Köy ve kent okullarında öğrenim gören öğrencilerin, hayat bilgisi, Türkçe, matematik, sosyal bilgiler ve fen bilgisi ders başarıları ile köy okulu öğrencilerin başarılarını etkileyen aile, öğretim, sosyal çevre ve dav
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET DOKTORA TEZİ KÖY VE KENT OKULLARINDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN HAYAT BİLGİSİ, TÜRKÇE, MATEMATİK, SOSYAL BİLGİLER VE FEN BİLGİSİ DERS BAŞARILARI İLE KÖY OKULU ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARILARINI ETKİLEYEN AİLE, ÖĞRETİM, SOSYAL ÇEVRE VE DAVRANIŞSAL FAKTÖRLER Hasan ŞEKER Danışman: Prof Dr. Nihal ÖREN 1998, Sayfa 185 Jüri : Prof. Dr. Münire ERDEN Prof. Dr. Muhittin AŞKIN Prof. Dr. Nihal ÖREN Araştırmada, köy ve kent okullarında öğrenim gören 2.,3.,4., ve 5. sınıf öğrencilerin Hayat Bilgisi, Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi derslerindeki başarılan karşılaştınlmıştır. Ayrıca, köy okullarında bağımsız ve birleştirilmiş sınıflarda öğrenim gören öğrenci başarılarının bulundukları sınıf türüne göre değişip değişmediği, köy okulu öğrencilerinin basanlarında aile, öğretim, sosyal çevre ve davranışsal faktörler araştınlmıştır. Araştırmada survey yöntemi kullanılmıştır. Araştırma örneklemi Erzurum ilinden 3 şehir. 9 köy okulunda öğrenim gören toplam 684 öğrenci oluşturmaktadır. Datalar. araştırmacı tarafından geliştirilen 11 basan testi ve anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik ve nonparametrik testlerden t testi, tek yönlü varyans analizi, H ve U testi, ki kare testi, Kovaryans analizi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan tüm testlerde, şehir okullarında öğrenim gören öğrenciler, köy okullannda öğrenim gören öğrencilere göre, ön ve son testlerde önemli ölçüde başanlı bulunmuştur. Ancak, ön testlere göre düzeltilen son test puanlarına uygulanan covaryans analizi sonuçlan incelendiğinde, 2. ve 3. sınıflarda öğrenim gören köy ve kent okulu öğrencileri arasında basan farklılıklan görülmemektedir. 4. sınıf Fen Bilgisi ders başarılan köy okullan lehine, 5. sınıfta ise Sosyal Bilgiler, Türkçe, Matematik ders basanlarında ise şehir okullan lehine farklılıklar görülmektedir. Köy okullannda bağımsız ve birleştirilmiş sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin başanlan. 2., 3. ve 4. sınıfta farkhlaşmadığı görülmektedir. 5. sınıfta ise Türkçe ve Sosyal Bilgiler ders basanlarında, bağımsız sınıflar lehine farklılaşmalar görülmekte, kovaryans sonuçlanna göre farklılaşmalann olmadığı görülmektedir. Köy okullannda öğrenim gören öğrencilerin basanlarında aile, öğretim, sosyal çevre ve davranışsal faktörlerin basanlarını etkilediği söylenebilir. II ABSTRACT Ph. D. Thesis SUCCESS RATES OF STUDENTS IN SCHOOLS AT VILLAGE AND IN CITTES IN TURKISH, MATHEMATICS, SOCIAL SCIENCE, SCIENCES, LIFE SCIENCES AND FAMILY, INSTRUCTION, SOCIAL SURROUNDING AND BEHAVIORAL FACTORS AFFECTING THE LEARNING OF STUDENTS AT VILLAGE SCHOOLS. Hasan Şeker Supervisor : Prof Dr. Nihal Ören 1998, Page 185 Jury : ProfDr. Münire Erden Prof.Dr. Muhittin Aşkın ProfDr. Nihal Ören This study compares the success rates of students in primary schools at villages and city centers studying in the 2nd, 3rd, 4th and 5th years. The study contains Life Science, Turkish, Mathematics, Social Sciences and Science.Besides, the probability of change at village schools in independent and multi-graded classes from the viewpoint of succes as well as possible role of families, instruction, social surrounding and behavioral factors on success have been focused on. Survey method has been used in the study. The samples contain 654 students from 3 town and 9 villlage schools from the province of Erzurum. The data were collected through 11 success tests and quastionaire form developed by researcher. Parametric and non paremetric tests have been utulized in the analysis of data. The data were analyzedby t test, one way anova, H and U test, Ki- square test and covariance analysis. The findings reveal that the students in city schools are more successful then at village schools in pre and post tests. According to the results of covariance analysis applied in the post tests points corrected in view of pre-tests there was no difference in 2nd and 3rd classes. In the 4th year the success point was better for village schools in Sciences while in the 5th year it was better for city schools in Social Sciences, Turkish and Mathematics. The rate of success wasn't found to be different at village schools in independent and multigraded classes in the 2nd, 3rd and 4th years. In 5th year in Social Sciences there was an increase in the rate of success in independed classes, but no differences were observed according to covariance results. Family, instruction, social and behavioral factors were seen to affect success on students at village schools. Some suggestions have been made taking these findings into consideration.
Collections