Show simple item record

dc.contributor.advisorDeniz, Mehmet Engin
dc.contributor.authorKatanalp Biroğul, Hülya
dc.date.accessioned2021-04-30T10:53:39Z
dc.date.available2021-04-30T10:53:39Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/550385
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı farklı branş öğretmenlerinin akademik iyimserlik ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma verileri Akademik İyimserlik Ölçeği ve Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılında, Kocaeli Merkez ve ilçelerinde bulunan toplam 16 ortaokul ve ortaöğretim kurumlarında çalışan 303 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin %54.5'i kadın (n=165) ve %45.5'i ise (n=138) erkek olup öğretmenlerin yaş ortalaması 39.06 (Ss=8.63)'dür. Verilerin analizinde değişkenlere bağlı olarak t-testi, tek yönlü varyans analizi, Tukey testi ve korelasyon teknikleri kullanılmıştır. Araştıma analiz sonuçlarına göre; Cinsiyet ve mezuniyet durumu açısından; öğretmenlerin akademik iyimserlik alt boyutları puan ortalamaları ve mesleki benlik saygısı puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür (p>.05). Öğretmenlerin mesleki kıdem değişkeni açısından; mesleki benlik saygısı puan ortalamaları arasında(F=1.378, p>.05), akademik iyimserlik alt boyutlarından kolektif yeterlik ve güven alt boyutlarında anlamlı düzeyde farklılaşma gözlenmezken (F=1.526, p>.05; F=1.522, p>.05), akademik vurgu alt boyutunda anlamlı düzeyde farklılaşma (F=2.560, p<.05) gözlenmiştir. Görev yapılan okul türü ve okul ortamından memnuniyet duyma değişkeni açısından; akademik iyimserlik alt boyutları kolektif yeterlik, güven ve akademik vurgu boyutlarında ve mesleki benlik saygılarında ortaokul öğretmenleri lehine anlamlı düzeyde farklılaşma bulunmuştur (p<.01). Üstlerinden takdir gördüğünü ifade eden öğretmenlerin akademik iyimserlik alt boyutları puan ortalamaları ve mesleki benlik saygılarının, takdir görmediğini ifade eden öğretmenlerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür (p<.01). Üstlerinden takdir görmek öğretmenlerin akademik iyimserlik alt boyutları kolektif yeterlik, güven ve akademik vurgu düzeyleri üzerinde olumlu etki yarattığı söylenebilir. Mesleki benlik saygısı ile akademik iyimserlik ölçeği alt boyutlarından kolektif yeterlik (r=.26, p<.001), güven (r=.28, p<.001) ve akademik vurgu (r=.28, p<.001) arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
dc.description.abstractThe purpose of this study to examine the relationship between Academic optimism and Vocational self-esteems. Research datas were collected using academic optimism scale and vocational self-esteem scale. In addition, the personal information form which prepared by researchers was used. During 2014-2015 Academic year, 303 teachers who are working in total of 16 secondary school located in center of Kocaeli, became a member of research group. The below demographic numbes illustrate the member of research team; 54.5% of female teachers (n=165) and %45.5 of male teachers (n=138) and the avarage of teachers 39.06 (Ss=8.63). T-Test, One-way analysis of variance, Tukey test and correlation techniques are used depeding on variables. According to research results, in terms of their gender and educational level, average of academic optimism subscale scores and professional self-esteem mean scores significantly progressed (p>.05). Variable in terms of seniority of teachers, professional self-esteem mean scores (F=1.378, p>.05), collective competence of academic optimism subscale and confidence in the sub-dimensions (F=1.526, p>.05; F=1.522, p>.05) did not significanlty progress but academic emphasis on the lower size significantly improved (F=2.560, p<.05). Variable in terms of school type and school environment; lower level of collective competence of academic optimism subscale, trust and dimension of academic emphasism and professional self-esteem significanly progressed in favor of secondary school teachers (p<.01). Academic average of optimism subscale scores and professional self-esteem of Teachers who appreciate the top positively increased compared to others (p<.01). To see appreciate from top, positively effects on teachers lower level of collective competence of academic optimism subscale, confidence and academic emphasis levels. Collective competancy (r=.26, p<.001), trust (r=.28, p<.001) and academic emphasis (r=.28, p<.001)which are Dimension of Vocational self-esteems and academic optimism scales has a positive relationship between each others. Related literature research findings are done.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFarklı branş öğretmenlerinin akademik iyimserlikleri ile mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeThe analysis of the relationship between the academic optimism of different field teachers and their vocational self-esteems
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSelf esteem
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmBranch teachers
dc.subject.ytmOptimism
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmAcademic optimism
dc.subject.ytmAcademic optimism
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmOccupational self-esteem
dc.identifier.yokid10088154
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityDÜZCE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid429226
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess