1970 sonrası Türkiye`de postmodernist eğilimler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET 1970 SONRASI TÜRKİYE'DE POSTMODERNIST EĞİLİMLER Yakup GÖKTAŞ Danışman : Yrd. Doç. Dr. Erol KİLİÇ 2002-SAYFA: 162 Jüri : Yrd. Doç. Dr. Erol KILIÇ Doç. Dr. Elmas MEHDİOĞLU Yrd. Doç Mehmet KAVUKÇU Tarihin hiçbir döneminde 20.yy'daki kadar çok sanat akımı muhakkak ki görülmemiştir. Bir sanayi ve teknoloji toplumu olan Batılı ülkelerde resim sanatı, tüm bu teknolojik ve bilimsel gelişmelere paralel olarak gelişmiş ve Empresyonizmle birlikte hızlı bir değişim sürecine girerek neredeyse tüm ülke sanatlarını etkilemiştir. 19.yy'dan itibaren Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemlerinde batılılaşmaya yönelik reformlardan resim sanatı da nasibini almış, adeta kendi geleneksel değerlerini ve sanat anlayışım Batı plastizmine tercih etmiştir. Geleneksel sanat anlayışından bu ani kopuş, plastizmiyle birlikte Batı sanatının araştırmacı ve gelenekseli dışlayan, aynı zamanda akla ve bilime dayanan resim anlayışını kabul etmesi Türk Sanatında uzun bir süre ulusal-evrensel, modern- geleneksel tartışmalarını da birlikte getirmiştir. Batı toplumlarında doğan Modern Resmin, tüm ülke sanatlarını etkilemesinin birinci nedeni; bu toplumların bilim ve teknolojiye sahip olmaları ise, ikinci neden; Batılı sanatçıların, tüm dünya sanatlarını, özellikle Uzakdoğu, Afrika, İslam sanatlarını inceleyerek resim sanatında geniş bir beslenme ve yansıtma potansiyeline sahip olmasıdır.IV Bu açıdan tezin birinci bölümünde Modern resmin kaynaklarına ve gelişme sebeplerine inilmiş ve açıklaması yapılmıştır. Bölümün sonlarına doğru ise, modernizmin ve modern sanatın çıkmazları ortaya konulmuştur. İkinci bölümde yer alan Postmodern sanat anlayışı, modern sanatın çıkmazlarına ve sıkıntılarına binaen temellendirilmiştir. Günümüzde bir çok tartışmaya neden olan Postmodern sanat artık bir değişim olmaktan öte, yeni bir anlayış olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yeni anlayışla birlikte Dünya Sanat Merkezi de Avrupa'dan Amerika'ya taşınmış durumdadır. Bu taşınmanın nedenleri ve Postmodern sanat akımları ikinci bölümün sonunda yer almaktadır. Üçüncü bölümde ise, tüm bu gelişmelere karşın, Çağdaş Türk Sanatının kendi içindeki değişimleri ve etkilenimleri ve 1970 sonrası Türkiye'de oluşan Postmodern eğilimlerle bu değişimler ortaya konulmuştur. Özellikle 1960 ve 70 ler de tüm dünyada yaşanan soğuk savaş ortamı ve modernizmin çıkmazları, demokrasinin geniş imkanları ölçüsünde söylem ve eleştirilerini oluşturmuş ve bunu sanata da eleştirel ve tepkisel bir dille yansıtmıştır. Artık 1960'lardan sonra oluşan sanat her ne kadar Batı kaynaklı olsa da, tüm dünya ülkelerinin dolayısıyla Türkiye'nin de sanatıdır. Türk sanatı bunu henüz sanatçıların bireysel yaklaşımlarıyla yakalamış olsa da 'Günümüz Sanatçıları', 'Yeni Eğilimler Sergileri' ve son dönemde bienallerle bu oluşumu yerleştirme, daha doğrusu yaşama gayreti içerisindedir. Bu bölümün sonunda ise, Türkiye'de 1970'lerde oluşmaya başlayan `Postmodern` sanat içerisinde kimliklerini bulan sanatçılarımız yer almaktadır. V ABSTRACT THE TENDENCY OF POSTMODERNIST AFTER 1970 IN TURKEY. Yakup GÖKTAŞ Supervisor : Yrd. Doç. Dr. Erol KILIÇ 2002-PAGES: 162 Jury: Yrd. Doç. Dr. Erol KİLİÇ Doç. Dr. Elmas MEHDİO?LU Yrd, Doç. Mehmet KAVUKÇU It's certain that the abundance of trends in twentieth century hasn't been seen at no time periodofworld art history. In the Europeon countries developed in industry and technology art of painting has improved simultaneously with thosetechnological and scientigre developments and very nearly influenced all countries' art interacting with impressionist trend via a swigt changing process. Beginning from nineteenth century, in the last terms of the Ottoman Empire art of painting has been influenced from the reformations aimed at westernization and almost preferred its own traditional values and painting view on art to Western Plastic Arts. Avoiding to have contact with the traditional art intellect insten toneouslg, accepting researcher, rationalist and scientific intelligence of painting with plasticism of Western Art which also excludes the traditional trends-has leaded to national- arguments in Turkish Arts of painting. The first reeson for affecting all arts of countries of modern painting which has originated from western societies is that they have scientific and technolofical substructure and the second one is that the western artist have reseorched on all arts of the world especially on the far East, Apfrica, and islamic Arts; so they had much information and potential of reflection. So in the firs part of the thesis we have mentioned about the sources of Modern Painting and its reasons for developments. At the final parts dilemmos of modernism and moder art are described. T.C YÜKSEKÖ?RETİM KURULU DOKÜMANTASYON MKRKCSİVI In the second part postmodern intelligence of art is clorified according to dilemmos of modern art and difficulties. In our century postmodern art which leads to discossions is taken in to consideration as a new art intelligence but an alteration. Thanks to this new intellect WAC has reploced to America from Europe. The reasons this and the portmodern trends of arts exists at the end of the second part. In the third part the verietions and interactions of Contemporary Turkish Art and postmodern trends oaured in 1970's are clarified relatively considering all those improvements. The coldwar atmosplere especially experienced in 1960's and 1970's all over the world and the dilemmos of modernism have constituted the pronunciations and criticism thanks to democracy then reflected this to art with a critical and reactive style. After I960' s however much the source of art is Western it also belongs to all world countries and Turkey any more. At the end of this part, our artists expressing therrselves in Postmodern Art which has come into existence in 1970's in Turkey take part.
Collections