İlköğretim ikinci kademe sekizinci sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin öğrencilere estetik zevk kazandırmadaki rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VII ÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME SEKİZİNCİ SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN ÖĞRENCİLERE ESTETİK ZEVK KAZANDIRMADAKİ ROLÜ Adem İŞCAN Danışman : Yard. Doç. Dr. Nesrin FEYZİOĞLU 2004 SAYFA : 164 Jüri: Yard. Doç. Dr. Nesrin FEYZİOĞLU Doç. Dr. Muhsine BÖREKÇİ Yard. Doç. Dr. Lokman TURAN Bu tez çalışmasında Türkçe eğitiminin estetikle ilgili genel ve özel amaçlarından hareketle Özyürek ve Serhat Yayınevine ait 8. smıf Türkçe ders kitapları seçilmiş, söz konusu kitaplarda yer alan edebî metinler öz ve biçim bakımlarından gözden geçirilmiştir. İlköğretimin temel dersi olan Türkçe öğretiminin çocukta estetik zevk, beğeni, haz oluşturmadaki rolü, estetik yargıda bulunabilme yetilerinin tespiti araştırılmıştır. Üç ayrı sosyo-ekonomik, kültürel düzeye sahip okulun öğrencilerine 50 soru ile somutlaştırılıp sınırlandırılmış anket uygulanarak estetik ölçüler ışığında metin-dil. metin- resim ilişkileri de göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda edebî türlerin çocukta estetik zevk, estetik duyarlığın geliştirilmesinde çok önemli olduğu görülmüştür. Öğrencilerin estetik yargıda bulunurken hazır bulunuşluk kültür ve alışkanlıkları çerçevesinde hareket ettikleri görülmüştür. Konu ile ilgili öneriler sonuç bölümünde değerlendirilip sunulmuştur. VIII ABSTRACT MASTER THESIS THE ROLE OF THE TEXTS IN THE TURKISH COURSEBOOKS IN GIVING AESTHETIC PLEASURE TO THE EIGHTH YEAR STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOLS Adem İŞCAN Supervisor : Assist. Prof. Dr. Nesrin FEYZIO?LU 2004 PAGE: 164 Jury: Assist. Prof.. Dr. Nesrin FEYZIO?LU Assoc. Prof. Dr. Millisine BÖREKÇİ Assist. Prof. Dr. Lokman TURAN In This Thesis Study, 8th year Turkish coursebooks of Özyürek and Serhat publishing companies are chosen, and the literary texts which are included in these boks are analysed in respect of their forms and contexts as regards to general and spesific purposes of Turkish education related to aesthetics. Being the basic course of primary education, the role of Turkish education in forming an aesthetic pleasure enjoyment and amazement in childhood and the ability of children in aesthetic judgement are researched. For the research, the students of three different schools which belong to different socio- cultural and economic closses are chosen and a questionare which consist of concrete and limited questions applied, and the results are evaluated under the lights of aesthetic values by regarding text-language and text- Picture relations. Finally, it is found that literary forms are very important and influential in developing aesthetic pleasure and aesthetic sensivity in childhood. It is seen that, while making aesthetic judgements the students act within the frame of their expectations and their cultural habbits. The suggestions related to the topic are evaluated and presented in the results session.
Collections