Kayseri il merkezindeki ilköğretim öğrencilerinde bilinen sağlık sorunlarının saptanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IIIKAYSER L MERKEZ NDEK LKÖĞRET M ÖĞRENC LER NDEB L NEN SAĞLIK SORUNLARININ SAPTANMASIÖZETBu araştırma Kayseri il merkezinde bulunan ilköğretim okullarında öğrenim gören 7-16 yaş grubuçocuklarda kronik hastalık, ruhsal sorunlar ve bedensel yetersizliklerin görülme sıklığını saptamakamacıyla yapılmıştır. l merkezinde bulunan ilköğretim okulları sosyoekonomik düzeye göre iyi, orta vekötü olarak tabakalandırılmıştır. Her tabakadan 1/5 örneklem oranına göre ve Basit Tesadüfi ÖrneklemeYöntemi ile seçilen 20 okuldaki 4842 öğrenciye anketler dağıtılarak ailesiyle birlikte doldurup, geritoparlamak suretiyle yürütlümüştür. Araştırmada kronik hastalık görülme oranı %18.5, bedenselyetersizlik görülme oranı %15.9, ruhsal sorunların görülme oranı %8.9 olarak bulunmuştur. lk beş sıradagörülen kronik hastalıklar; diş ve diş eti hastalıkları, sık tekrarlayan enfeksiyonlar, eklem romatizması,astım ve deri hastalıklarıdır. En önemli bedensel yetersizlikler arasında ilk üç sırada görme, konuşma veişitme problemleri, ruhsal sorunlar arasında ise idrar kaçırma, ruhsal sorunlar ve tikler yer almaktadır.Kronik hastalık ve bedensel yetersizlik görülme oranı bakımından erkek ve kız öğrenciler arasındaistatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamış ancak, ruhsal sorunların erkek öğrencilerde anlamlıdüzeyde daha fazla görüldüğü saptanmıştır. Araştırmada kronik hastalıklar sosyoekonomik düzeyi orta,ruhsal sorunlar ise sosyoekonomik düzeyi kötü okullarda anlamlı düzeyde daha fazla bulunmuştur.Bedensel yetersizlikler ise ekonomik durumu orta ve kötü okullarda benzer oranda saptanmıştır. Diğertaraftan kronik hastalıklar ve ruhsal sorunlar kamu okullarında, bedensel yetersizlikler ise özel okullardaöğrenim gören öğrencilerde anlamlı düzeyde daha fazla bulunmuştur. Kronik hastalıklar en fazla ilkokulikinci sınıfta görülmekte, bunu ilkokul dördüncü sınıftaki artış izlemektedir. Kronik hastalık görülmeoranı ilkokul beşinci sınıftan itibaren giderek azalmaktadır (p<0.05). Bedensel yetersizlikler en fazlasekizinci sınıf çocuklarda görülmekte, bunu altıncı sınıf ve üçüncü sınıf çocuklarda görülen yetersizlikoranları izlemektedir (p<0.05). Ruhsal sorunlar ilkokul birinci ve ikinci sınıfta daha fazla görülmüş,üçüncü sınıftan itibaren azalmaya başlayarak sekizinci sınıfta en düşük düzeye ulaşmıştır (p<0.05).Araştırmada BMI'e göre 5.'inci persentilin altındaki çocuk oranı %1.0, 95.'inci persentilin üzerindekiçocuk oranı %12.9 olarak saptanmıştır. Sosyo-ekonomik düzeyi iyi olan okullarda 5-95.'inci persentilarasında olan öğrenci oranı, ekonomik düzeyi orta olan okullarda ise 5.'inci persentilin altında ve95.'inci persentilin üstündeki çocuk oranı anlamlı düzeyde daha fazla bulunmuştur. Aşırı zayıflık veşişmanlık oranı özel okullarda kamu okullarına göre anlamlı düzeyde daha yüksektir. Kronik hastalığı,bedensel yetersizliği ve ruhsal problemi olan çocuklarda okula devamsızlık (%36.6) ve sınıf tekrarı (%23.3) önemli bir sorun oluşturmaktadır. Okula devamsızlık kronik hastalığı olan (%98.6), sınıf tekrarıise ruhsal problemler yaşayan (%29.0) öğrencilerde anlamlı düzeyde daha fazla görülmüştür. Akademikbaşarı düzeyi en fazla bedensel yetersizliği olan öğrencilerde olumsuz etkilenmiş, bunu ruhsalproblemleri ve kronik hastalığı olan öğrenciler izlemiştir. Kronik hastalığı olanların okulda en sıkyaşadıkları sorun yemek yeme vb. iken, bedensel yetersizliği ve ruhsal problemi olanlar arkadaşilişkilerinde daha fazla sorun yaşamaktadırlar.Anahtar kelimeler : lköğretim öğrencileri, kronik hastalıklar, yetersizlikler, ruhsal sorunlar, prevalans IVIN THE CENTRE OF KAYSER PROVINCE DETERMINING HEALTHPROBLEMS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTSABSTRACTThis research is performed in order to determine sighting frequency of chronic diseases, psychologicalproblems and physical disabilties of 7-16 aged primary school students in Kayseri province.In the provincecentre, primary schools are classified as good, median and bad acording to socio-economic level. From eachlayer, according to 1/5 sampling rate and with simple coincidental sampling in 20 selected schools somequestionaires were distrubuted to 4842 students thereby filling them with their familes and bringing themagain.In the research, sighting rate of chronic diseases was found 18.5 %;physical disability 15.9%;psychological problems 8.9 %.The chronic diseases, seen in the first 5 rank, were;teeth and gingiva diseases,frequently repeated infections, joint rheumatism, asthma and skin diseases.Among the most important physicaldisabilities in the first 3 rank;speaking and auditory problems and among the pschological problems ; urineabduction, ticks and psychological problems took place.W th regard to sighting rate of physical disability andchronic disease , no meaningfull difference was found among the male and female students but ıt wasdetermined that psychological problems of male students were high in a meaningful level. It was found in theresearch that chronic diseases were high in the schools whose socio-economic level?s were median andpsychological problems were meaningfully high in the schools whose socio-economic level?s were bad.Andphysical disabilities were determined in similar rates both in the schools socio-economically median and bad.On the other hand, chronic diseases and psychological problems in public school students and physicaldisabilities in private school students were found meaningfully high.Chronic diseases were mostly seen in thesecond class of primary school and increase of fourth class follows this. Sighting rate of a chronic diseasedecreased gradually from the fifth class of primary school(p<0.05).Physical disabilities were mostly seen in theclass 8 children and the disability rates of class 6 and 3 follow this(p<0.05).Psychological problems were seenin the first and second classes of primary school but they started to decrease from the third class and reachedtheir most low degree in the class 8.(p<0.05).In the research, according to BMI, the children rate below 5.persentilin was determined as 1.0% and above 95. persentilin 12.9%.In the schools whose socio-economic levelis good the student rate between 5-95.persentilin and in the economically median schools the student ratebelow 5. persentilin and above 5.persentilin was found meaningfully high.Obesity and diathesis rates awerehigher in private schools than the public schools.Discontinuity(36.6%) and class repetition(23.3%) is theimportant problems in children who have chronic disease, physical disability and psychological problems. Inthe students having a chronic disease (98.6%);discontinuity and in the students having psychologicalproblems;class repetition(29.0%) is seen meaningfully high. Academic success level is affected mostly in thestudents having a physical disability and the students having psychological problems and a chronic diseasefollow this.In school the most common problem of the students having a chronic disease is eating etc. and thestudents having psychological problems and physical disability have problems in their friend relations.Key words : Primary school students, chronic diseases, physical disabilities, psychological problems,prevalance
Collections