Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Türkçe eğitimi bölümü öğrencilerinin dinledikleri metinleri anlama ve hatırlamaları üzerinde zihin haritalama not alma tekniği ile klasik not alma teknikleri arasında bir farkın olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 3/A sınıfından 38 ve 3/B sınıfından 39 olmak üzere toplam 77 öğrenci oluşturmaktadır.Yapılan ön-testte dinleme-anlama başarıları arasında anlamlı bir fark bulunmayan bu iki sınıftan random (seçkisiz örnekleme) yoluyla, biri deney, biri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. 4 haftalık bir süreci içeren araştırmada, deney grubuna zihin haritalama not alma tekniği, kontrol grubuna ise klasik not alma teknikleri ile ilgili strateji eğitimi verilmiştir. Eğitim sırasında karşılaşılan sorunlar, önerilen çözümler, derse katılım ve dönüt, kullanılan materyaller, araştırmacı tarafından hazırlanan gözlem formuna kaydedilmiştir. Süreç sonunda, ön-test olarak uygulanan dinleme-anlama başarı testi tekrar uygulanmış, uygulamadan 4 hafta sonra ise aynı test bu kez kalıcılık testi olarak; ayrıca deney grubu öğrencilerine değerlendirme yapmaları amacı ile ?zihin haritalama tekniğine yönelik tutum anketi? verilmiştir.Çalışma sonunda elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programında değerlendirilmiş ve aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır:Türkçe eğitimi bölümünde öğrenim gören öğrencilerin dinledikleri metni zihin haritalama tekniği ve klasik not alma tekniğiyle not almaları dinleme-anlama başarılarının artmasını olumlu yönde etkilemiştir. Ancak bu artış zihin haritalama tekniğinin kullanıldığı grupta daha belirgin olmuştur.Dinlenen metnin hatırlanmasında zihin haritalama tekniğini kullanan grup klasik not alma tekniklerini kullanan gruba göre çok daha başarılı olmuştur.Dinleme sırasında zihin haritalama tekniğiyle not tutan deney grubu öğrencilerinin tekniğe yönelik tutumlarında olumlu ve belirgin bir artış olmuştur.Zihin haritalama tekniğiyle ilgili strateji eğitiminin verildiği deney grubunda öğrencilerin derse karşı ilgilerinin arttığı, derslerin daha zevkli ve eğlenceli hale geldiği gözlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Türkçe öğretimi, dinleme becerisi, not alma teknikleri, zihin haritalama tekniği. The present study aimed to determine if there is a difference between mind mapping note taking technique and classical note taking techniques on understanding and remembering the texts which the department of Turkish education students listened to. In this line, the study group of the research was composed of 77 students in total who studied in the Ataturk University Faculty of Education the Department of Turkish Teaching, 38 of whom were from class 3/A and 39 of whom were from class 3/B.An experiment group and a control group were determined using random sampling technique in two classes that showed no significant difference between their listening-comprehension successes in the pre-test performed. In the present study which lasted four weeks, the experiment group received strategic training in mind mapping note taking technique; the control group received strategic training in classical note taking techniques. All the problems encountered during the training, the suggested solutions, attendance to lessons, feedback and materials used were recorded in the observation report by the researcher. At the end of the period, the listening- comprehension achievement test which was a pre-test before was performed again. After 4 weeks following the application, the same test was performed as a permanence test. Moreover, a `mind mapping technique- oriented moral test? was given to the students of the experiment group so that they could evaluate.The data obtained following the study were evaluated in SPSS 16.0 package program and the following results were attained:The students studying in the department of Turkish education took notes using mind mapping technique and classical note taking techniques and this increased their listening ? comprehension success. However, this increase was more distinctive in the group that took notes using mind mapping technique.The group using mind mapping technique was more successful than the group using classical note taking techniques in remembering the text they listened to.A significantly positive increase was observed in the attitudes and behaviors of the students taking notes using mind mapping technique toward the technique.In the experiment group that received strategic training in mind mapping technique, it was observed that the students became much more interested in the course and the course became more entertaining.Key words: Turkish education, listening skill, note taking techniques, mind mapping technique
Collections