Abdulla-ı İlahi`nin Esrarname adlı eseri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Abdullah-ı İlâhû, XV. Yüzyılda yaşamış Melâmi-nakşi neş'esine sahip sûfûlerdenbiridir. Simav'da doğmuş, İstanbul'da Zeyrek Medresesi'nde tahsile başlamış daha sonraHorasana giden hocası Alaaddin-i Tûsû'nin ardından giderek tahsilini tamamlamış ve oradatanıdığı Ubeydullâh Ahrâr'a intisab intisap ederek tasavvuf yoluna girmiştir. Horasan'dandöndükten sonra ilk irşad sahası olan memleketi Simav'a yerleşmiş daha sonra, İstanbul'agelerek Zeyrek Medresesi'nde irşad faaliyetine devam etmiştir. Birçok eser kaleme almış olanİlâhû'nin tasavvuf anlayışında Muhyiddûn İbnü'l-Ârabû'nin etkisi görülür. Şeyh Bedreddûn'inVâridât adlı eserine yazdığı şerh yüzünden devlet ricaliyle problem yaşayan İâhû, VardarYenicesi'ne giderek ömrünün sonuna kadar orada kalmıştır. Bu çalışmada Abdullah-ıİlahi'nin hayatı ve Esrârnâme adlı eserindeki tasavvufû görüşleri tespit edİlmûş,Esrârnâme'nin üç ayrı nüshası karşılaştırılarak edisyon kritikli metni verilmiştir. Abdullah-ı İlâhû, XV. Yüzyılda yaşamış Melâmi-nakşi neş?esine sahip sûfûlerdenbiridir. Simav?da doğmuş, İstanbul?da Zeyrek Medresesi?nde tahsile başlamış daha sonraHorasana giden hocası Alaaddin-i Tûsû?nin ardından giderek tahsilini tamamlamış ve oradatanıdığı Ubeydullâh Ahrâr?a intisab intisap ederek tasavvuf yoluna girmiştir. Horasan?dandöndükten sonra ilk irşad sahası olan memleketi Simav?a yerleşmiş daha sonra, İstanbul?agelerek Zeyrek Medresesi?nde irşad faaliyetine devam etmiştir. Birçok eser kaleme almış olanİlâhû?nin tasavvuf anlayışında Muhyiddûn İbnü?l-Ârabû?nin etkisi görülür. Şeyh Bedreddûn?inVâridât adlı eserine yazdığı şerh yüzünden devlet ricaliyle problem yaşayan İâhû, VardarYenicesi?ne giderek ömrünün sonuna kadar orada kalmıştır. Bu çalışmada Abdullah-ıİlahi?nin hayatı ve Esrârnâme adlı eserindeki tasavvufû görüşleri tespit edİlmûş,Esrârnâme?nin üç ayrı nüshası karşılaştırılarak edisyon kritikli metni verilmiştir.
Collections