Fransa`da kullanılan bilgi yönetimi teknolojik araçlarının analizi ve bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küreselleşen dünyada gerek küçük gerekse büyük ölçekli her türlü organizasyonunedindiği bilgiyi en iyi şekilde kullanması ve paylaşması yani Bilgi Yönetimi, organizasyonunbaşarısı için zorunludur. Bu tez kapsamında bilgi yönetiminin son 20 yılı aşkın zamaniçindeki gelişimi incelenmiş buna paralel olarak ilerleyen teknolojik ortamdaki bilgi yönetimiaraçları araştırılmıştır. Yaşlanan nüfus ve özellikle 2006 yılında gerçekleşecek büyük sayıdakiemekliye ayrılışlar ve beraberinde gelecek olan büyük ölçüdeki tecrübe kaybı Fransa'daki BYçalışmalarına hız kazandırmıştır. Öte yandan büyük zincir firmaların ofisleri arasında çalışmabütünlüğü sağlamak için zorunlu olarak yaptıkları BY çalışmalarının yanında küçük ölçeklifirmalar da rekabet edebilmek için BY teknolojik araçlarını kullanma ihtiyacı duymuştur. Buçalışmada yapılan araştırmalar ışığında Fransa'da kullanılan BY araçlarının bir dökümüoluşturulmuş, bunların teknik özellikleri ve sunduğu hizmetler incelenmiştir. Edinilen bilgilerdoğrultusunda küçük ölçekli bir şirkette kullanılan mevcut BY yöntemleri değerlendirilerekşirketin teknolojik imkânları dâhilinde düşük maliyetli ve uygulanabilir bir BY sistemigeliştirilmiştir. Bu sistem daha önce kullanılmayan ya da bütünleşik olarak bulunmayanbelgeleme, arşivleme, mesajlaşma, proje takibi gibi birçok fonksiyonu tek bir platformüzerinden çalışanların kullanımına sunmaktadır. The best use and share of the knowledge gathered in any small or big-scaled organization,which is called Knowledge Management, is essential for the success of that organization intoday?s globalizing world. Within the scope of this thesis, after giving a brief description ofthe knowledge, existing Knowledge Management descriptions have been discussed, then therelation between the knowledge and technology has been stated by explaining the knowledgecomponents. The last 20 years of development of the knowledge management and knowledgemanagement tools those stem during this period in the technological area have beenexamined. The aging population, the number of retirements those will take place in 2006 andexperience loss due to the mentioned retirements accelerated KM applications in France. Onthe other hand, KM applications used by chain enterprises in order to provide the integrity ofoperations among distant offices, forced the small-scaled organizations to use these KMapplications in order to have the means to compete with the others. After this research, aninventory of the KM tools used in France has been prepared, their technical qualifications andservices they provide have been scrutinized. A questionnaire has been prepared and doneabout knowledge management tools. Using the results of the research, a low costed andapplicable KM system has been built for a small-scaled company according to its existingtechnological resources, evaluating the currently used KM methods. This system providesmany functions all in the same platform, such as documentation, archiving, messaging,pursuing the projects those haven?t been used or existed in integrity previously.
Collections