Koroner anjiografi uygulanacak hastalara verilecek eğitimin kaygı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IVKORONER ANJİOGRAFİ UYGULANACAK HASTALARA VERİLECEKEĞİTİMİN KAYGI DÜZEYLERİNE ETKİSİÖZETAraştırma koroner anjiografi olacak hastalara verilen eğitimin hastaların kaygıdüzeylerine etkisinin değerlendirilmesi amacıyla deneysel olarak yapılmıştır.Araştırmanın evrenini Erciyes Üniversitesi Mehmet-Yılmaz Öztaşkın KalpHastanesine 2004-2005 yıllarında başvuran tüm hastalar oluşturmuştur. Araştırmadailk kez anjiografi olacak 50'si deney, 50'si kontrol grubunda olmak üzere 100 bireyörneklem kapsamına alınmıştır.Veriler araştırmacı tarafından 1.11.2004-28.02.2005 tarihleri arasında anket formuve Durumluk-Sürekli Kaygı Envanterinin uygulanmasıyla toplanmıştır. Verilerinistatiksel değerlendirilmesinde, yüzdelik İndependent- Samples T testi, Paired-Samples T testi ve One Way ANOVA testleri kullunılmıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; deney grubundaki bireylerin %96.0'ı, kontrolgrubundaki bireylerin %86.0'ı daha önce hastalık ve tedaviye ilişkin bilgialmadıklarının ifade etmişlerdir. Anjiografi öncesi eğitim verilen deney grubunundurumluk kaygı puan ortalamalarında işlem sonrasında azalma saptanırken (p< 0.05),kontrol grubunda işlem sonrasında artma görülmüştür (p>0.05). Deney grubununişlem sonrası sürekli kaygı puan ortalamaları işlem öncesine göre azalırken (p >0.05), kontrol grubunda ise işlem öncesine göre artma tespit edilmiştir (p > 0.05).Deney grubundaki kadınların, ilköğretim altında eğitim düzeyinde olanların, KAHtanısı olanların işlem öncesi ve sonrası sürekli kaygı puan ortalamaları daha yüksekbulunmuştur. Kontrol grubunda ise, kadınların, medeni durumu dul olanların,önerilen tedavi kararı konsey olanların işlem öncesi ve sonrası sürekli kaygı puanortalamaları yüksek olduğu görülmüştür (p < 0.05 ). Anjiografiye ilişkin işlem öncesiverilen eğitimin, işlem sonrası durumluk ve sürekli kaygıyı azaltmada etkili olduğusaptanmıştır. Bu sonuçlara göre;Hastaların bireysel özelliklerine göre eğitim gereksinimlerinin saptanarak, planlıeğitimler verilmesi önerilmiştir.Anahtar kelimeler : Eğitim, Kaygı, Koroner anjiografi, Hemşirelik VTHE EFFECT OF EDUCATION THAT WILL BE GIVEN TO PATIENTS WHOWILL HAVE CORONARY ANGIOGRAPHY TO THEIR ANXIETY LEVELABSTRACTThis study has been done for evaluating what effects of education that given to patientswho will have coronary angiography to the level of patients? anxiety as experimental.The study?s universe took from all of the patients that applied for the Erciyes UniversityMehmet-Yılmaz Öztaşkın Coronary Hospital at 2004- 2005 years. 100 people as 50 ofthem in the experiment group and has got angiography firstly, 50 of the control group weretaken in the sample.Data was collected with a questionnaire and State-Trait Anxiety Inventory by theresearcher between 1.11.2004 - 28.02.2005. Percentage, independent- samples t test, pairedsample t and one way ANOVA tests were used for statistical analysis.According to the results; 96.0 % of people in experiment group, 86.0 % of people in controlgroup told they did not take information about disease and treatment before. It was seenthat while state anxiety score mean of the experiment group that given education beforeangiography decreased after the operation (p<0.05), it increased at control group after theoperation (p>0.05). It is determined while the trait anxiety score mean of experiment groupafter the operation decreased opposite to before the operation (p>0.05), it is increased atcontrol group opposite to before the operation (p>0.05). It is found that trait anxiety scoremean at after and before the operation was higher at women in experiment group, peoplewhose education level is low, have got coronary arterial disease. However, in control groupthis mean was high at women, people who were widow, and whose advised treatmentdecision is council (p<0.05). It is determined the education was given related toangiography before the operation was effective on decreasing state and trait anxiety afterthe operation.According to these results, it is advised to give planning education by determiningeducation needs for patients? individual characteristics.Key words: Education, Anxiety, Coronary Angiography, Nursing.
Collections