Açık ilköğretim ve ilköğretim Türkçe ders kitaplarındaki soruların OKS Türkçe sorularıyla örtüşme düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, OKS sorularıyla ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarındakisorular Bloom'un bilişsel taksonomisine göre incelenmiştir.Araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Önce, konuyla ilgili literatür incelenmiş vekuramsal bölüm oluşturulmuştur. Araştırmanın evreni, 2005-2006 öğretim yılında Erzurum ilmerkezindeki 58 ilköğretim okulu, bu okullara devam eden 6.443 öğrenciden oluşmuştur.Araştırmada, Millû Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından 2004-2005 eğitim-öğretim yılında ilköğretim okullarının 6.,7. ve 8. sınıflarında temel kaynak olarak kullanılmaküzere 2561 sayılı Tebliğler Dergisi'nde önerilen Türkçe ders kitapları ve OKS sorularıincelenmiştir.Örnekleme alınan Türkçe ders kitaplarındaki sorular hem kendi aralarındaki sorudağılımları açısından, hem de bilişsel basamaklara göre soru dağılımları açısından, frekans (f)ve yüzdelik (%) istatistiksel teknikleri kullanılarak, tablo ve grafiklere dönüştürülmüş veyorumlanmıştır. Araştırmanın ikinci boyutunda; öğrencinin cinsiyetinin, okul durumunun,babasının iş durumunun (sosyo-ekonomik durumunun) ve Türkçe dersi not ortalamasının,ÖUS toplam, ÖUS kavrama ve ÖUS analiz puanlarına etkisi incelenmiştir. Türkçe derskitaplarının öğrencileri OKS'ye hazırlama yönüyle yetersiz olduğu, OKS soruları ve Türkçeders kitaplarındaki soruların bilişsel basamaklar dikkate alınmadan hazırlanmış olduğugörülmüştür. Ayrıca öğrencilerin ÖUS toplam, ÖUS kavrama ve ÖUS analiz puanlarınınöğrencilerin cinsiyetlerine, okul durumlarına, babalarının iş durumuna ve Türkçe dersi notortalamalarına göre istatistiksel açıdan anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. In this study, the questions in the second grade Turkish school books and those ofOKS are analysed using Bloom?s cognitive taxonomy.In this work, scanning model has been employed. First of all, the literature relevant tothe subject is studied and a theoretical part is formed. The research covers 58 elementaryschools in Erzurum, 6.443 students attending to these schools in 2004-2005 academic year. Inthis research Turkish school books to be used in the 6th, 7th and 8th grades of elementaryschool in 2004-2005 academic year - which were proposed by `Talim Terbiye? Committee(Teaching and Training Committee) of Ministry of National Education and published in the2561 numbered Tebliğler Dergisi - and OKS questions were analysed.The sample questions taken from the Turkish school books have been transfered to thegraphics and tables and explained both in terms of their proportions and of the proportionsformed in accordance with the cognitive stages. Frequency (f) and percentage (%) techniquesare used for these graphics and tables. In the second stage of the study, the effects of thestudent?s sex, school level, his father?s occupation (socio-economic condition) and GPA ofhis Turkish language course on his scores of ÖUS total, ÖUS comprehension and ÖUSanalysis are studied. It is concluded that the Turkish school books are not sufficient to preparethe students for OKS and questions of OKS and of those Turkish school books are preparedregardless of the cognitive levels. Finally, it has been determined that there is a close relationbetween the students? sex, school level, fathers? occupation, GPA in Turkish classes and theirscores obtained in ÖUS total, ÖUS comprehension and ÖUS analysis.
Collections