Teknik öğretmenlerin eğitimde bilgi teknolojileri kullanım yeterliliklerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi teknolojilerinin hızlı bir şekilde hayatımızın her alanına girmesiyle eğitim sistemlerininde bu değişime ayak uydurması kaçınılmaz olmuştur. Eğitimde teknoloji kullanımı kalite ve verimliliği arttırmıştır. Yeni gelişme ve yatırımların ışığında klasik eğitim ortamları da kendini yenilemeye başlamıştır. Teknik eğitim ülkelerin ihtiyaç duyduğu ara eleman gücünün yetiştirilmesi konusunda öncelikli konulardan biridir. Yetiştirilen ara elemanın günümüz hızlı değişen bilgi teknolojileri sayesinde en güncel bilgiye en hızlı şekilde erişebilmektedir. Bu yeteneği öğrencilere kazandırmanın temel yolu öğretmenlerin bilgi teknolojilerini eğitimde etkin kullanımlarıyla gerçekleşebilecektir.Araştırmanın birinci bölümünde araştırma konusu, araştırma amacı, araştırma problemi, araştırma soruları, varsayımlar ve araştırmanın sınırlılıkları açıklanmaktadır.Araştırmanın ikinci kısmında yapılan literatür taramaları sonucunda elde edilen konu ile ilgili kaynaklar değerlendirilmiştir. Bu bölümünde başlangıç aşamasında oluşturulan araştırma soruları çerçevesinde konunun kavramsal çerçevesi ortaya koyulmuştur. Bu kısımda genel olarak teknik ve mesleki eğitimin tarihçesi tartışılmış ve günümüze kadar kullanılan teknolojik araçlar listelenmiştir.Araştırmanın üçüncü bölümde araştırmanın yöntemine ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Bu bölümde konu seçimi, araştırmanın modeli, çalışma gerçekleştirilirken kullanılan yöntem ve teknikler, evren ve örneklem ile veri toplama araçları hakkında bilgiler verilmektedir.Araştırma ile literatürde tespit edilen teknik öğretmen öz yeterlilik boşluğu doldurulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın anket çalışması, kağıt üzerinde ve Limesurvey yazılımı üzerinden online olarak yapılmıştır. Anket katılımı ile ilgili duyurular elektronik posta listeleri ve çeşitli forum siteleri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Kâğıt üzerinde toplanan formlar Limesurvey yazılımı üzerinde derlenip, ardından SPSS programı yardımıyla veriler tablolar haline getirilmiştir. Veriler demografik özellikler dikkate alınarak ankete katılan teknik öğretmenlerin öz yeterliliklerini ortaya koyacak şekilde tablolaştırılmıştır. Birbirinden bağımsız nicel değişkenler arasındaki sistematik ilişkilerin anlamlılığının ve aralarındaki farkların ortaya koyulmasında Mann Whitney-U ve Kruskall Wallis-H testlerinden faydalanılmıştır.Anket ve tablolardan elde edilem bulgular araştırmanın dördüncü bölümünü oluşturan bulguların değerlendirilmesi bölümünde yorumlanmıştır.Sonuç bölümünde tezin genel bir değerlendirilmesi yapılarak gelecekte yapılacak olası araştırmalar için öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Bilgi Teknolijleri, Özyeterlilik, E-öğrenme, Teknik Öğretmen, By introduction of information technologies in all areas of our lives, adaption of educational systems to this change was inevitable. Use of technology in education increased quality and efficiency. In the light of new developments and investments classical education technics began to renew themselves. Technical vocational education one of the priority issues of countries to educate qualified technical staff. Today qualified technical staff can reach the most current information by information technologies. To qualify vocational students with this ability, technical teachers should be able to use information technologies in education effectively.In the first part of the research subject of research, the purpose of research, research problem, research questions, assumptions and limitations of the study explained.The second part of the research includes literature scans obtained from the relevant sources. This section reveals conceptual framework of the issue depending on the research questions formed in initial stages. In this section also history of vocational education in Turkiye and use of information technologies in education discussed in general manner.In the third part there are explanations about the methodology of the research study. In this section, subject selection, methods and techniques used in research, sampling and data collection tools presented.This thesis tried to fill the gap on technical teacher?s qualification with using information technologies on education field. Survey research, done on paper and online via LimeSurvey software. Announcements about the survey took place through through electronic mailing lists and various forum sites. On paper surveys entered to forms on the LimeSurvey software then compiled with the help of SPSS software and converted into data tables. Data collected from survey calculated as tables depending on the technical teacher demographic specs. Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis-H tests utilized to introduce significance of the systematic relationships and differences between independent variables.On the fourth part of the research, findings from the survey forms and tables are interpreted.Last part of this thesis includes overall conclusion on the subject and recommendations for future researches.Keywords : Information Technologies, Self-sufficiency, E-learning, Technical Education
Collections