Aile içi etkileşimlerle çocuğun saldırganlık düzeyi ve uygu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
} ÖZET Bu araştırmada aile içi etkileşimlerle çocuktaki saldırganlık ve uygu davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, 1999-2000 yılında İzmir il merkezinde ilköğretimin 6. sınıfına devam eden öğrenciler ve bu öğrencilerin ebeveynleri oluşturmaktadır, örneklem grubu 6. sınıfa devam eden 107 kız ve 110 erkek olmak üzere toplam 217 öğrenciden ve bunların anne- babalarmdan oluşmaktadır. Araştırmada ölçm** araçları olarak, Saldırganlık Ölçeği, Öğrenci Uygu Ölçeği ile anne-baba ve çocuk için ayrı ayrı hazırlanmış olan kişisel bilgi formları kullanılmıştır. Veriler SPSS 10.0 for windows paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerde, varyans analizi, t testi uygulanmıştır. Ayrıca yaş gibi yıldan yıla farklılaşan değişkenlerle, ölçekler arası ilişkilere, korelasyon ve X2 analizleriyle bakılmıştır. Ortalamalar arası farkların anlamlılık düzeyi p<0.05'e göre değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; aile içi etkileşimlerle, çocuğun saldırganlık davranışı göstermesi arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Ancak, çocuktaki uygu davranışının türü ile aile içi etkileşimlerin doğrudan ilişkisinin bulunmadığı saptanmıştır. Buna göre; çocuktaki saldırganlık davranışı ile çocuğun cinsiyeti, öfkesini genel olarak ifade etme biçimi, annenin öğrenim düzeyi, kardeş sayısı, ailenin ekonomik düzeyi, annenin çocuğun davranışlarını algılama biçimi, babanın öz ya da üvey olması ve anne-babanm birlikte yaşayıp yaşamamaları arasındaki ilişki anlamlıdır. Çocuktaki uygu davranışının türü ile ise; yine çocuğun cinsiyeti, kardeş sayısı, öfkesini genel olarak ifade etme biçimi, annenin öğrenim düzeyi, ailenin ekonomik düzeyi ve ayrıca annenin öfkesini çocuğuna ifade biçimi arasındaki ilişki anlamlıdır. SUMMARY This study examines the relationship among the interactions in family and aggressiveness an conformity behaviors of children. The universe of the study consist of the students who attend the sixth class of the primary schools of Izmir and their parents, during the curriculum year of 1999-2000. The sample of the sudy, however, consist of 217 students (110 male, 107 female) who attend sixth class of the primary schools and their parents. In the study, to collect the data, Aggressiveness Scale, Student Conformity Scale and Personal information Forms which were prepared one by one for fathers, mothers and children were used as the measurement instruments. Datas were analysed by using SPSS 10.0 for Windows Program. In the process of data analysis, variance analysis and t test were applied. Moreover, variables which change year by year and relationships between scales were analysed by using corelation and X2 analysis. According to the results of the research there is significant corelation between interactions in family and aggressiveness behavior of children. But the same significant corelation cannot be found the corelation between the interactions in family and conformity behaviors of children. These results indicate that there are significant relationships among the aggressiveness behaviors of children and gender of the child, expression style of their anger, education levels of mothers, number of the siblings, economic levels of the families, whether fathers are own or step and whether parents are living together or seperate. There are also significant relationships among the conformity behaviors of children and gender of the child, number of the siblings, expression style of their anger, education levels of mothers, economic levels of the families and the mothers' expression style of anger to their children. VI
Collections