The Relationship between syntactic development and performance by freshmen in the English department at Buca Educational Faculty in İzmir
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
113 ÖZET Bu araştırma, Buca Eğitim Fakültesi İngilizce Bölümünün hazırlık sınıfının etkililiğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu nedenle hazırlık sınıfının başlangıcında ve sonunda, hazırlanan 100 maddelik bir test uygulanmıştır. Testin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve geliştirilmiştir. Ömeklem olarak belirlenen hazırlık sınıfı öğrencilerinin öntest ve son testten almış oldukları puanlar karşılaştırmıştır. Bu karşılaştırma ile anlamlı bir değişmenin oluşup oluşmadığı kontrol edilmiştir. Hipotezimize göre Inglizce öğretmeni olarak öğrencilere uygunanan hazırlık sınıfı eğitiminin sonunda giriş davranışlarına nazaran anlamlı bir değişme olacaktır. Bu anlamlı değişme T-testİ ile belirlenmiştir. öntestten öğrencilerin aldıkları puanların aritmetik ortalaması 55.16 bulunmuştur. Madde analiziyle maddelerin güçlük katsayıları hesaplanmıştır. Güçlük katsayılarına bakıldığında öğrencilerin giriş davranışlarının % 50'sine sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır. 24 sorunun güçlük katsayılarının % 50'nin üstünde çıktığı gözlenmiştir. Bu sonuca test maddelerinin seçeneklerindeki ipuçlarının neden olduğu tekrar gözden geçirme işleminde ortaya çıkarılmıştır. Sözkonusu 24 sorunun seçenekleri yeniden incelenmiş ve gerekli düzeltmeler yapılmıştır. 100 maddelik test hazırlık sınıfının bitiminde düzeltilmiş şekliyle öğrencilere tekrar uygulanmıştır. Sontestten öğrencilerin aldıkları puanların ortalaması 75.32 bulunmuştur. Madde analiziyle madde güçlük katsayıları hesaplanmıştır. Öntest ve sontest güçlük katsayıları arasındaki fark Cox-Vargas ayırtedicilik katsayısı olarak belirlenmiştir. Sontestin güçlük katsayıları bütün test maddeleri için artış göstermiştir. Bu sonuç testin geçerli ve güvenilir olduğunun yanısıra öğrencilerde davranış değişikliğinin de oluştuğunu göstermesi bakımından yararlı olmuştur. Öntest ve sontest arasında beklenen anlamlı değişikliğin olup olmadığı T-testi sonunda belirlenmiştir. T-puanı 10.18 olarak bulunmuştur. T-tablosu114 0.05 anlamlılık düzeyinde kontrol edildiğinde sontest lehinde anlamlı bir değişmenin olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, İngilizce öğretmeni olacak öğrenciler için uygulanan hazırlık sınıflarının giriş davranışlarına nazaran anlamlı değişmeler yarattığı söylenebilir. Hazırlık sınıflarının devam ettirilmesi olumlu olarak değerlendirilmektedir. Hazırlık sınıfının etkililiğinin daha da arttırılması yolunda benzer araştırmaların desteklenmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir. 111 PART VII SUMMARY The aim of this research was to enlighten the effectiveness of preparatory class education at the English Department of Buca Educational Faculty. Because of that, an achievement test of 100 items was applied on the students at the beginning of preparatory class education and at the end of it. The validity and reliability of this test have been examined and improved. The results of the former and the final test which were applied on the students, have been compared and used as a pattern. This comparison allowed us to see whether a meaningful change took place or not. The suggestion of our hypothesis is that at the end of preparatory class education, a meaningful change in the behaviour of the English Department students will occur. This meaningful change has been determined by the T-test. The scores of the former test achieved by the students presented an arithmetic mean of 55.16. Besides this, with the help of item analysis the difficulty coefficients of the items have been calculated. When referred to the difficulty coefficients, it could be easily seen that the expected behaviours of the students were below 50 percent. The difficulty coefficients of 24 questions were above 50 percent. By reviewing the questions it has been discovered that the reason for this was depended on the clues hidden in the questions. After examining these 24 test items, they have been corrected. Later on, this corrected version of the test has been applied on the students at the end of preparatory class education. The mean of the students' scores at the final test was 75.32. The difficulty coefficients of the items have also been calculated. The difference between the difficulty coefficients of the former and final test has been determined as the Cox-Vargas discrimination coefficient. The difficulty coefficients of every item of the final test has shown a rise. This result indicated an important112 change in the behaviours of the students and made clear that the validity and reliability of the test was true. At the end of the T-test one could easily see whether an expected meaningful change between the former and final test took place or not. The T-score has been found as 10.18. After having checked the T-table a meaningful level of 0.05 could be determined and there was no doubt that a meaningful change occured in favour of the final test. As a matter of fact, it can be easily said that preparatory classes, founded for the benefit of students who are going to become English teachers are causing meaningful changes in the behaviours of those students. The continuation of preparatory class education would be a quite positive attempt and it has been thought that it would be beneficial to support similar researches which will help to increase the effectiveness of preparatory class education.
Collections