Nevşehir il merkezinde ilköğretim çağı çocuklarda göz hastalıklarının tespit edilmesinde hemşirenin rolü ve önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretim çağında göz hastalıklarının tespit edilmesinde hemşirenin rolü ve önemi konulu araştırmamız müdahaleli ve tanımlayıcı olarak planlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini Nevşehir belediye sınırları içindeki ilköğretim okulları oluşturmaktadır. Nevşehir ilinde bulunan okullardan küme örneklem yöntemi ile seçilen Yeniçeşme İlköğretim okulu ve burada bulunan 715 öğrenci, aileleri, çalışma yapılan okuldaki 27 öğretmen örneğe alınmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından hazırlanan, ön uygulama yapılarak geçerliliği kontrol edilmiş olan anket formu ve göz muayenesi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde; yüzdelik, Ki-kare, Fisher (Kesin Ki-kare) ve Yates Ki-kare testleri kullanılmıştır. Araştırmamız sonucunda öğrencilerde konjonktiva kırmızı ve/veya benekli, okumada zorluk, şaşılık, kitabı 'göze yakın tutma, gözü fazla ovalama, gözde sulanma, nistagmus, renk görme bozukluğu, baş ağrısı gibi bulgular saptanmıştır. Öğrencilerin yaş grupları arttıkça enfeksiyon belirtisi ve görme kusuru görülen öğrenci sayısında artma olduğu belirlenmiş, yapılan istatistiksel değerlendirmede aralarındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Ayrıca görme kusuru olan öğrencilerin daha çok baş ağrısı şikayetleri olduğu saptanmıştır. Göz hastalıkları belirtileri ve görme kusuru olduğu belirlenen öğrenciler, sınıf öğretmeni, rehber öğretmen ve okul idaresi ile görüşülerek sağlık kuruluşlarına yönlendirilmiştir.Babaların eğitim düzeyi arttıkça çocuklarını doktora götürme oranının arttığı belirlenmiş, aralarındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Ayrıca sosyal güvencesi olan ailelerin sadece %6.5'i doktora götürmez iken, sosyal güvencesi olmayanlarda bu oran %30.8'e çıkmaktadır. Öğretmenlerin %85.2'si öğrencilerinin göz problemlerini fark edebildiklerini ifade etmişler ve hizmet yılı arttıkça göz problemlerini fark etme durumlarının azaldığı belirlenmiştir. Bu bulgulara dayanarak eğitim ve göz taramalarına ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Göz sağlığı, Göz taramaları, Okul Sağlığı, Hemşire, İlköğretim çağı Our research on the role and importance of the nurse in diagnosing eye illnesses in patients of primary school era was planned and carried out descriptively and interventionally. The scope of research consisted of primary schools within the boundaries of municipality of Nevşehir. Yeniçeşme Primary School was chosen by group sampling method and 715 students, their families and 27 teachers working in the school were observed. In the collection of data, a questionnaire and a form for eye health (prepared by the reasearcher and controlled by pre-^application) were used. In the analysis process, per cent, Ki-kare, Fischer and Yates Ki-Kare tests were used. As a result of our research, the following were observed: red and/or spotted conjunctiva, difficulty in reading, cross-eye, holding the book too close to the eye, over-rubbing the eye, watering in the eye, nystagmus, difficulty in seeing colours and headaches. It was found out that there was a positive correlation between the age group and the infection symptoms and seeing disorders. The relationship between the two were considered to be important. In addition, it was observed that the students with seeing disorders were more likely to complain from headaches. These students were directed towards the necessary health organisations with the help of class teachers and school adminstration. The positive corelation between parental education level and the frequency of going to a doctor were found to be significant statistically. Only 6.5% of families with social insurance were observed not to take their children to a doctor, whereas this figure rose to 30.8% for those families who do not have any social insurance. Eighty-two persent of the teachers expressed that they were aware of eye diseases; they also emphasized that this ability diminished as the years passed by. Necessary recommendations concerning education and eye control were given according to these findings. Key Words.. Visual health, Health Visitors, School health, Nursing, Primary school
Collections