Lise öğrencilerinin toplumsal uyum düzeylerine etki eden toplumsal nedenler (Erzurum ili merkez örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL UYUM DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN TOPLUMSAL NEDENLER ( ERZURUM İLİ MERKEZ ÖRNEĞİ ) Müjdat AVCI Danışman : Prof. Dr. Hüseyin AKYÜZ 2003 - SAYFA : 128 Jüri : Prof. Dr. Mustafa Yıldırım Jüri : Yrd. Doç. Dr. O. Sevil Öner Bu araştırmada lise öğrencilerinin toplumsal uyum düzeylerini cinsiyet, okul türü, anne - babanın eğitim düzeyi, anne - babanın mesleği, ailenin aylık geliri, kardeş sayısı, ailede beraber yaşayan yakınların olup olmaması, ailenin son 15 yıldır yaşadığı yer, anne - babanın öz veya üvey oluşu, çocukların anne - babalarının kendilerine karşı algıladıkları tutumu, oturulan evin kime ait olduğu, sosyal faaliyetlere katılıp katılmamak, ailede şiddet kullanımı, çocuğun bir işte çalışıp çalışmaması, ailede alkol kullanımı, çocukların algıladıkları anne babalarının inanç düzeyi ve çocukların aileleriyle ilgili algıladıkları gelenek düzeyi gibi faktörlerin etkileyip etkilemediklerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, hem kuramsal hem de ampirik çalışmaları içermiştir. Araştırmanın örneklemini Erzurum'da bulunan İmam Hatip Lisesi, Atatürk Lisesi, Erzurum Lisesi, K. K. Endüstri Meslek Lisesi, Anadolu Lisesi, Nene Hatun Kız Lisesi, N. K. Anadolu Öğretmen Lisesi ve Fen Liselerinde 2002 - 2003 Eğitim Öğretim döneminde 95 kız, 132 erkek öğrenci olmak üzere toplam 227 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: Farklı cinsiyetlere sahip olmak, eğitim görülen lise türü, anne ve babanın eğitim düzeyi, babanın mesleği, ailenin aylık geliri, ailedeki kardeş sayısı ve ailenin yaşadığı yer, toplumsal uyum düzeyini, aile ilişkileri, sosyal ilişkiler, sosyal normlar ve antisosyal eğilimler boyutunda etkilerken, babanın öz ya da üvey olması ve aile içerisinde şiddet kullanılması sadece aile ilişkileri boyutunda, anne babanın algılanan tutumu aile ilişkileri ve antisosyal eğilimler boyutunda, herhangi bir kültürel ya da sportif faaliyeti sürdürüyor olmak sosyal ilişkiler boyutunda, bir işte çalışıyor olmak sosyal ilişkiler ve sosyal normlar boyutunda ve ailede alkol kullanan birinin olması ise sosyal normlar boyutunda toplumsal uyum düzeyini etkileşmiştir. Annenin bir işte çalışıyor olması, ailede beraber yaşayan yakınların olması, annenin öz ya da üvey olması, ailenin oturduğu evin durumu, anne babanın dinsel tutumu ve ailenin geleneklerle ilgili tutumunun ise toplumsal uyum düzeyine etkisinin olmadığı sonucu elde edilmiştir. VII ABSTRACT MASTER THESIS THE SOCIAL REASONS AFFECTING SOCIAL CONFORMITY LEVEL OF HIGH-SCHOOL STUDENTS ( ERZURUM CITY CENTER SAMPLE ) Müjdat AVCI Supervisor : Prof. Dr. Hüseyin AKYÜZ 2003 -Page: 128 Jury : Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM Jury : Assistant Prof. O. Sevil ÖNER In this study, it is aimed to find out whether such factors as gender, school type, education level of parent's, professions of parents, monthly income of family, number of brothers-sisters, whether parent's are children's own parent's or step-mothers and step-fathers, whether there are relatives living together with the family, the place where the family has been living for the last 15 years, the attitude of parents as received by children, the problem that who the house belongs to, participation in social activities, violence in the family, whether the child works or not, the use of alcohol in family, level of piety of parent's, the traditions etc. affect the level of social conformity of high-school students. The study includes both theoretical and amprical research. The sample of the study is made up of total 227 students ( 95 girls, 132 boys ) studying at such high-schools as Imam Hatip High School, Atatürk High School, Erzurum High School, K. K. Technical High School, Anatolian High School, Nene Hatun High School, N. K. Anatolian Teacher Training High School and Sicience High Schools in the 2002 - 2003 term. The findings obtained can be summarised as follows : While gender differences, the type of school, education level of parent's, father's job, monthly income, number of brothers and the place the family lives in affect the level of social conformity in terms of family relations, social relations, social norms and anti-social tendencies, whether father is step-father or the child's own and violence in the family affect it only in terms of family relations. The attitudes of parent's affect social conformity level in terms of family relations and anti-social tendencies. Taking part in or maintaining any kind of cultural or sporting activities affects it in terms of social relations. Working affects it in terms of social relations and social norms. Mother's working at a job, the fact that there are relatives living together with the family, whether the mother is step-mother or not, the situation of the house the family is in, religious attitudes of parent's and parents attitudes towards traditions have no effects on the level of social conformity.
Collections