Benchmarking the operational efficiency of container terminals by using data envelopment analysis
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Denizyolu taşımacılığı uzak mesafelerde taşınan yüklerin birim başına maliyeti açısından incelendiğinde günümüzün en düşük maliyetli taşıma yöntemi olarak öne çıkmaktadır. İlk olarak 1950'li yıllarda ortaya çıkan konteyner taşımacılığı gün geçtikçe yaygınlaşmaya devam etmektedir. Konteyner terminal operasyonlarının hızlı ve hatasız gerçekleştirilmesi limanlardaki maliyet minimizasyonu, geminin/yükün limanda geçirdiği sürenin azaltılması ve operasyonel güvenlik açısından çok büyük önem arz etmektedir. Bu anlamda limanların verimlilik ölçümleri ciddi bir öneme sahiptir.Konteyner terminallerinde verimlilik analizi konusu son otuz yılda özellikle yabancı limanlar için sıkça çalışılmıştır. Bu konuda parametrik olmayan Veri Zarflama Analizi (VZA) yöntemi alanyazında yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Alanyazındaki benzer çalışmalar incelendiğinde VZA analizi için birçok girdi ve çıktı değişkenlerinin kullanıldığı görülmektedir.Bu bulgu sonucunda veri ulaşılabilirliği de göz önünde bulundurularak Türkiye'de faaliyet gösteren tüm konteyner terminallerinin verimlilik analizi için yedi girdi ve bir çıktı değişkeni belirlenmiştir. Girdi değişkenleri; terminal alanı, gemi yanaşma yeri sayısı, rıhtım uzunluğu, gemi yükleme ve boşaltma vinci sayısı, konteyner istif sahasındaki elleçleme ekipmanı sayısı, liman draft derinliği ve liman çalışanı sayısı olarak belirlenmiştir. Çıktı değişkeni olarak ise yıllık elleçlenen konteyner miktarı seçilmiştir ve verimlilik analizleri yapılmıştır.Bu çalışmanın amacı Türkiye'de konteyner yüküne hizmet verebilen 26 konteyner terminalinin 2017 yılı verimliliklerini Veri Zarflama Analizi yöntemi ile ölçmek ve kıyaslamaktır. Elde edilen bulguların ve potansiyel iyileştirme noktalarının limanların gelecekte yapacağı planlamalar açısından birer yol gösterici olması amaçlanmıştır. Değerlendirilen terminaller içerisinde Marport, Mersin MIP, Asyaport ve MIP Kumport konteyner terminallerinin analiz sonuçları neticesinde göreceli olarak verimli oldukları sonucuna varılmıştır. Fakat Trabzon, Derince Safiport, Akçansa Ambarlı konteyner terminalleri en düşük verimlilik değerine sahip limanlar olarak belirlenmiştir. Maritime transportation is the most cost effective transportation mode when it is examined in terms of unit transportation cost over long distances. Container transportation, first emerged in the 1950s, continues to expand day by day. It is utmost important that the operations carried out in container terminals are done in time and without any errors regarding to the cost minimization, turn-around/dwell time minimization and operational safety issues in ports. In this sense, the efficiency measurements of the ports are of great importance.Efficiency analysis in container terminals has been frequently studied in the last thirty years, especially for foreign ports. As a non-parametric method, Data Envelopment Analysis (DEA) is widely used in the literature. When the similar studies in the literature are examined, it is seen that many input and output variables have been utilized in DEA analysis.Seven input and one output variables are determined considering the fact of data availability for the efficiency analysis of all the container terminals operating in Turkey. Input variables are determined as; terminal area, number of berths, berth length, number of ship to shore cranes, number of handling equipments in container stacking area, port draft depth and number of port employees. The output variable is selected as the annual container throughput and efficiency analyzes were performed.The aim of this study is measuring and comparing the efficiencies of 26 ports capable of handling containerized cargo in Turkey by Data Envelopment Analysis method. Findings of the study and potential improvement points are intended to be a conductor for future plans of the ports. According to the findings of the study, it has been concluded that Marport, Mersin MIP, Asyaport and Kumport container terminals are relatively efficient among the evaluated terminals. However, Trabzon, Derince Safiport and Akcansa Ambarli container terminals have been identified as the least efficient terminals.
Collections