Te`vilatu`l-Kur`an ekseninde Maturidi`nin siyaset olgusuna yaklaşımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İslam kültür tarihinde tartısılan birçok sorun vardır. Bu sorunlardan biri deyönetim siyaset sorunudur. Hz. Peygamber'in efatından hemen sonra baslayıpgünümüze kadar Müslümanları en fazla mesgul eden, Müslüman toplumunfırkalara bölünmesine neden olan en önemli ve ilk sorun olmasına rağmen, teorikolarak İslam düsüncesinin belki de en son ele aldığı bir sorundur. Hatta ?mamMaturidi Kelam ilminin sistematiğine aykırı olarak o konuyu hiç Kitabu't-Tevhidine bile almamıstır.?mam Maturidi tefsirinde siyasi kavramlara ve siyasetle ilgili ayetlereneredeyse temamen dini anlamlar yüklemistir. Sadece yer yer diğer din vemezheplerin görüslerini serdederek onlara gereken cevapları vermektedir.Maturidi kendi düsünce sistemini dini argümanlar üzerine bina etmistir. Zamanzaman diğer alimler tarafından siyasi anlamlar yüklenilen kavram ve ayetlere dahaçok dini anlamlar yüklemektedir. İslam dininin temel kriterleri konusundasiyasetin ve politikanın izafi, günübirlik, değisken ve insan tecrübesine bırakılanölçülerine tabi kalmadan bir takım değerlendirmeler yapmıstır. There are many problems discussed in the history of Islamic culture.One of these problems is government and politics. Although it started just afterthe death of the Prophete and remained to be the most challenging problemresulted in conflicts among the Muslim community , the case of government andpolitics was taken into account as a last problem. Even ?mam Maturidi, contraryto the systematics of theology, didn?t included the case in his book namedKitabu?t Tevhid.In his interpretation, ?mam Maturidi almost gave religious meanings tothe political concepts and verses related to the politics. He occasionally quotedsome other religions? and sects? views and answers them only. Maturidi is areligious scholar who based his thought system on religious arguments. Hesometimes gives religious meanings to the political concepts and verses which areunderstood politically by other scholars. He draws some conclusions offundamental criteria of Islam, without reference to the fact that these conceptsare subject to relative, variable, and that temporary assesments and to a certainextent they were left to the human experience
Collections