Zung Depresyon Ölçeğinin lise ve üniversite öğrencileri için geçerlik ve güvenirliği ile faktör yapısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET DOKTORA TEZİ ZUNG DEPRESYON ÖLÇEĞİNİN LİSE VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİĞİ İLE FAKTÖR YAPISI Başaran GENÇDOĞAN Danışman: Prof. Dr. Nihal ÖREN 2001 - SAYFA: 185 Jüri: Prof. Dr. Nihal ÖREN Prof. Dr. Muhittin AŞKIN Doç. Dr. Ramazan ARI Zung Depresyon Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirliği ile faktör yapısının incelendiği bu araştırma, Erzurum ilindeki altı farklı lisede öğrenim gören lise öğrencisi ile Atatürk Üniversitesinin değişik fakültelerde öğrenim gören `normal` ve aynı üniversitenin Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Sağlık Merkezine değişik psikolojik yakınmalarla başvuran `hasta` üniversite öğrencisi üzerinde gerçeMeştirilmiştir. Araştırma örneklemi, 242 lise öğrencisi ve 767 normal ve 212 hasta öğrenci olmak üzere toplam 1221 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri bu üç farklı örneklem grubu için ayrı ayrı ele alınıp değerlendirilmiştir. Zung depresyon ölçeğinin önce dilsel geçerliği araştırılmış bu amaçla her iki dili de çok iyi bilen kişilere önce İngilizce ölçek daha sonra Türkçe çevirisi verilmiş ve bu iki değerlendirme sonucu alınan puanlar arasındaki korelasyon ve puanların ortalamaları arasındaki fark `t` testi ile incelenmiştir. ölçeğin geçerliğinin saptanmasında benzer ölçek geçerliği yönteminden yararlanılmış, bu amaçla Beck Depresyon Envanteri ile SCL-90 R ölçeğinin `Depresyon` alt skalasından yararlanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğinin saptanması aşamasında Cronbach Alfa Katsayısı, Gutman Split- half ve Spearman Brown iki yan güvenirliği hesaplanmıştır. Geçerliği için, `yapı` ve `benzer ölçek` geçerliği incelenmiştir. Ayrıca ölçeğin faktör yapışım belirlemek için önce örneklem yeterliği ve uygunluğu Kaiser-Meyer-Olkin Sampling Adequecy ve Bertlett's Test of Sphericity analizleri yapılmış ve daha sonra faktör analizleri Use, üniversite normal ve hasta öğrenci grupları için ayrı ayrı yapılmıştır. Orjinal ölçekten farklı faktörler bulunmuş olup, lise ve üniversite örneklemi için de farklı faktöriyel yapılar ortaya.çıkmıştır. Tüm bu analizler sonucu ölçek gerek Use gerekse üniversite öğrencüerinin depresyon düzeylerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir olarak bulunmuştur. ABSTRACT Ph.D. THESIS VALIDITY AND RELIABILITY OF FACTOR STRUCTURES OF ZUNG SELF-RATING DEPRESSION SCALE FOR STUDENTS IN HIGH SCHOOL AND UNIVERSITY Başaran GENÇDO?AN Supervisor: Prof. Dr. Nihal ÖREN 2001 - PAGE: 185 Jury: Prof. Dr. Nihal ÖREN Prof. Dr. Muhittin AŞKIN Doç. Dr. Ramazan ARI This study, aiming to investigate the factor structure related with the validity and reliability of Zung Self-Rating Depression Scale, was carried on students studying in six high schools in Erzurum, psychologizelly sick and normal students studying in different faculties in Atatürk University, and those applying to the health centre of Health, Culture and Sports Department of the same university with various psychological complaints. The study includes 1221 subjects, of whom 242 are high school students, and 767 normal end 212 sick university students. Data were seperately collected and evaluated for those three sample groups. First, the linguistic validitiy of Zung Self-Rating Depression Scale was searched; for this purpose the scale was given to those who speak English and Turkish fluently in English first, and then in Turkish. Later the correlations obtained as a result of these two evaluations and the difference between the average of the points were investigated with `t` test. For determining the relevancy of the scale, and `Depression` sub-scale of SCL-90-R- Scale was used. Cronbach Alfa Coefficient, Gutman Split-half ve Spearman Brown two halves reliability were calculated in the stage of determining the reliability of the scale. `Structure` and `similar scale` validity were studied for the validity of Zung Self-Rating Depression Scale. Besides, in order to determine the factor structure of the scale, first, the analyses for sample adequacy were made with Kaiser-Meyer-Olkin Sampling Adequecy analyses and validitiy with Bertlett's Test of Sphericity; then, factor normal and sick university students. Different sacales from original ones were found, and different factorial structures were found out for high school and university samples. These analyses reveal that the scale is relevant and reliable in evaluating the depression levels of students in high school and university.
Collections