Ortaokul ve lise öğrenci algılarına göre okul müdürlerinin liderlik davranışlarını yerine getirme dereceleri
dc.contributor.advisor | İlğan, Abdurrahman | |
dc.contributor.author | Satmaz Kasimoğlu, Zühre | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T10:53:21Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T10:53:21Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-11-21 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/550317 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada ortaokul ve lise öğrencilerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik davranışlarını ne düzeyde gösterdiklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma evreni 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Düzce ili merkez ilçesinde bulunan 17 ortaokul ve 13 liseden oluşurken, örneklem 8. sınıf ve liselerin 12. sınıf öğrencilerinden 600 katılımcıdan oluşturulmuştur. Örneklem seçiminde kümeleme ve basit tesadüfî örneklem yöntemleri kullanılmıştır. Veri toplama araçları ise 8. ve 12. sınıflara yönelik kişisel bilgi formları ve araştırmacı tarafından geliştirilen beşli Likert tipi `Liderlik Davranışı Ölçeği`inden oluşmuştur. Verilerin analizinde `SPSS for Windows` paket programından yararlanılarak yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, T testi, ANOVA, Tukey HSD Testi ve korelasyon teknikleri kullanılmıştır.Çalışma bulgularına göre olumlu öğrenme iklimi, iletişim, ulaşılabilirlik, öğretimin denetimi ve değerlendirilmesi boyutlarının öğrenci bölümleri ve YGS türleri ile anlamlı ilişkili olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin YGS puanları olumlu öğrenme iklimi, iletişim ve ulaşılabilirlik boyutları ile pozitif ilişkili, diğer boyutlarla ile negatif ilişkili bulunmuştur. Öğrencilerin dönem sonu başarı puanları ise olumlu öğrenme iklimi, öğretimin denetimi ve değerlendirilmesi, özendirici faaliyetlerin teşvik edilmesi boyutları ile negatif ilişkili iken, diğer boyutlarla pozitif ilişkili bulunmuştur. Okul müdürlerinin liderlik davranışlarını yerine getirme derecelerinin ortaokul öğrencilerine göre daha yüksek algılandığı sonucuna varılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the level of leadership behaviors of the principals according to the perceptions of middle school and high school students. The population of the study consisted of 17 middle schools and 13 high schools in the province of Düzce in the academic year of 2015-2016 and the sample included 600 participants from 8th grade and 12th grade students of high school. Clustering and simple random sampling methods were used for selection of the sample. The data collection tools were demographics forms for 8th and 12th grades and a five-point Likert type `Leadership Behavior Scale` developed by the researcher. Percentage, mean, standard deviation, T test, ANOVA, Tukey HSD test and correlation methods were used in the analysis of the data using `SPSS for Windows` package program.Study findings showed that positive learning climate, communication, accessibility, supervision and education control and evaluation were found to be significantly related to branches and YGS types of students (p<0.05). YGS scores of the students were found to be positively correlated with positive learning climate, communication and accessibility dimensions, while it is negatively correlated with others. The end-term achievement scores of the students were found to be positively related to positive learning climate, supervision and education control and evaluation, encouraging incentive activities dimensions while being positively related to other dimensions. In conclusion, the level of principals' fulfillment of general leadership behaviors were perceived higher in middle school students compared to high school students. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul ve lise öğrenci algılarına göre okul müdürlerinin liderlik davranışlarını yerine getirme dereceleri | |
dc.title.alternative | Fullfilment levels of leadership behaviors of principal according to middle and high school student's perceptions | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-11-21 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Students perceptions | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.identifier.yokid | 10184626 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DÜZCE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 497236 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı |