Maliyet yönetimi yaklaşımları ve devlet orman işletmelerinde uygulanabilirliklerinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde değişen maliyet yapıları, işletmelerin ?hangi maliyetle, ne üretirsem üreteyim satarım? anlayışına dayalı ürünler üreterek satabilmelerini imkansız hale getirmiştir. Bu gelişmelerin sonucunda küresel rekabet ortamının başlıca stratejisi olarak maliyet liderliği ön plana çıkmaktadır. Satış gelirini artırmada sınırlı bir gücü olan DOİ'lerin, işletme kârlılıklarını artırabilmeleri ve yüksek rekabet gücüne sahip olabilmeleri, büyük ölçüde kaliteli ürün ve maliyet düşürücü uygulamalara bağlı görünmektedir.Çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde maliyet ve yönetim muhasebesi ile finansal muhasebenin, muhasebe bilgi sistemi içerisindeki konumu ve maliyet yönetimi yelpazesinde yer alan kavramlar, ikinci bölümde, maliyet yönetimi kavramı, maliyet yönetiminin yararları, amaçları ve stratejik maliyet yönetimi ile ilgili bilgiler, üçüncü bölümde, Türkiye'de ormancılık faaliyetleri, Orman Genel Müdürlüğü (OGM) ve DOİ'lerin mevcut durumları ile ilgili genel bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde ise DOİ'lerin maliyet yönetimi bakımından mevcut durumları ve alternatif maliyet yönetimi yaklaşımlarının uygulanma olanakları ele alınmıştır.Türkiye'deki 27 OBM ve 217 DOİ'deki yönetici ve saymanların bilgi ve görüşleri doğrultusunda, maliyet yönetiminin uygulanabilirliğini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmanın sonucunda, DOİ'lerde maliyetleme uygulamalarının maliyet muhasebesi sistemi doğrultusunda işlemediği ve sosyal ve ekolojik amaçların finansmanını sağlayan ekonomik amaçların etkinliğinin artırılmasının maliyet yönetimine bağlı olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Türkiye ormancılığı, devlet orman işletmeleri, maliyet yönetimi, rekabet, maliyetleme yöntemleri. Today, changing cost structures have made it impossible for businesses to produce and sell their goods with the approach phrased as ?I would sell whatever I produce at whatever cost!?. As a result of these developments, cost leadership has come to the fore as the main strategy of the global competitive environment. Chances of obtaining higher profitability and competitive power for State Forest Enterprises (SFEs), which have a limited power to increase the sales revenue, appear to depend highly upon the quality products and cost-reducing practices.This study comprises four chapters: in the first chapter, the place of cost and managerial accounting and financial accounting in accounting information system and the concepts in cost management spectrum are mentioned; in the second chapter, information related to the concept of cost management, benefits and purposes of cost management, and the strategic cost management is provided; in the third chapter, general information relating forestry applications in Turkey and the current situation of General Directorate of Forests (GDF) and SFEs is given. In the fourth chapter, the current situation of SFEs with regard to the cost management and the applicability of the alternative cost management approaches are evaluated.At the end of this study, which aimed to ascertain the applicability of cost management by taking into account the knowledge and views of the administrators and comptrollers in 27 Regional Forest Directorates (RFD) and 217 SFEs, it was found out that the practices of costing in SFEs do not conform to the cost accounting system and that increasing the effectiveness of economic objectives which finance the social and ecologic objectives depends on cost management.Keywords: Forestry in Turkey, State Forest Enterprises, cost management, competition, costing methods.
Collections