Erzurum`a demiryolunun gelişi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
19. yüzyıldan itibaren Osmanlı Devleti'nin yol politikasında ayrı bir önemesahip olan demiryolu, ülkenin yalnızca batı ve güney bölgelerinde yapılabilmişti.Osmanlı döneminde yıllarca ihmal edilen doğu bölgelerindeki yol yapım ve onarımçalışmaları, eksikliğini en çok I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Mücadelesi'nde hissettirdi.Bu nedenle Cumhuriyet devri, yol politikasını ana prensip olarak kabul etti ve yurdunbatısıyla doğusunu bütünleştirmek hedefiyle demiryolu yapımını, temel hedef olarakgördü. Belirtilen amaca uygun olarak 1933 yılında inşasına başlanan Sivas-Erzurumhattı, 1939 yılında tamamlandı. Tamamen Türk mühendisi, işçisi ve yerli sermayesiyleyapılan hat ile Türk demiryolu siyasetinde de bir ilk gerçekleştirildi. Yıllardır modernvasıtalarından mahrum bırakılan Doğu bölgesi, bu hattın yapımıyla hayalini kurduğudemiryoluna kavuşmuş oldu. Having an exceptional importance for the transportation politics of OttomanEmpire, since the 19th century, railway service, had unfortunately been brought only tothe western and southern regions of the country. The lack of the road repairs in theeastern parts, wich had been neglected for years in the Ottoman era, was felt at its mostduring the World War I and the Independence War. So, the republican age recognizedthe transportation as its principal goal and tried to unite the East and the West of thecountry through railways. And in accordance with the aim in question, the Sivas-Erzurum railroad began to be constructed in 1933 and was completed in 1939. And itwas the firs time in Turkish history that a railroad was completed by only Turkishengineer, Turkish worker and with local capital. The Eastern Anatolian Region, havingbeen deprived of modern vehicles for years realized its railroad dream by theconstruction of this railway.
Collections