahişe imajı ile kadınla rın toplumsal statülerine uygun filmler yapılarak bir anlamda kadının uyan ması engellenir ve kadın toplumsal konumunu alın yazısı olarak değerlendirir. Daha sonraları,1970 'l i yıllarda Türk Sineması pornografiyi perdeye yansıtırken cinsel sömürüyü de beraberinde getirir. 1980 sonrasında kadın özgürlüğü, cinsel özgürlük konuları ele alındı ama bu filmler kimi zaman eksik ya da gerçekçi çizgiden uzak kişiliklerle kadın sorununa tam anlamıyla sağlıklı bir bakış açısı getiremediler. Türk Güldürü Sineması 'nın da konuları arasında yer alan kadın, evlilik ve cinsellik bazı filmlerde toplumdaki yerinin tersine, bazen de toplumun yaklaşımındaki katılık alaya alınarak toplumsal bir eleştiri olarak sunul muştur. (85)' In the primitive society.woman sowed and reaped, prepared the food and did similar housework while man was going out hunting as it was more dangerous. Because of her effective role in the tribe the woman had influence on the clan management. Though there were so many taboos in the primitive society, sexual ta boos were by far the less Moreover marriege was not considered to be an as sociation then, and woman had a sexual independence in this respect. In the Turkish tribes that experrienced the - matriarchal - race phase.men's sove reignty replaced the woman's, with the increase of labor-power. So thence forth the tribe was under the management of nan with a patriarchal order. Woman a patriarchal order.Woman came to loose her freedom gradually. She was forced to stay at home all time and to do housework only.Afterwards the Turks embraced the Muslim religion and woman became a slave of man in the direction of man's advantage, and her sexual life was controlled with some prohibitions. Woman's freedom aimed with the Proclamation of the Republic remained in theory.woman continued to be dependant to man in practice. According to our present society, in which man still keeps on holding his sovereignty.marriage is a blessed association.The establishment of a family is carried out by marriage.Marriage is presented as a single choice for the purpose of sexual intercource with an order that prohibits the wo man not to have pre-rrarriage sexual relations.Therefore her dependance to the man increases. The first film of sexuality was made in 1917, in the Turkish motion-(86) picture industry.The films of the period gave a reflection of the order in,, society. Having produced films comply with the social standing of women with image that `woman indoor is good - woman out is a prostitute`, it was plan ned to prevent women from awakening and to make them consider their social statue as their fate. In 1970's Turkish motion-picture industry brought alongwith sexual:, exploitation while reflecting pornography to the white-curtain. After 1980, woman's freedom and sexual independence were handled to be topics of films but they were either deficient or far from being real i s- lic and they failed to put forward a healthy point of view in the full sen se for woman's problem. The woman marriage and sexuality that took place in the Turkish comedy films, have sometimes by making fun of severity of the society's point of view.
Collections