Türk fotografında izlenimci etkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
-106- ÖZET : Sanatın kuralları yani dört noktası sınırlı olan sanatın kuralları tarih boyunca ne yazık ki kayalar üstüne resim çizen psiksosyo biyolojik organizmalarıyla başlamış günümüze kadar öylece gelmiştir. Dolayısıyla resim sanatının bir bölümünde bugünkü bulunduğumuz tarihten 154 yıl önce eğer fotoğraf başladıysa bu 154 yılın önündeki 25.000 senede resim vardır. Yani resim bu kadar eski bir kökle gelirken fotoğrafta bu eski kökün içinden kendi payını almak durumundaydı. Bu payı aldı. Resmin kuralları içinde yapılan izlenimci fotoğraf en iyiyi yakalama savaşında her zaman kazançlı çıkmıştır. Bu prensipler bizim anladığımız sanatın oluşumunu meydana getirmiş olan prensiplerdir. Yani ağırlık menkezinin nerede olacağı, Altın ölçünün nasıl geçeceği, birinci leke orta leke ve son leke arasındaki ilişkiler. Başlamanın bitime doğru al kışında ona fikrin söyleneceği alanlar. Bütün bunlar estetik kuramlar içinde Mısır Sanatı'ndan başlayarak, Budizmin içindeki getirdi ği özel sanat yapıtlarıyla, Rönesansa, baroka ve Islan Sanatı'nın içindeki prensiplere girerek her tarafa dağılmıştır. Bu dağınıklık içinde de belirli prensipler çıkmıştır. Bunlarda sanatı sanat yapan prensipler olmuştur.Tabiki fotoğrafta bunlardan yararlanarak kendi bünyesine katmak mecburiyetinde kalmıştır. Fotoğraf da diğer sanat dalları gibi bir dildir. Öyle bir dildir ki, Konuşmaz ama gözünüzle baktığınız zaman bu dili birlikte okuruz. Uluslararası bir dildir, fotoğraf ve çağımızın en geçerli sanatsal hareketi olmuştur. Ülkemiz fotoğraf tarihinde izlenimciliği pek çok kişi bilmeden yaptılar. Ve yaptıkları şeyin izlenimcilikten kaynaklandığını, bu akımın niteliklerinden mi hareket ettiğini önceleri bilemediler.Şinasi Barutçu ve değişik çalışma ritimleriyle Baha Gelenbeliyle başlı--107- yan izlenimcilik 1940'lardan bu yana toplumun istediği ve bildiği biçimlerin içinde olan biçim olarak izlenimcilik ülkemizde severek tutulmuştur.Gördüğü ile baktığı ve hissettiği arasındaki köprüyü izlenimcilikle kurarak sağlamıştır. Ülkemizde fotoğraf izlenimci tavrını açıkça koyan sanatçılarıyla belli bir dönemi aşarak bugüne kadar gelmiştir. İzlenimci fotoğrafçılarımız gerek saf gerekse müdahale yönünde ortaya koydular. ürünler ini son yıllarda sergi, katalog ve yayınlarla topluma sunmaktadırlar. Bu sunulan ürünler toplumda beğeni ile karşılanmaktadır. Fotoğraf sanatında yapıtların artması, fotoğraf la içice olan insanların çoğalması ve toplumumuzun her katmanında kabul görmesi geleceğimize ışık tutmaktadır.
Collections