Türk eğitim sisteminde orta öğretim öğretmenlerinin başarılarının değerlendirme ölçütleri üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin başarılarını daha gerçekçi ve nesnel olarak değerlendirmede esas alınması gereken ölçütlere yönelik katkı sağlayabilmeyi amaçlamıştır. Araştırma; giriş, ilgili yayın ve araştırmalar, yöntem, bulgular ve yorum ile sonuç ve öneriler olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Tarama türünde yürütülen bu araştırmada, uzman görüşleri doğrultusunda ve pilot uygulama sonucunda elde edilen verilerle geçerlik ve güvenirliği tespit edilen, Alan Bilgisi, Eğitim Yöntemi, Mesleki Özellikler, Kişisel Özellikler ve Genel Kültür boyutlarından oluşan 51 ölçütlük anket formu kullanılmıştır. Anketler İzmir Metropol alanı içinde random yöntemiyle belirlenen 5 lisede görevli 212 öğretmen üzerinde uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulguların bazıları şöyledir: 1. Öğretmenlerin genelinde en yüksek katılımın sağlandığı ölçütler `Alanına ilişkin bilgi ve becerileri gerektirdiği düzeyde öğrencilere verebilmesi` ile `Öğrencilere yeterince değer vermesi ve ilişki kurabilmesi` olurken, en düşük katılımın sağlandığı ölçüt `Bitirme derecesi` olmuştur. 2. Öğretmen görüşlerinde, okul türüne göre; Alan Bilgisi, Kişisel Özellikler boyutlarında önemli düzeyde bir farklılaşma vardır. 3.Öğretmen görüşlerinde cinsiyete göre önemli düzeyde bir farklılaşma yoktur. 4.Öğretmen görüşlerinde yaş gruplarına göre Mesleki Özellikler boyutunda önemli düzeyde bir farklılaşma vardır. 5. Öğretmen görüşlerinde mezun olunan okullara göre Mesleki Özellikler ve Genel Kültür boyutlarında önemli düzeyde bir farklılaşma vardır. VI6.Öğretmen görüşlerinde toplam hizmet süresine göre Mesleki Özellikler boyutunda önemli düzeyde bir farklılaşma vardır. 7.öğretmen görüşlerinde lisansüstü eğitim yapma-yapmama durumlarına göre önemli düzeyde bir farklılaşma yoktur. 8. öğretmen görüşlerinde okutulan derse göre Alan Bilgisi, Eğitim Yöntemi, Mesleki Özellikler boyutlarında önemli düzeyde bir farklılaşma vardır. vıı ABSTRACT This research has been done with the aim of providing suplementary criteria for more rational and objective evaluation of teachers' achievement in high school establishments. The research includes five main chapters. These are; introduction, related publications and researches, method, findings and interpretation, conclusion and proposals. By searching in range, this research has advanced with the enquiry of 51 items that includes the subjects of Knowledge Area, Teaching Method, Professional Properties, Personal Properties and General Knowledge. The specialists' view has taken, and the validity and rehability of the search has cohfumed. The enquiry is applied to 212 teacher who are taken at random from 5 high school (lyce) in İzmir Metropolitan Area. The findings of the research are; I.The criteria that the highest teacher participation is occurred are; `To give his/her knowledge and skill to the students with a required level` and `To give enough with to his/her students and to be in good relation with them`. On the other side, the lowest participation take place at the criteria of `Graduation degree`. 2.According to the teachers' view considering school types, there is a considerable alteration in Knowledge Area, and Personal Properties (Proporties). 3.According to the the teachers' view, considering sexuality, there is not a considerable alteration. 4.According to the teachers' view, with respect to Professional Properties related with age groups, there is a considerable alteration. VİÜ5.According to the teachers' view, with respect to Professional Properties and General Knowledge related with graduation school, there is a considerable alteration. 6.According to the teachers' view, considering Professional Properties related with the total employment period, there is a considerable alteration. 7.According to the teachers' view, with respect to the condition of housing master degree a not, there is not a considerable alteration. 8.According to the teachers' view, considering the Knowledge Area, Teaching Method and Professional Properties related with the lecture, there is a considerable alteration. IX
Collections