Kümelenme ve ihracat karar süreci: Bursa`da tekstil kümesinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ihracat karar sürecini etkileyen faktörleri kümelenme literatürü çerçevesinde araştırmaktır. Araştırmada bu amaçla; ihracat yapan firmaların ilk ihracat süreci incelenmiş; öte yandan ihracat yapmayan firmaların neden ihracat yapmadıkları araştırılmıştır. Saha araştırmasının, kümelenme literatüründe bahsedilen avantajları en yüksek düzeyde işletmelere sağladığı düşünülen bölgelerden biri olan Bursa'da tekstil kümesinde gerçekleştirilmesi tercih edilmiştir. Bu bölge içinde yer alan 246 işletmeye anket uygulanmış, ihracat karar sürecini etkileyen faktörler açısından ihracat yapan ve yapmayan firmalar arasında farklılık bulunma durumu araştırılmıştır. Küme içinde yerleşik firmaların faydalandığı avantajlar ve hizmetler ortaya konulmaya çalışılmış, firmaların bu bölgede yerleşik olma konusundaki görüşleri değerlendirilmiştir.Çalışmanın analizinde değişkenlerin normal dağılım gösterme durumu Tek Örneklem Kolmogorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiş, gruplar arası farklılık bulunma durumu Mann-Whitney U testi ile araştırılmış, değişkenler arasındaki ilişkiler parametrik olmayan Spearman korelasyon katsayısı ile değerlendirilmiştir. Çalışmada, ihracat yapan ve yapmayan firmalar arasında, çeşitli değişkenler açısından istatistiki olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: ihracat karar süreci, ihracat, kümelenme, tekstil kümesi, Bursa The aim of this study is to investigate the factors affecting export decision process within clustering literature. For this aim; first export process of exporting firms was examined and the reasons for not exporting in non-exporting firms were investigated. Field research is preferably carried out in Bursa textile cluster, which is considered to provide the advantages of clustering mentioned in the literature, to the firms at maximum level. A survey poll is applied to 246 firms in this region, and differences between exporting and non-exporting firms on factors affecting export decision process were investigated. Advantages and services benefited by the firms located in the cluster are put forward and opinions of the firms about being in the region are evaluated. In the analysis of the study, the normal distribution of the variables was assessed by Single Sample Kolmogorov-Smirnov test. The differences among groups were examined by Mann-Whitney U test and the relations between variables were assessed by non-parametric Spearman Correlation Coefficient. Statistically significant differences between exporting and non-exporting firms among various variables were detected in the study.Key Words: export decision process, export, clustering, textile cluster, Bursa
Collections