Dağıtım kanallarında güç ve çatışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
CicoS ÖZET YÜKSEK ÜSANSTEZl DA?İTİM KANALLARINDA GÜÇ VE ÇATIŞMA Şükrü YAPRAKLI Danışman : Prof. Dr. Aysel ERClŞ 1997, SAYFA: 108 Jüri Dağıtım kanalları, ekonomik s Prof. Dr. Aysel ERCİŞ istemin işleyişinde önemli rolleri olan sosyal ve davranışsal sistemlerdir. Ekonomik faydaların yaratılabilmesi ve ticari işlemlerin hızlandırılabilmesi için etkin ve uyumlu çalışan dağıtım sistemlerinin oluşturulması zorunludur. Dağıtım kanallarının etkin ve uyumlu çalışabilmesinde kanaldaki güç yapısının, kullanılan güç kaynaklarının ve çatışma düzeyinin önemli etkisi vardır. Genel olarak güç, bir kanal üyesinin bir başka üyenin davranışlarını etkileme yeteneğidir. Bir üyenin sahip olduğu gücün ölçüsünü, kendisinin bu gücün farkında olması, gücün diğer üyelerce de algılanmış olması, sahip olunan cezalandırıcı ve cezalandırıcı olmayan güç kaynakları ve bu kaynakları kullanabilme yeteneği belirler. Dağıtım kanalının performansını etkileyen bir başka unsur ise çatışmadır. Çatışma, bir kanal üyesinin, hedeflerine varmasını engellemeye çalışmak amacıyla başka bir üye tarafından ortaya konulan, stres ve baskıya yol açan davranışı algılaması durumudur. Güç ve çatışma olguları arasında yakın ilişki vardır. Kullanılan güç kaynaklarının türüne bağlı olarak çatışma ortaya çıkabilmekte, varolan çatışma ortadan kaldırılabilmekte ya da çatışmanın düzeyi değiştirilebilmektedir. Ayrıca kanalda çatışmanın ortaya çıkması da güç kullanımını gerektirebilmekte veya güç kullanımına son verilmesine neden olabilmektedir. Cezalandırıcı güç kullanımı çatışmayı artırmakta, cezalandırıcı olmayan güç kullanımı ise çatışmayı azaltmaktadır. Bu araştırmada teorik çerçeveden hareketle iki değişik markalı meşrubatın Erzurum'da dağıtımını gerçekleştiren bayi ve perakendeciler arasında çatışma kaynakları, güç yapısı, güç kaynakları ve çatışma arasındaki ilişki incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, bayinin sağladığı lojistik ve promosyonel yardımlar ve kanaldaki güç yapısı konusunda üyeler arasında belirgin algı farklılıklarının ve yüksek düzeyde çatışma potansiyelinin varolduğu belirlenmiştir. Ayrıca bayinin sahip olduğu cezalandırıcı ve cezalandırıcı olmayan güç kaynaklarını sıkça kullandığı ve bu durumun kanaldaki çatışma potansiyeli üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. ABSTRACT MASTER THESIS POWER AND CONFLICT IN THE DISTRIBUTION CHANNELS Şükrü YAPRAKU Supervisor : Assoc. Prof. Dr. Aysel ERClŞ 1997, PAGE : 108 Jury Assoc. Prof. Dr. Aysel ERCİŞ Distribution channels are social and behavioral systems in which have important roles running an economics systems. In order to create economical benefits and accelerating trade activities it is necessary to set up efficient and well adjusted distribution channels. Power structure and power sources used in distribution channels contribute positively to operate efficient and well adjusted distribution channels. Generally, power is defined as the ability of a channel member to affect the decision variables in the marketing strategy of another member. The size of the power of a member is determined by its of own power, perception of this power from others, coercive and noncoercive sources which it has and by the ability of using this sources. Conflict is another factor which affect performance of distribution channels. Conflict is a situation in which one channel member perceives another channel member to be engaged in behavior that is preventing or impeding him from achieving his goals. There is a close relationship between power and conflict phenomenon. According to the type of using power sources, conflict may arise, existing conflict may remove or the degree of conflict may change. Further, bringing up conflict in the channel is made necessary to use power or to stop using power. The using coercive power increases conflict but using noncoercive power decreases it. In this study, it is tried to explain conflict sources, power structure and, the relationship between power sources and conflict among wholesalers and retailers of two soft drinks products according to the literature. It is found out that there is a clear perception differences and high level conflict potential among channel members about logistic and promotional supports provided by wholesaler and power structure in the channel. In addition, it is determined that wholesaler often uses its coercive and noncoercive power sources and that is efficient in the conflict potential in the channel.
Collections