Çevresel baskı gruplarının okulun yönetsel ve eğitsel işleyişine etkileri (Kocaeli-İzmit örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, okulun yönetsel, eğitsel ve genel işleyiş açısından çevresi ile ilişkilerini yönetici ve öğretmen algılarına dayalı olarak incelemeyi, var olan durumu bir sistem bütünlüğü içinde ortaya koymayı ve elde edilen bulgulara dayalı öneriler geliştirmeyi amaçlamıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan Çevresel Baskı Gruplarına İlişkin Algı ve Beklenti Ölçeği (ÇBG-ABÖ) araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Likert tipi beşli derecelemeye göre düzenlenen ölçek, okulun genel işleyişi ile ilgili 26 soru maddesini içermektedir. Bu soru maddelerinin 13'ü okulun yönetsel işleyişine, 13'ü okulun eğitsel işleyişi ile ilgilidir. ÇBG-ABÖ'de, ilköğretim okulları ve liselerde görevli yönetici ve öğretmenlerin 10 değişik baskı grubuna ilişkin algı ve beklenti düzeylerini ölçmeye yönelik soru maddelerine yer verilmiştir. ÇBG-ABÖ geçerliğini sağlamak amacıyla uzman kanısına başvurulmuştur. Güvenirliğini sağlamak amacıyla da madde test korelasyonları (r) ve alfa (a) değerleri hesaplanmıştır. Alfa a=92 olarak bulunmuştur. Ölçeğe ilişkin elde edilen değerler yeterli görülerek uygulamaya konulmuştur. Araştırmanın evrenini, Kocaeli İli, İzmit Büyük Şehir Belediyesine bağlı yerlerde 1996-1997 öğretim yılında ilköğretim okulları ve liselerde görevli 2640 yönetici ve öğretmen; örneklemini ise bu yerleşim yerlerindeki ilköğretim okulları ve liselerde görevli 97 yönetici, 310 öğretmen olmak üzere toplam 407 denek oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, küme örnekleme yöntemi ve yansızlık kuralıyla belirlenmiş; ve evrenin yaklaşık %15'ini oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde frekans (f), aritmetik ortalama ( x ), standart sapma (Ss), t-testi (p<.05 ve p<.01 anlamlılık düzeyinde) ve tek yönlü varyans analizi (p<.05 anlamlılık düzeyinde) kullanılmıştır. İkili grupların karşılaştırılması t-testi ile sınanmıştır. İkiden çok grupların karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi uygulanmış; varyans analizi sonucunda anlamlı farklılığın bulunması durumunda farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Fisher'in geliştirmiş olduğu LSD (Least Significant Difference) testi uygulanmıştır. İstatistiksel çözümlemelerde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şu biçimde sıralanabilir:Çevresel baskı gruplarının okulun yönetsel, eğitsel ve genel işleyişi üzerindeki etkilerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin hem algı düzeyleri hem de beklenti düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Genel olarak yöneticilerin üç boyutta da (yönetsel, eğitsel ve genel) söz konusu baskı gruplarının etkisine ilişkin hem algı, hem de beklenti düzeyleri öğretmenlerden daha yüksek bulunmuştur. Öğretmen ve yönetici algılarına göre, okulun yönetsel işleyiş boyutuna en çok etkiyi siyasal parti örgütleri, en az etkiyi ticaret ve sanayi kuruluşları; eğitsel işleyiş boyutuna en çok etkiyi öğrenciler, en az etkiyi ticaret ve sanayi kuruluşları; genel işleyiş boyutuna ise en çok etkiyi veliler, en az etkiyi ticaret ve sanayi kuruluşları yapmaktadır. Öğretmen ve yöneticiler, okulun yönetsel işleyiş boyutuna en çok etkiyi öğrenci ve velilerin, en az etkiyi dinsel örgütlerin; eğitsel işleyiş boyutuna en çok etkiyi öğrencilerin, en az etkiyi dinsel örgütlerin; genel işleyiş boyutuna en çok etkiyi velilerin, en az etkiyi ise dinsel örgütlerin yapması gerektiği düşüncesini paylaşmaktadır. Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin çevresel baskı gruplarının okulun yönetsel eğitsel ve genel işleyişi boyutları üzerindeki etkilerine ilişkin algı ve beklentileri arasında; cinsiyet, kıdem, mezun olunan fakülte ya da yüksek okul, branş, okulun bulunduğu ilde oturma süresi ve okul kademelerine göre anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. IV ABSTRACT This research has aimed to study the relations of school with its environment from the angle of general, administrative and educational functions depending on the perceptions of teachers and managers, to present the present situation in a system wholeness and to make up suggestions based on the data found. The questionnaire which was used as a means of data collection has been improvised by the researcher himself. It was prepared according to fivefold Likert scale and 13 questions related to the educational function of school and 13 questions related to the administrative function of school were asked. The questionnaire also includes certain questions by which we measure the levels of expectations and perceptions of managers and teachers working in primary and secondary schools in related to 10 different pressure groups. The opinions of experts were asked to provide validity and reliability of the questionnaire and the values of article test correlation (r) and alpha (a) have been found to be adequate (a = 92). The scope of this research includes 2640 teachers and managers who worked in primary and secondary schools in the province of Kocaeli in the 1996-1997 educational year. The questionnaire was given to 97 managers and 310 teachers as subjects working in these schools. This group of subjects was formed according to group sampling method and neutrality approach and they form 15% of the scope of this research. The research is a descriptive case study. In the evaluation of the data, frequency (f), mean ( x ), standard deviation (s.d), t-test (in the level of meaningfulness of p<05 and p<01) and one-way annova analysis (in the level of meaningfulness of p<.05) have been used. Together with one-way annova analysis, it has been defined whether there is an important difference among the means of group points by using LSD (Least Significant Difference) improved by Fisher. The statistical calculations were made by using SPSS programme. The findings gathered in the research can be listed as follows: A difference has been found in the expectations and perceptions of teachers and managers about the impacts of pressure groups on administrative, educational and general functions of school. Both perception and expectation levels of managersrelated to the effects of pressure groups in these three dimensions are higher than the teachers'. Teachers and managers have percepted that the greatest impact on administrative function dimension of school is made by political party organisations, the greatest impact on educational function dimension comes from students and the greatest impact on general function dimension is made by parents. They think the commercial and industrial institutions make the least impact in all the tree function dimensions of schools. Teachers and managers expect that the greatest impact on administrative function dimension of school should come from students and parents. On educational function dimension this should come from students and on general function dimension this should be done by the parents. They think religious organisations should make the least impact in all the tree function dimensions of school. Sex, experience, the type of university a subject graduated, branch, the duration of living in the city where their school is and the type of school they work in have been factors according to which there have been differences in expectations and perceptions of managers and teachers about the impacts of environmental pressure groups on administrative, educational and general function dimensions of school. V!
Collections