Disiplin cezası alan ve almayan lise öğrencilerinin ahlaki yargı yetenekleri bilişsel çarpıtmaları ve empatik becerilerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırma, disiplin cezası alan ve almayan lise öğrencilerinin ahlaki yargıyetenekleri, bilissel çarpıtmaları ve empatik becerilerinin karsılastırılmasını amaçlamaktadır.Ayrıca disiplin cezası alma durumunu; ahlaki yargı yeteneği, bilissel çarpıtma, empatik beceri,cinsiyet, ailesinde dayağın olup olmaması, ailesinde zararlı madde kullanma alıskanlığının olupolmaması, doğum sırası, sınıf düzeyi, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim durumu,hayatın çoğunun geçtiği yerlesim yeri ve ailenin gelir durumu? faktörlerinin yordayıpyordamadığını saptamak amacıyla planlanmıstır.Çalısma, 2007?2008 öğretim yılı birinci döneminde Erzurum Merkez ilçesinde 15 genelve mesleki lisede öğrenim gören 100 disiplin cezası almıs ve 100 disiplin cezası almamısöğrenciler üzerinde gerçeklestirilmistir. Arastırmada, ergenler hakkında genel bilgileritoplayabilmek amacıyla ?Kisisel Bilgi Formu?, ergenlerin ahlaki yargı yeteneklerinibelirleyebilmek amacıyla ?Ahlaki Yargı Yeteneği Testi?, bilissel çarpıtmalarını belirleyebilmekamacıyla ?Akılcı Olmayan ?nanç Ölçeği Ergen Formu?, empatik becerilerinin belirleyebilmekiçin ise ?Empatik Beceri Ölçeği-B Formu? kullanılmıstır.Arastırma bulgularına göre, disiplin cezası alan ve almayan lise öğrencilerinin ahlakiyargı yeteneği puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunamamıstır. Disiplincezası alan lise öğrencilerinin bilissel çarpıtma puan ortalamalarının disiplin cezası almayanöğrencilerinkinden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu saptanmıstır. Disiplin cezası alan liseöğrencilerinin empatik beceri puan ortalamalarının disiplin cezası almayan öğrencilerinkindenanlamlı düzeyde daha düsük olduğu bulunmustur. Ayrıca disiplin cezası alma durumunuetkileyen faktörler incelendiğinde, çesitli faktörler arasından ikili lojistik regresyon analiziuygulaması sonucunda, öğrencilerin ?bilissel çarpıtmaları? ve ?empatik becerileri? disiplincezası almada risk faktörleri olduğu bulunmustur. This study intends to determine the comparison of the moral judgement abilities,cognitive distortion and emphatic skills of the high school students taking a disciplinarypunishment or not. In addition, it is attempted to predict the level of taking a disciplinarypunishment; moral judgement ability, cognitive distortion, emphatic skill, gender, whetherbeating is in the family or not, using harmful substances or not, birth rank, class level, academicbackground of the mother and father, residential place most of lives spent and the income levelof the family?.The study is implemented on 100 students taking a disciplinary punishment and theother 100 students who do not in 15 general and engineering high schools in Central Province ofErzurum during the 2007-2008 first academic year. In the study, ?Personal Information Form?with a view to collecting general data concerning the adults, ?Moral Judgement Ability Test? inorder to determine moral judgement abilities of the adults, ?Irrational Belief Measurement AdultForm? so as to define cognitive distortions and lastly ?Emphatic Skill Measurement B-Form? todesignate emphatic skills were used.According to the findings of the study, there is no significant difference between themean scores of those taking a disciplinary punishment or not in terms of moral judgementscores. It is determined that the mean scores from cognitive distortion of high school studentstaking a disciplinary punishment are higher in significance level than those who do not. It isfound out that the mean scores from emphatic skills of high school students taking a disciplinarypunishment are lower in significance level than the others who do not. Furthermore, it is alsofound that when taking into account the factors affecting the level of taking a disciplinarypunishment, as a result of the administration of binary logistic regression analysis among otherfactors, ?cognitive distortions? and ?emphatic skills? of the students are the risk factors whichthe students inflict a disciplinary punishment
Collections