Öğretmenlerin öğretimsel liderlik davranışlarına ilişkin beklenti ve algıları
dc.contributor.advisor | Kuyumcu Vardar, Aslıhan | |
dc.contributor.author | Kaya, Neşe | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T10:53:27Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T10:53:27Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/550340 | |
dc.description.abstract | Öğretmen liderliği ya da öğretimsel liderlik denildiğinde akla ilk gelen okul yöneticileri olmaktadır. Oysaki günümüz eğitim sistemlerinde öğrenci merkezliliği artmış ve öğretmenin mesleki gelişimini sürdürme zorunluluğu öne çıkmıştır. Bu bağlamda, öğretmenin liderlik becerilerini bilmesi, geliştirmesi ve işlevselleştirmesi için her türlü araştırmanın hızlı bir şekilde çoğaltılıp yaygınlaştırılması gerekmektedir.Bu araştırmanın amacı; Düzce ilinde bulunan resmi ve özel ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin öğretimsel liderlik davranışlarını bilme ve gösterebilme düzeylerini saptamak ve öğretmenlerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma ile ülkemizde sınırlı sayıda çalışma yapılmış olan öğretmen liderliği ile ilgili farklı bir bakış açısı geliştirerek, öğretmen liderliğinin okul ve öğrenci başarısı için ne kadar önemli olduğunu göstermesi beklenmektedir. Liderlik sürecinde en etkili yollardan biri, iletişim ve işbirliği içinde çalışmaktır. Bu nedenle, öğretmen liderler için farkındalık oluşturmak ve öğretmen liderliği ile ilgili yapılacak diğer çalışmalar için araştırmacılara fikir vermek ve literatüre katkı sağlamak açısından önem arz etmektedir.Araştırmanın amacına uygun olarak toplanan veriler istatistik paket programına işlenmiştir. Ölçekten elde edilen öğretmenlerin algı ve beklenti ölçeklerinin geneli ve alt faktörleri bağlamında puanların normal dağılım varsayımının sınanması için Kolmogorov-Smirnov Z testi incelemiş p>,05'e göre puan dağılımının normal dağıldığı yani normallik varsayımını sağladığı görülmektedir. Çalışma sonucunda, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin öğretimsel liderlik davranışlarının gerekliliklerine ilişkin beklentileri ile öğretimsel liderlik davranışlarını sergileme derecelerine ilişkin algıları arasında ilişkinin olduğu görülmüştür.Çalışmaya katılan öğretmenlerin öğretimsel liderlik davranışlarının gerekliliklerine ilişkin beklentileri oldukça yüksektir. Bu nedenle, araştırma sonuçlarına göre ülkemizde öğretimsel liderlik kavramının geliştirilmesi ve uygulanması için öğretmenlerin istekli ve hazır oldukları söylenebilir. Yapılacak yeni çalışmalar ve uygulanacak eylem planları ile öğretmenlerin, öğretimsel liderlik davranışlarını sergileme oranlarının hızla artacağı öngörülmektedir. | |
dc.description.abstract | When it is called about teacher leadership or instructional leadership, the school administrators come to mind as first. However, in today's educational systems, student centering has increased and the necessity of continuation of teacher's professional development has come forward. In this context, it is necessary that all kinds of researches be rapidly multiplied and disseminated in order for the teacher to know, develop and functionalize leadership skills.The purpose of this research is to determine the present level of knowing and demonstrating the instructional leadership behaviors of the teachers who work in the public and private secondary schools in Düzce and to identify the opinions of the teachers about the teacher leadership.This study is expected to show the importance of teacher leadership for school and student achievement by developing a different point of view on teacher leadership which has been studied in a limited number of works in our country. One of the most effective ways in the leadership process is to work in communication and cooperation. For this reason, it is important to create awareness for the leader teachers and give an opinion to the researchers and contribute to the literature for other studies about the leadership of the teacher.For the purpose of the study, the collected data were processed into the statistics package program. It is seen that the Kolmogorov-Smirnov Z test has been tested for testing the assumption of normal distribution of scores in the context of the general and sub-factors of the perception and expectation scales of the teachers obtained from the scale, and it is seen that the distribution of points according to p>,05 is normal distribution, that is normality assumption.As a result of the study, it is seen that there is a relation between the expectations of the teachers who work in secondary schools about the necessity of instructional leadership behaviors and the perceptions of the degrees of display of instructional leadership behaviors.Teachers involved in this study have high expectations about the requirements of instructional leadership behaviors. For this reason, according to the results of the research, it can be said that the teachers are willing and ready for the development and implementation of the concept of instructional leadership in our country. With the new work to be done and the action plans to be implemented, it is foreseen that the rate of teachers showing their instructional leadership behaviors will increase rapidly. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin öğretimsel liderlik davranışlarına ilişkin beklenti ve algıları | |
dc.title.alternative | The expectations and perceptions of teachers concerning teaching leadership behaviors | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Instructional leadership | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.subject.ytm | Teacher behavior | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.identifier.yokid | 10158654 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DÜZCE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 465913 | |
dc.description.pages | 139 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |