Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde çoklu zekanın değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, ÖSS hazırlık öğrencilerinin sahip oldukları çoklu zeka profilini belirleyerek, bu zeka profillerine, lisede seçtikleri alanlar, ideallerindeki meslekleri kazanma durumları, öğrencilerin yaşam alanları ve mezuniyet durumlarının etkilerini ortaya çıkarmak ve bu bağlamda meslek seçimlerine yardımcı olmak amacıyla yapılmıştır.Araştırmaya, 2008?2009 Eğitim Öğretim Yılı, Bahar Döneminde Kayseri İli'nin Develi ve Yahyalı İlçeleri'ndeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı çeşitli dershanelerde öğrenim görmekte olan lise son sınıf öğrencileri ile mezun durumda olan öğrenciler arasından rastgele belirlenen 140 öğrenci katılmıştır.Öğrencilerin çoklu zeka alanlarını belirlemek amacıyla soruları rehber öğretmen tarafından hazırlanan Çoklu Zeka Testi kullanılmıştır. Bu test, bilgisayar ortamına aktarılarak öğrencilere onarlı gruplar şeklinde bilgisayar laboratuarında uygulanmıştır. Katılımcılar, soruları evet ya da hayır şeklinde cevapladıklarında test bitiminde sahip oldukları çoklu zeka alanlarını yüzdelik pasta dilimi şeklinde görmektedirler. Aynı zamanda baskın zeka türüyle ilgili tercih edebilecekleri meslek alanlarını da görmektedirler.ÖSS hazırlık öğrencilerinin bütün zeka alanları gelişmiş olmakla beraber en baskın zeka türünün mantıksal-matematiksel zeka (%28) olduğu tespit edilmiştir. Mantıksal-matematiksel ve sosyal zeka erkek öğrencilerde (sırasıyla %37 ve %31.5) kızlara göre (sırasıyla %20.9 ve %7.5) istatistiksel olarak anlamlı biçimde daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin lisede mezun oldukları alanlar (sayısal, eşit ağırlık, sözel, yabancı dil) karşılaştırıldığında sayısal alandaki öğrenciler, daha yüksek mantıksal-matematiksel zekaya sahiptirler (x2= 9.309, p<0.05). Mezun durumdakiler ile lise son sınıftaki öğrencilerin çoklu zekaları karşılaştırıldığında ise mezun olanların daha yüksek sosyal zekaya sahip oldukları bulunmuştur (x2=4.06, p<0.05). İdeallerindeki mesleği kazanma ve yaşam alanlarında (ev-yurt) ise çoklu zeka profilleriyle ilişkili istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin sahip oldukları çoklu zeka profillerine uygun üniversite bölümlerini kazanma durumu ile idealindeki mesleğe uygun üniversite bölümlerini kazanma durumları karşılaştırıldığında idealini kazanan öğrencilerin kazandıkları meslekler ile çoklu zeka profillerinin uyumlu olduğu saptanmıştır.Sonuç olarak, öğrencilerin mesleki yönlendirilmeleri lisede değil ilköğretimden itibaren bilinçli yapılmalı, sadece öğrencinin sınavlarda aldığı puanlar değil, cinsiyetleri, ilgi ve yetenekleri göz önünde bulundurulmalıdır. Öğrencilerin mesleklerini belirlerken çoklu zeka profilini tanıyarak meslek seçimine yönlendirilmesi, ideallerindeki mesleği belirlemede yardımcı olacak ve daha başarılı ve mutlu olmalarını sağlayacaktır.Anahtar kelimeler: Çoklu Zeka, Öğrenci, Meslek Seçimi, Öğrenme, Yetenek The main purpose of the proposed work is to determine the multiple intelligence profiles of the SSE (Student Selection Examination) candidates and to show the effects of the areas chosen in the high school, the status of the attainment of their target professions, living spaces of the students and the status of their graduation on these intelligence profiles.In the spring semester of the academic year 2008-2009, randomly chosen 140 senior high school students and high school graduates from various training centers associated with the Ministry of National Education, in Develi and Yahyalı countries of Kayseri, participated to the survey.In order to determine the multiple intelligence profiles of the students, the Multiple Intelligence Test prepared by the guidance counselor is used. This test has been adapted to the computer environment and has been applied to the students of tenfold in the computer laboratory. The participants could see their multiple intelligence areas as pie charts, after finishing the test by clicking ?yes? or ?no? buttons to answer each question. Also, they could see the profession areas that are related to their dominant intelligence type.It has been observed that all the intelligence areas of the SSE candidates are advanced; besides, the most dominant intelligence type is logical-mathematical intelligence (%28). Logical-mathematical intelligence and social intelligence has been found statistically significantly higher in male students than the females. When the areas from which the students have graduated in high school (quantitative, equally weighted, verbal, foreign language) are compared, the students from quantitative sections have higher mathematical-logical intelligence (X2 =9.309, p<0.05). When the multiple intelligences of the high school graduates and the senior high school students are compared, it has been found that the graduates have higher social intelligence (X2 =4.06, p<0.05). No statistically significant difference has been found when the status of the attainment of the students? target professions and the living spaces (home/dormitory) are considered. When the case in which the students got admitted to the university programs related to their multiple intelligence profiles and the case in which the students got admitted to the university programs related to their goals are compared, it has been found that the professions of the goal directed students and their multiple intelligence profiles are consistent.In conclusion, the professional guidance of the students should be performed consciously starting from the primary school, not only at the high school; and not only the grades of the students but also their gender, interests and talents should be considered. To guide the students by recognizing their multiple intelligence profiles when deciding on the professions of them, will be helpful in determining their target professions and will make them more successful and happier.Key words: Multiple Intelligence, Student, Profession Selection, Learning, Talent
Collections