Sınıf öğretmenlerinin kendini kabul düzeyleri ile mesleki doyum kaynakları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KENDİNİ KABUL DÜZEYLERİ İLE MESLEKİ DOYUM KAYNAKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ŞEREF ALTUNOK DANIŞMAN : Doç. Dr. SDXRI AKBABA 2003-Sayfa:137 JÜRİ : Doç. Dr. Sim AKBABA Bu çalışma, Erzurum Valiliği Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin meslekî doyum kaynaklan ile kendini kabul düzeyleri arasındaki ilişkileri tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, örneklemine 500 kişi alınmış, 330 kişiye ait cevaplar değerlendirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kılıççı (1985) tarafından geliştirilen kendini kabul ile Super ve Hoppock tarafından geliştirilip, Kuzgun (1976) tarafından Türkçe'ye uyarlanan meslekî doyum envanterleri kullanılmış, elde edilen veriler `t` testi kullanılarak bilgisayarda SPSS for Windows paket programı ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, kendini kabul ile meslekî doyum arasında aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1- Meslekî doyum kaynağı `yeteneklere uygunluk` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri, meslekî doyum kaynağı `'yardım etme, çok para kazanma ve çalışma koşullan` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeylerinden yüksek çıkmıştır. Buna karşılık meslekî doyum kaynağı `yeteneklere uygunluk` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri diğer gruplardan (ilgilere uygunluk, yardım etme, saygınlık) önemli düzeyde farklılaşmamıştır. 2- Meslekî doyum kaynağı `ilgilere uygunluk` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri, meslekî doyum kaynağı `çalışma koşullan` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeylerinden yüksek çıkmıştır. Buna karşılık meslekî doyum kaynağı `ilgilere uygunluk` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri diğer gruplardan (sosyal güvence, yardım etme, çok para kazanma, saygınlık) önemli düzeyde farklılaşmamıştır. 3- Meslekî doyum kaynağı `sosyal güvence` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri, meslekî doyum kaynağı `yardım etme, çok para kazanma, çalışma koşullan, saygınlık` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeylerinden önemli düzeyde farklılaşmamıştır. 4- Meslekî doyum kaynağı `yardım etme` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri, meslekî doyum kaynağı `çalışma koşullan` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeylerinden yüksek çıkmıştır. Buna karşılık meslekî doyum kaynağı `yardım etme` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri diğer gruplardan (çok para kazanma, saygınlık) önemli düzeyde farklılaşmamıştır. 5- Meslekî doyum kaynağı `çok para kazanma` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri, meslekî doyum kaynağı ` çalışma koşulları, saygınlık` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeylerinden önemli düzeyde farklılaşmamıştır. 6- Meslekî doyum kaynağı `çalışma koşullan` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeyleri, meslekî doyum kaynağı `saygınlık` olan öğretmenlerin kendini kabul düzeylerinden önemli düzeyde farklılaşmamıştır. Anahtar Kelimeler: Kendini kabul, mesleki doyum. V ABSTRACT THESIS OF MASTER THE ANALYSIS OF THE RELATION BETWEEN THE LEVEL OF SELF ACCEPTANCE AND THE SOURCES OF OCCUPATIONAL SATISFACTION OF THE TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL. Şeref ALTUNOK Advisor: Assoc Prof. Dr. Sırrı AKBABA 2003 - Page: 137 Jury: Assoc. Prof.. Dr. Sim AKBABA This study was performed in order to determine the relation between the level of self-acceptance and the sources of occupational satisfactions of the teachers who teach at the primary schools in Erzurum. 500 teachers were included to the research and 330 of them were taken into account and evaluated. As the mean of gathering data, inventory of self-acceptance, which was established by Kılıççı (1985) and, invertory of occupational satisfaction, which was established by Super and Hoppock and was adapted to Turkish by Kuzgun (1976). And gained data were analyzed by `SPSS for Windows` computer programme. At the end of the analyses, the results below occured: 1- The level of self-acceptance of the teachers, whose source of occupational satisfaction is `appropriateness to the skills` appeared higher than that of the teachers, whose source of occupational satisfiction is `helping, earning much money, or working conditions` although, the level of self-acceptance of the teachers, whose source of occupational satisfaction is `appropiateness to the skills` didn't differantiate significantly from that of the other groups (appropriateness to the interests, helping, esteem). 2- The level of self-acceptance of the teachers, whose source of occupational satisfaction is `appropriateness to the skills` appeared higher than that of the teachers, whose source of occupational satisfaction is `working conditions` although, the level of self-acceptance of the teachers whose source of occupational satisfaction is `appropriateness to the interests` didn't differentiate significantly from that of the other groups (social security, helping, earning much money, esteem). 3- The level of self-acceptance of the teachers whose source of occupational satisfaction is `social security` didn't differentiate from that of the teachers whose source of occupational satisfaction is `helping, earning much money, working conditions or esteem. 4- The level of self acceptance of the teachers whose source of occupational satisfaction is `helping`,appeared higher than that of the teachers whose source of occupational satisfaction is `working conditions` although the level of self-acceptance of the teachers whose source of occupational satisfaction is `helping` didn't differentiate significiantly from that of the other groups (earning much money, esteem). 5- The level of self-acceptance of the teachers whose source of occupational satisfaction is `earning much money` didn't differentiate significantly from that of the teachers whose source of occupational satisfacion is `working conditions or esteem`. 6- The level of self-acceptance of the teachers whose source of occupational satisfaction is `working conditions` didn't differentiate significantly from that of the teachers whose source of occupational satisfaction is `esteem`. Key Words: Self-acceptance, occupational satisfaction.
Collections