Scrutinizing relational governance strategies at ports: An interorganizational analysis
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Limanların tedarik zincirlerinde üstlendiği rollerin artışı doğrultusunda, kullanıcılarıyla olan ilişkilerinin tedarik zincirlerinin toplam performansı üzerindeki etkisi oldukça önemli hale gelmiştir. Her ne kadar liman tedarik zincirleri kapsamındaki mübadeleler genellikle kontrata dayalı yönetişim mekanizmalarıyla desteklense de, istenen performans çıktılarına ulaşmaya yardımcı olacak yüksek ilişki kalitesi seviyelerinde ilişkileri sürdürmek adına limanların bu ilişkileri belirli ilişkisel normlar doğrultusunda geliştirmesi gerekmektedir. Bu anlamda, limanlar yüksek verimlilik seviyelerini güvence altına alacak sinerjiler üretmek hedefiyle liman endüstrisi aktörleriyle olan ilişkilerini ilişkisel yönetişim stratejilerine dayalı olarak dikkatlice yönetmelidir.Her ne kadar liman yönetim literatürü, ilişkisel yönetişim stratejilerinin yapı taşları olan ilişkisel normları kısmen ele almış olsa da, bu normların nasıl oluştuğunu ve sürdürülebileceğini anlamaya yardımcı olacak teori tabanlı nitel bir araştırmaya olan ihtiyaç bu çalışmanın temel motivasyonudur.MacNeil (1974) tarafından ortaya konulan İlişkisel Mübadele Teorisini araştırma modelinin temeli olarak alan bu tez, liman endüstrisi ilişkilerindeki başarının belirlenmesinde ilişkisel normların rolüne odaklanmaktadır. Bu çerçevede, araştırmanın temel amacı belirli ilişkisel normların geliştirilmesinin ilişkinin kalitesini ve dolayısıyla ilişkiden elde edilen performansı olumlu yönde etkileyip etkilemediğini ortaya koymaktır. Buna ek olarak, araştırma ilişkisel normların liman endüstrisine özgü tezahürlerini ortaya koymayı ve böylece ilişkisel normların geliştirilmesi adına limanların tam olarak hangi stratejileri takip etmesi gerektiğini belirlemeyi hedeflemektedir.Araştırmada kullanılan veriler Aliağa liman bölgesinde yer alan konteyner terminallerinde ve bu konteyner terminallerinden en az birini kullanan liman müşterisi/kullanıcısı firmalarında görev yapan uzmanlarla gerçekleştirilen mülakatlar aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın bulguları örgütler arası güven, bağlılık ve memnuniyetin sağlanması, dolayısıyla örgütlerin operasyonel ve finansal performansının artırılmasında ilişkisel yönetişim stratejilerinin önemli bir rol üstlendiğini göstermektedir. Bunun yanı sıra kontrata dayalı yönetişim eğiliminin araştırmaya konu olan ilişkilerde örgütlerin kültürüne dayalı olarak şekillendiği, ancak bölgedeki yoğun rekabete bağlı olarak kısıtlı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmanın bulguları dayanışma, esneklik, bilgi paylaşımı ve çatışma çözümleme normlarının, liman müşterilerinin/kullanıcılarının liman seçiminde belirleyici olan ilişkisel faktörler olarak kabul edildiğini ve araştırmaya konu olan limanların başarısında kritik öneme sahip olduğunu tespit etmektedir. Ports' relationships with port users are at great importance for the overall performance of supply chains, depending on the increasing role now attached to ports. Although the exchanges in port supply chain are usually supported by contractual governance mechanisms, it is important for ports to develop certain relational norms in order to maintain their relations with port users at high quality levels, which eventually helps ports to achieve desired performance outcomes. In this sense, ports should carefully govern their relationships with other port industry actors through relational governance strategies with the purpose of creating synergies that guarantee high levels of productivity. Although the related literature on port governance partially covers the role of relational norms, the motive of this study is derived from the need of a theory based qualitative research that would help understand how these norms are established and maintained.By adopting Relational Exchange Theory proposed by MacNeil (1974) as the theoretical foundation of its model, this dissertation focuses on the role that relational norms play in determining the success of port industry relations. Therefore, the main purpose of this study is to reveal whether the development of certain relational norms positively influence quality of the relationships and thereby relationship-specific performances obtained from them. Moreover, the study aims to reveal context specific manifestations of relational norms in order to point out what exactly needs to be done for the development of relational norms. The data have been gathered via interviews conducted through the professionals from the terminal operating companies in Aliağa port cluster and port customers/users that use at least one of these terminals. The results reveal that relational governance plays an important role in constituting trust, commitment and satisfaction in between parties, which in turn help improving operational and financial performances of the parties. On the other hand, the tendency on contractual governance is found to be related to the organizational culture of the parties, but relatively limited because of the intense competition in the region. What is more, development of certain relational norms namely solidarity, flexibility, information sharing and conflict resolution is found to be critical for the success of ports under investigation, since they are considered as relational determinants which shape port users/customers' decision of port choice.
Collections