Erciyes Üniversitesinde okuyan son sınıf kız öğrencilerin ana-çocuk sağlığı ve aile planlaması konusundaki bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
6. ÖZET Erciyes Üniversitesi'nin çeşitli fakülte ve yüksek okullarında okuyan son sınıf öğrencilerinden 1/2 basit tesadüfi örnek yolu ile seçilen 405 öğrenciye anket uygulamak suretiyle yapılan bu çalışmada; öğrencilerin ana-çocuk sağlığı (AÇS) konusundaki bilgi ve tutumları araştırılmıştır. Anket yöntemi ile toplanan veriler, veri kodlama kağıdına geçirilerek bilgisayarda değerlendirilmiştir. Verilerin istatistiki analizinde Khi-kare testi, aritmetik ortalama vevaryans analizi uygulanmıştır. Araştırmaya alınan ö rencilerin % 36.3 gibi en yüksek oranını Kayseri MYO, en düşük oranını (% 1.5) ise İlahiyat Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Yine öğrencilerin % 28.9'unun Erciyes Üniversitesi'ne bağlı fakültelerde, geri kalan büyük kısmı da diğer yüksekokullarda eğitim görmektedir. Araştırma grubunu oluşturan öğrencilerin % 34.8'i yurtla ve % 32.4'ü evde ailesinin yanında kalmakladır.107 Öğrencilerin çoğunluğu (% 84.2) ülkemizde ilk evlenme yaş ortalamasını doğru bilirken, geriye kalanı bilmemektedir. Ancak öğrencilerin bu konudaki bilgi durumunda okullar arasındaki farklılık istatistiki açıdan önemli değildir. Öğrencilerin % 91.9'u yani tamamına yakın bir kısmı uygun gebelik yaşının 18-30 yaşlar arası olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğrencilerin tamamına yakın kısmı (% 95.9) bir gebeye sağlık kontrolü esnasında yapılan işlemlerden kan basıncı ölçümünü bilirken, diğer işlemleri bilme oranlan oldukça düşük bulunmuştur. Tıp Fakültesi ve Sağlık HİZ.MYO öğrencilerinin bu konuda daha fazla bilgisi olduğu, Yozgat ve Kayseri MYO öğrencilerinin ise daha az bilgisi olduğu yapılan istatistiksel analiz sonucunda da saptanmıştır. Öğrencilerin gebelik ve emziklilikte, normal beslenmeye göre fazla alınması gereken yiyecek gruplarını Tıp Fakültesi ve Sağlık Hiz.MYO öğrencileri diğer okullardaki öğrencilere göre daha yüksek oranda bilirken, en düşük oranda da Yozgat MYO öğrencileri bilmektedir. İstatistiki analiz sonucunda da öğrencilerin bu konulardaki bilgi düzeyinin okullar arası farklı olduğu bulunmuştur. Araştırma kapsamındaki öğrencilerin yarıdan fazlası; bebeğe ağızdan ilk verilen besinin anne sütü olduğunu, doğumdan sonra bebeği emzirme zamanını, bebeğin en az 6 ay ve daha uzun süre ve normalde 6-12 aylar arasında emzirilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğrencilerin yarıdan fazlası; anne sütünün yararlarından bebeğin beslenme ihtiyacını karşıladığını ve hastalıklardan koruduğunu bilirken, geriye kalanların bu bilgilerden yoksun oldukları bulunmuştur. Çocuk sağlığında önemli yeri olan verem, karma (DBT) ve kızamık aşısını öğrencilerin çoğunluğu bilirken, bir kısım öğrenci de bilmemektedir. Polio aşısını ise daha küçük oranda (% 37.3) bilmektedirler. Öğrencilerin ileride sahip olmak istedikleri çocuk sayısı ortalaması 2.35±0.04 olup, % 83.7'sinin aile planlamasını doğru tanımlayabildiği, yöntemlerden en çok hormon hapları, rahim içi aracı ve kondomu bildikleri ve ileride aile planlaması uygulamayı düşünenlerin % 86.2 oranda108 olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak; öğrencilerin ana-çocuk sağlığı konusunda bazı eksik bilgilerinin olduğu, bunlara bağlı olarak yanlış inanç ve tutumların geliştiği görülmüştür. 7. SUMMARY This study has been carried out to determine the knowledge and the attitudes of the female students who are in last classes about maternal and child health 405 last year students from various faculties and colleger were selected by random sampling and a questionnaire was given to them. The data collected true public survey was put to the data encoding paper and then valued by means of computer. Khi-kare test, arithmetical avarege, variance analysis of the data. Of the students interviewed, the rate of the vocational college students was the highest (36.3 9), the rate of Theology Faculty students was the lowest. 28.9 % of the respondents were from the other faculties and the rest of them were from the other vocational colleges. In the sample group 34.8 percent of the students have been living in dormitories, 32.4 percent of them have been staying with their families. Most of the students (84.2 %) know the meanage of the first marriage in Turkey, whereas, rest of them don't know. According to this knowledge, there is no statistical110 difference between the schools. Nearly all of the students (91.9 %) believe that the appropriate age of pregnancy should be between the age of 18-30. Taking the blood pressure during pregnancy is well known by the students but they don't have any knowledge about the other procedures. The Medical Faculty and Health Vocational college students have sufficient knowledge and Yozgat and Kayseri Vocational Colleger students have less knowledge about prenatal care. The difference between the schools were statistically important. When the students asked about the breast feeding, half of the students know that breast feeding is the first thing the infant should take. Timing the breast-feeding after delivery is well known. Half of them believe that the ideal time of breast feeding time is 6-12 months and breast-feed must be given at least 6 months. In the evaluation according to school, the students ratio with enough knowledge about pregnancy feeding was higher among Medical Faculty and Health Colleger students than that of other school students. According to this there was a significant difference among the schools statistically. Approximately half of the students know that breast-feeding protects babies from disease, the rest of them don't know. The ratio of correct answers on BCG, measles and DBT vaccination was been considered satisfactory but the knowledge of polio vaccination was lower (37.3 %). The ideal number of child they desire to have in future was 2.35±0.04, 83.7 percent of the students knowledge on the definition of family planning was considerably sufficient. Pill, condom and IUD are the most widely known contraceptive methods among the students. 86.2 % of them stated that they want to use any contraceptive method in future. According to the findings of this research carried out, it has been concluded that students knowledge was not sufficient on maternal and child health and some of them have wrong knowledge and attitude about these issues^
Collections