The importance of the intellectual capital in tourism sector and application in East Black Sea region
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi çağını yaşadığımız günümüzde her alanda etkisini gösteren çok hızlı bir değişime tanık olmaktayız. Yeni pazarların oluşturulup genişletilmesi, rakip sayısındaki artış nedeniyle, iletişim ve bilişim teknolojilerindeki yenilikler vb. gelişmelere paralel olarak turizm işletmelerindeki yönetim tarzları da değişmekte ve bilgiyi esas alan yönetimler ön plana çıkmaktadır. Bilgi ekonomisini ve bilgi yönetimini amaçlayarak yeniden yapılanmaya giden şirket sayısının sürekli artması, bu değişimin bir göstergesidir. Artık en güçlü şirketler, en büyük maddi ve finansal varlıklara sahip şirketler değil, entelektüel sermayelerini güçlendirebilen ve bu sermayeyi en etkin ve en etken şekilde yönetebilen ve kullanabilen şirketlerdir.Bu bağlamda ele alınan bu çalışmanın amacı, Doğu Karadeniz'deki turizm işletmelerinin sahip oldukları entelektüel değerlerin; ne anlama geldikleri, hangi unsurlardan oluştukları, nasıl ölçülebildikleri ve söz konusu değerlerin yapılan anket sonucunda tablolara nasıl aktarılabileceği konusunu incelemektir. Bunun için çalışmada ilk önce entelektüel sermaye kavramı üzerinde durulmuş, daha sonra entelektüel sermaye unsurları belirtilerek işletmelerde entelektüel değerlerin bu unsurlar bazında ölçülmesi konusuna değinilmiştir. Çalışmanın sonunda ise özellikle Doğu Karadeniz de var olan entelektüel değerlerin hizmet anlayışına nasıl aktarılabileceği konusu değerlendirilmiştir. We are becoming the witness of a very rapid alteration showing impacts in every area of our recent days in which we are living the age of information. The configurations of the new markets and their expansions, due to the reason of having increases in the numbers of the rivals and being parallel to the innovations and developments in the communications and in the informatics technologies, also the management styles taking place in the tourism enterprises are also changing and the managements which take the knowledge and information as the basis are becoming evident in the forefront. The continuous increase in the number of the companies in restructuring aiming for the information economics and information management is the indication of this alteration. The most powerful companies are not the ones which have the biggest material and financial assets any longer but they are the ones which can strengthen their intellectual capitals and being able to manage and use this capital in the most efficient and determinant way.In the context, the purpose of this study is to examine the meaning of the intellectual values possessed by the tourism enterprises in East BlackSea; their elements of formation, their measurements and also to examine the topic of how to transfer the said values to the tables in the result of the survey carried out. In order to achieve this, firstly the concept of intellectual capital has been emphasized and then the elements of the intellectual capital have been specified and the measurements of the intellectual values in the enterprises have been mentioned on the basis of these factors. In the conclusion part of the study, the assestment has been performed on these intellectual values existing in East Black Sea about how to transfer these values to service understanding.
Collections