Alain Robbe-Grillet`in Dans Le Labyrintle adlı romanında düşsellik kavramı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
II ÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ ALAIN ROBBE-GERİLLET'NİN `DANS LE LABYRINTHE` ADLI ROMANINDA DÜŞSELLİK KAVRAMI Haluk TURGUT Danışman: Prof. Dr. Sevim AKTEN 2003 - SAYFA: 66 Jüri : Prof. Dr. Sevim AKTEN Prof. Dr. Yüksel GENCAL Yrd. Doç. Dr. Muzaffer BARIN Alain Robbe-Grillet'nin `Dans Le Labyrinthe` (Dehlizde) adlı romanını `Onirisme` (Düşsellik) olgusu çerçevesinde incelemeye çalıştık. Düşlerin, yaratıcı düşüncenin içinde devindiği temel alan olduğu herkes tarafından kabul edilmektedir. Bu açıdan bakıldığında düşleri, bilinçli ve bilinçsiz olan düşler diye ikiye ayırabiliriz. Bilinçli olan düşler uyanık olduğumuz yaşamda gerçekleştirdiğimiz hayal kurmalar iken, uyku sırasında gördüğümüz düşleri bilinçsiz düşler olarak tanımlarız. Sanatçının incelediğimiz yapıtında söz konusu olan düş olgusunun, yukarıdaki sınıflamamızın ikinci öbeğini oluşturan bilinçsiz düşlerin kapsamına girdiğini görmekteyiz. Bununla birlikte, düş, doğası gereği yapıtta bir amaç yada sonuç olmanın uzağındadır. Sanatçının düşleri bir araç olarak kullanması 20. Yüzyıl yazın anlayışının getirişi olan getirişi olan, insandaki değişmeyen töz arayışının bir sonucudur. Dolayısıyla da, yapıtta düş, bilinçötesinin zamansızlığına ya da bir başka deyişle arketiplerin sonsuzluğuna açılan yoldur. Öte yandan, sanatçının bu esini 20. Yüzyılın önemli bilim adamı ve ruhbilimsel çözümlemenin kurucusu olan Sigmund Freud'dan aldığı kanısındayız. Bu nedenledir ki, çalışmamızda düşlere ilişkin temel kavramları Freud'un çalışmalarında elde ettiği verilerden hareketle ortaya koymaya çalıştık. Bu verileri dolantı ve betimlemeler çerçevesinde inceledik. Kanımızca sanatçı bu yapıtında, ruhbilimsel çözümlemelerin verilerinden hareketle, döneminin yazın anlayışına da uygun olarak, insandaki değişmeyen tözün, bilinçötesinin zamansızlığında olduğunu göstermeye çalışmıştır. Ill ABSTRACT MASTER THESIS ONIRISM IN ALAIN ROBBE-GRİLLET'S NOVEL NAMED `IN THE LABYRINTH` Haluk TURGUT Supervisor: Prof. Dr. Sevim AKTEN 2003- PAGE: 66 Jury : Prof. Dr. Sevim AKTEN Prof. Dr. Yüksel GENCAL Assist. Prof. Dr. Muzaffer BARIN We have tried to analyse the novel named `Dans Le Labyrinthe` (In the Labyrinth) by Alain Robbe-Grillet, from the aspect of Onirism. It is widely admitted that dream is basic space where the creative idea moves. When look from this point of view, it is possible to separate it as conscious and unconscious: conscious one is a daydream and unconscious one just a dream. In this novel we have examined onirism contains the unconscious dream. But the dream, because of its nature, can not be a purpose or an effect in the novel. To use oniric elements as a means is a result of searching of constant substance of human kind in the literature of the twentieth century. So, the dream in the novel is a way to arrive to the unconscious lack of time or to the eternity of archetypes. On the other hand, we think that the artist was inspired by Freud being one of important scientists of twentieth century and founder of psychological analyses. And so, in our study, we have tried to explain the basic concepts related to the dreams by using Freud's psychoanalitical theories. We have studied this data from the aspect of plot and descriptions in the novel. For our part, starting from the psychoanalitical data which is according to literary mentality of his time, artist has tried to point out the constant substance in the unconscious of human being.
Collections