İlköğretim öğrecilerinde elektrofizyolojik ölçümler ve nöropsikolojik testlerle bellek/öğrenme/başarı ilişkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNDE ELEKTROFİZYOLOJİK ÖLÇÜMLER VE NÖROPSİKOLOJİK TESTLERLE BELLEK/ÖĞRENME/BAŞARI İLİŞKİSİNİN ARAŞTIRILMASI ÖZET Çalışmada sağlıklı ilköğretim öğrencilerinde bellek, öğrenme başarı sürecinde elektrofızyolojik kayıtların ve nöropsikolojik testlerin önemi araştırılmıştır. Bu çalışma yaşlan 12-15 arasında M.E.B. Aydınlıkevler Burhan Dinçbal İlköğretim okulu öğrencilerinden, başarılı kız-erkek ve başarısız kız-erkek olmak üzere belirlenen 40 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. EEG-UP kayıtları Ag-AgCİ elektrodlar kullanılarak internasyonal 10-20 sistemine göre Fz ve Cz bölgelerinden alındı. İşitsel Uyaran modeli olarak klasik oddball paradigması uygulanmıştır. Olay ilişkili potansiyellerden kognitif fonksiyonlardan sorumlu Pjuo pozitif dalgasının latans ve genliği her grup için belirlenmiş student-t testi ile değerlendirilmiştir. Nöropsikolojik test olarak kısa süreli bellek ve hatırlama performansını yansıtan Görsel işitsel sayı dizisi testi (GİSD) uygulanmıştır. İşitsel sözel puanları her grup için belirlenmiş ve Mantı Whitney-U testi ile karşılaştırılmıştır. P300 latansı sadece erkeklerde başarılı ve başarısız gruplarda anlamlı olarak farklı bulunmuş (Fz kayıt bölgesinde), P300 genliği ise başırısız erkekler ve kızlar karşılaştırıldığında anlamlı fark göstermiştir (Cz kayıt bölgesinde). GİSD testi sonuçları cinsiyetler arasında fark oluşturmamış, ancak her iki cins de de başarı grupta daha iyi performan değerleri vermiştir. Okul başarısı az olanlarda Pjoo latansı uzamış, genliği azalmış. Öğrencilerin kognitif fonksiyonları başarı olmaları ile pozitif ilişkili bulunmuş, erkeklerde kızlara göre daha uzun P300 latansı ve daha kısa P300 genliği elde edilmiş.Erkek öğrencilerin beyin gelişim ve maturasyonunun kızlara göre daha geç olabileceği öne sürülmüştür. Kısa süreli bellek ve hatırlama yeteneğini kız ve erkek öğrencilerde farklı olmadığı ancak okul başarısında önemli olduğu vurgulanmıştır. Anahtar kelime: P300 potansiyeli, nöropsikolojik test, öğrenme, bellek V INVESTIGATION OF THE RELATION BETWEEN MEMORY, LEARNİNCSUCCESS WITH ELECTROPHYSIOLOGIC AND NEUROPYSICHOLOGICAL TEST ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS ABSTRACT In this study, we investigated the importance of electrophysiologic records and neurophysichological test on learning, memory and success in healthy primary school students. Studies were performed 20 successful male/female and 20 unsuccessfull male/female 12-15 years old students of Aydınlıkevler Burhan Dinçbal primary school. EEG-UP records were taken in Fz and Cz regions accondingto the international 10-20 systemswith using Ag-AgCl electrodes. Classic oddball paradigm is performed as stimulation model. The latencies and amplitudes of P300 component of ERP were measured and statistically evaluatedas a function of gender and school success with Student-t test. Neurophysichological assesment was conducted using Visual Aural Digit Span (VADS) test selected evaluated short term memory. The results analyzed with Mann Whitney U test. P300 latency is significantly different only in male succesfull and unsuccessfull grups at Fz regions. P300 amlitude is significant shorter in unsuccesfull male and female students (Cz record region). There were no differences between gender in VADS test, but there were significant correlation between school success and short term memory performances. P300 latency longed, amplitude decreased in unsuccess male and female. There was a pozitive correlation between their cognitive function and their school performance. The male group showed reduced P300 amplitude and prolonged P300 latency. These results suggest that the development and the maturation of brain are later in male than female. Short term memory is not different in male and female but it is considerable at school success. Key word: P300 potential, neurophysiology test, learning, memory
Collections