Yavru erkek sıçanlarda vitamin E uygulamasının öğrenme üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sinir sisteminin yüksek fonksiyonlarından biri olan öğrenme; sosyal ve fiziksel çevre koşullarındaki ve fizyolojik koşullardaki değişikliklerden etkilenir. Antioksidan etkili vitaminlerin düzenli tüketilmesinin beynin işlevlerini desteklerken öğrenmede meydana gelen bozuklukları da önlediği düşünülür.Bu çalışmada sütten kesme dönemindeki 28 günlük yavru erkek sıçanlarda 30 gün süreyle uygulanan vitamin E'nin yer bulma öğrenmesine olan etkisi araştırıldı.Çalışma 5'i ön deneme, 10'u vitamin E grubu, 10'u çözücü kontrol grubu ve 10'u kontrol grubu olmak üzere 35 adet 28 günlük Wistar albino erkek yavru sıçan ile gerçekleştirildi. Vitamin E grubundaki sıçanlara 30 gün süreyle her gün 40mg/kg dozda vitamin E enjeksiyonu, çözücü kontrol grubundaki sıçanlara 30 gün boyunca 0.34 ml/kg zeytinyağı enjeksiyonu yapıldı. Enjeksiyon süresi sonrasında sıçanlarda Morris Su Tankı deneyleri ile yer bulma öğrenmesi test edildi. Üç ardışık gün öğrenme, 4. gün öğrenmenin test edilmesi ve 5. gün reversal öğrenme deneyleri yapıldı.Öğrenmenin değerlendirilmesinde sıçanların Morris su tankı içerisine yerleştirilen kaçış platformunu bulma süreleri ve platformlu yarı alanda geçirdikleri sürenin toplam sürenin yüzdesi cinsinden değerleri istatistiksel olarak analiz edildi. İstatistiksel değerlendirmelerde grup içi günler arası farklılıklar tekrarlı ölçümlerde ANOVA; günler arası ikili karşılaştırmalar ise Benferroni testi ile yapıldı. Gruplar arası karşılaştırmalarda ANOVA ve Benferroni testi uygulandı. Beşinci gün gruplar arasındaki farklılıklar da ANOVA ile değerlendirildi. Anlamlılık seviyesi için p<0.05 olarak kabul edildi.Bulguların grup içi karşılaştırmalarında grup içi farklılık anlamlı bulunmuş (p<0.05), bu bulguyla uygulanan 3 günlük öğrenme periyodunun yeterli olduğu düşünülmüştür. Gruplar arası fark ise anlamsız bulunmuştur (p>0.05). Sonuç olarak; sütten kesme dönemindeki yavru erkek sıçanlarda 30 gün süreyle her gün 40 mg/kg dozda vitamin E uygulamasının Morris su tankında yer bulma öğrenmesi ile ilgili bilişsel fonksiyonların gelişimi üzerinde bir etkisi olmadığı sonucuna varılmıştır.Anahtar kelimeler: Vitamin E, Morris Su Tankı, Sıçan, Öğrenme, Bellek Learning that a high function of neural system influenced variation of physiological conditions, social and physical environmental conditions. So, it is thought that the vitamins which in order to effective antioxidant prevented deficits of learning when it support functions of brain.İn this study, it was investigated the effect of vitamin E which was applied during the 30 days on learning in male juvenile rats.The study was done with 35 Wistar albino male juvenile rats which were 28 days old. Five of them were at preexperiment group, 10 of them were at control group, 10 of them were at vitamin E group and 10 of them were at solvent control group. Rats of vitamin E group were to make injection vitamin E (40mg/kg/day ) and rats of solvent control group were to make injection olive oil (0.34ml/kg/day) during 30 days. At the end of this periot learning was tested at Morris Water Maze if they learn to find the place. After a three day learning period, learning test was done at fourth day and reversal learning was tested at fifth day.The total duration of time spent to find the platform and the duration of time spent in half area of the tank including the platform in a value representing the percentage in the total time were compared statistically within and between the rats included in the vitamin E, solivent control and control experiment groups so as to assess the affect of vitamin E on the ability of learning position in rats. The comparasion on the learning phase for learning performances displayed on each day within groups was statistically analysed by means of repeated measurement with the ANOVA test and Benferroni test whereas the test phase was compaired between groups with the ANOVA and Benferroni. The test phase was compaired between group for fifth days with the ANOVA. p<0,05 was accepted for significant level. There was meaningful difference compaired of training within groups (p<0,05) and all groups increased learning performance. There was significant difference inter groups.(p>0,05).As a result, it was concluded that injection vitamin E, at applied for 30 days, is not improve of cognitive function is related to learning.Key words: Vitamin E, Morris Water Maze, Rats, Learning, Memory
Collections