Yöneticilerin sosyal zekâ seviyelerinin çalışanların iş doyumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, amacını destekleyen literatür ve yöntemlerdenyararlanılarak yöneticilerin sosyal zekâ seviyesi ve çalışanların iş doyumuarasındaki ilişkiyi incelemek üzere tasarlanmış bir tez çalışmasıdır. Betimselnitelikteki ilişkisel tarama modelinde yapılan araştırmanın evrenini İzmirSosyal Güvenlik İl Müdürlüğü ve bağlı Merkez Müdürlüklerindeki yöneticilerve çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 148 yönetici 1275çalışan içinden kolayda örneklem yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 68 yönetici345 çalışan oluşturmaktadır. 68 yönetici ve 345 çalışan tarafından doldurulantoplam 415 soru formu geri dönmüş ve analize dâhil edilmiştir. Verilerinanalizinde güvenilirlik analizi, faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, frekansanalizi, tek örneklem için t- testi, bağlantısız örneklemler için t- testi, tek yönlüvaryans analizi, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi gibi analizyöntemleri kullanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre; yöneticiler sosyal zekâ yetenekleribakımından kendilerini orta düzeyin biraz üstünde yeterli görürken çalışanlar tarafından orta düzeyde yeterli olarak değerlendirmişlerdir.İş doyumu ve yönetici sosyal zekâsı arasındaki ilişkiyi gösterenkorelasyon ve regresyon analizi sonuçlarına göre sosyal zekânın sosyal bilgisüreci ve sosyal farkındalık boyutu tüm iş doyumu boyutları üzerinde etkigöstermektedir. Sosyal zekânın sosyal beceri boyutunun, iş doyumunun yönetimtarzı boyutu dışında diğer iş doyumu boyutları üzerine etkisi saptanmamıştır.Sosyal zekânın sosyal bilgi süreci ve sosyal farkındalık boyutlarının, işdoyumunun iş kazanımları alt boyutuyla negatif yönde anlamlı bir ilişkigösterdiği tespit edilmiştir. Analizlere göre iş doyumunun yönetim tarzı altboyutu sosyal zekâdan en çok etkilenen iş doyumu boyutudur.Çalışanların iş doyumları orta düzeyin biraz altında saptanmıştır. Ancakçalışanlar orta düzeydeki iş doyumları içinde en yüksek iş doyumunu yönetimtarzı boyutundan sağlarken en düşük iş doyumunu iş kazanımları ve çalışmakoşulları boyutundan almaktadırlar. Sonuç olarak; Çalışanlar yöneticilerinin sosyal zekâsını orta düzeydeyeterli bulmaktadır. İş doyumları ise orta düzeyin biraz altında olaraksaptanmıştır. Çalışanların iş doyumları üzerinde yöneticilerin sosyal bilgi sürecive sosyal farkındalık boyutları etki göstermekte sosyal beceri boyutu etkigöstermemektedir.Anahtar kelimeler: Sosyal Bilgi, Sosyal Farkındalık, Sosyal Beceri, Sosyal Zekâ, İşDoyumu This study was designed to investigate the relationship between the socialintelligence levels of managers and the job satisfaction of the employees. Therelational scanning model was used in this descriptive study. The population ofthe study consisted of the managers and employees who worked under theumbrella of the Izmir Provincial Social Security Directorate and the relatedcentral directorates. The sampling group of the study was comprised of 68managers and 345 employees chosen with convenience sampling method out of146 managers and 1275 employees. 415 survey forms completed by 68 managersand 345 employees were taken into analysing process. Such analysing methodsas reliability analysis, factor analysis, frequency analysis, confirmatory factoranalysis, t- test for one sample and t- test for incoherent samples, one-wayvariance analysis, correlation analysis and multiple regression analysis wereused in analysing data.According to the findings obtained in the study, it was found that whilethe managers thought that they had a bit over the medium level of socialintelligence level in terms of sufficiency, the employees rated them as the oneswith medium levels. The results of the correlation and regression analysing intothe relationship between the job satisfaction and the managers? socialintelligence levels suggest that the social information process and socialawareness, which are the parts of social intelligence, are effective on all thedimensions of job satisfaction. Another finding of the study is that the socialskill dimension of social intelligence had no effect on job satisfaction dimensionsexcept for its management style dimension. The analysing results revealed thatthe management style dimension of job satisfaction is affected by socialintelligence at the highest level.As for the job satisfaction level of the employees, it was found that theemployees? satisfaction levels were a bit lower than the medium. Anotherfinding was that the employees achieved the highest job satisfaction level at the management style dimension while they had the lowest satisfaction level at thedimensions of job gaining and working conditions.To sum up, it can be concluded that the employees found the socialintelligence levels of their managers at medium level in terms of sufficiency. Asfor their job satisfaction levels, it was found that they had a bit lower jobsatisfaction levels than the medium. In addition, the social information processand social awareness levels of managers were found to be effective on theemployee?s job satisfaction while social skills dimension wasn?t effective on it.Key words: Social İnformation Proces, Social Awarenes, Social Skill, SocialIntelligence, Job Satisfaction
Collections