Change in valuation of coastal areas and social responsibility marketing
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, kıyı alanlarının sosyal değerini parasal ifadelerle ortaya koymak ve bu sosyal değeri sosyal sorumluluk pazarlaması değişkenleri ile açıklamaktır. Kıyı alanları, uluslararası literatürde bir doğal kaynak olarak sınıflandırılmaktadır ve ekolojik, ekonomik ve sosyal bir değere sahiptir. Sahip olduğu bu değerlerin ölçülebilmesi kıyı alanlarından yararlanmada verimliliği arttıracak ve bu alanların doğrudan ya da dolaylı kullanımından doğan sosyal değerinde bir değişime yol açacaktır ki bu tezin temel motivasyonu bu değişime olan gereksinimdir.Araştırma iki aşamalı olarak yürütülmüştür. İlk aşamada, kıyı alanının ve bu alan içinde yer alan liman tesisinin; kişi başı ortalama ödemeye isteklilik değeri, metrekare başına değeri, metre başına değeri ve toplam değeri Contingent Valuation Method (CVM) – Koşullu Değerleme Yöntemi (KDY) kullanılarak hesaplanmış ve bu bulgular takip soruları ile ilişkilendirilmiştir. İkinci aşamada, sosyal pazarlama ve kurumsal sosyal sorumluluk literatüründen derlenen sosyal sorumluluk pazarlaması değişkenleri test edilmiştir. Bu değişkenler faktör analizi ile yedi grupta sınıflandırılmıştır. Ayrıca araştırmada, kıyı alanlarının ve liman tesisinin değerini en iyi şekilde açıklayan sosyal sorumluluk pazarlaması modelleri önerilmiştir. Çıkan modellere dayanılarak, hem kıyı tesisleri hem de liman işletmesi için sosyal sorumluluk pazarlaması terimi tanımlanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, üzerinde çalışılan kıyı alanının toplam sosyal değeri yaklaşık 145 Milyon TL, liman tesisinin toplam sosyal değeri yaklaşık 81 Milyon TL bulunmuştur. Kişi başı ödemeye isteklilik değerleri ise sırasıyla 34,10 TL ve 19,10 TL'dir. Her ne kadar liman tesisi için kişi başı ödemeye isteklilik daha az görünse de, metrekare başına değere vurulduğunda katılımcıların limanın üzerinde bulunduğu kıyı alanına bütün kıyı alanından daha çok değer belirlediği anlaşılmaktadır. Bu bağlamda limana yönelik farkındalığın üst düzeyde olduğu, unun yanında, kıyı alanlarının değerinin artmasında kıyı tesislerinin sosyal sorumluluk rolünün bulunduğu çalışmayla saptanmıştır. Liman tesisi için ise, limanın toplumsal imajının kıyı alanının değerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.Tezin katkıları yönteme, pazarlama literatürüne ve uygulayıcılara katkı olarak üçe ayrılabilir. Buna göre, bütünsel olarak kıyı alanını değerlendiren bir saha araştırması ve veri toplama aracı tasarımının içine bütünün bir parçası olarak liman tesisinin dahil edilmesi, ödemeye isteklilik değerlerinin toplanması ve sonuçların tutarlılığı Koşullu Değerleme Yöntemi (KDY)'ye bir katkıdır. Sosyal sorumluluk pazarlaması teriminin kıyı alanları ve liman işletmeleri özelinde tanımlanması, tezin pazarlama bilimine katkısını göstermektedir. Son olarak, binomial lojistik regresyon testlerinden çıkan modeller ile hem politika yapıcılara, hem kıyı plancılarına hem de kıyı tesislerine dönük yol gösterici ve değer yaratıcı katkılar sağlanmaktadır. The aim of this thesis is to figure out the social value of coastal areas in monetary terms and to explain this social value with social responsibility marketing variables. Coastal areas are classified as a natural resource in the international literature and have an ecological, economic and social value. Measuring these values will increase productivity in the use of coastal areas and lead to a change in the social value arising from the direct or indirect use of these areas, that this need for social value change is the main motivation of this thesis.The research was carried out in two stages. In the first phase, the average willingness to pay value, the value per square meter, the value per meter and the total value are calculated for the coastal area and the port facility it hosts, using Contingent Valuation Method (CVM) and these findings are associated with the follow-up questions. In the second stage, social responsibility marketing variables compiled from social marketing and corporate social responsibility literature were tested. These variables were classified into seven groups by factor analysis. In addition, social responsibility marketing models that best describe the value of coastal areas and port facilities have been proposed in the study. Based on the resulting models, the term social responsibility marketing is defined for both coastal facilities and particularly port facilities.According to the results of the study, the total social value of the coastal area studied was approximately 145 million TL and the total social value of the port facility was approximately 81 million TL. The willingness to pay per capita is 34.10 TL and 19.10 TL respectively. Although the willingness to pay per capita for the port facility appears to be less, the participants assess more value for the port area per square meters than the whole coastal area. It means that, there is a high level of awareness for the port in society. In addition, it has been proved that coastal facilities have a social responsibility role in increasing the value of coastal areas. As for the port facility, it is concluded that the public image of the port increases the value of the coastal area.The contributions of the thesis can be divided into such three areas as contribution to method, marketing literature and practitioners. Accordingly, including the port facility as a part of a survey design that evaluates the coastal area, collecting the willingness to pay values and assessing consistency of the results are the contribution to the Contingent Valuation Method (CVM). The definition of social responsibility marketing in terms of coastal areas and port facilities shows the contribution of the thesis to marketing science. Finally, it contributes to policy-makers, coastal planners and coastal facilities through guiding and value-creating models resulting from binary logistics regression tests.
Collections