EFL students` perceptions towards effective reading experiences: An existential-phenomenological approach
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okuma lisansüstü eğitimde öğrenciler için en önemli bir olgudur. Okumayla ilgili birçok çalışma öğrenci öğrenimlerini metin bağlamında ele almıştır. Okumanın bireysel bağlamda bir öğrenci için ne anlama geldiğini ve öğrencinin akademik okumaya bireysel olarak nasıl yaklaştığını konu edinen çok az çalışma yapılmıştır. Bu çalışma Türkiye'de Lisansüstü Eğitimde İngilizceyi Yabancı Dil olarak öğrenen öğrencilerin etkin okuma deneyimlerini algılayışlarını ortaya çıkarmayı amaç edinmiştir. Nicel ve nitel olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel bölümünde, varoluşçu-fenomonolojik bir yöntem kullanılmıştır ve bu çalışmada, adayların deneyimleri bireysel olarak ele alınmıştır. Ayrıca, öğrencilerin akademik okumaya olan yaklaşımları, akademik okumanın öğrenciler için bireysel olarak anlamı ve lisansüstü bir öğrenci olmanın önemi anlatılmıştır.Bulgular ve sonuçlar Türkiye'deki İngilizceyi Yabancı Dil olarak öğrenen lisansüstü öğrencilerinin akademik okuma yaparken etkin olan hemen hemen bütün deneyimlerin farkında olduklarını fakat bireysel olarak hepsini kullanmadıklarını göstermiştir. Kendilerine bireysel olarak uygun olan deneyimleri kullandıkları da ortaya çıkmıştır. Ayrıca, nitel araştırmanın bulguları nicel araştırmanın bulgularıyla paralellik göstermiş ve bu iki çalışma birbirlerini desteklemiştir. Cinsiyet, yaş ve enstitü farklılıklarının öğrencilerin etkin okuma deneyimlerine olan etkileri incelenmiş ve bulunan önemli farklar ele alınmıştır.İngilizcenin Yabancı Dil olarak öğretildiği Lisansüstü Eğitimde eğitimcilerin öğrencilerin okuma deneyimlerini artırmalarına ve öğrencilerin konuşma kaygılarını gidermelerine yönelik öneriler yapıldı. Buna ilaveten, öğrencilere farkında oldukları diğer okuma deneyimlerini de kullanmaları tavsiye edildi. Ayrıca, bu çalışma birkaç öneride bulundu: kullanılan anketin başka çalışmalarda uygulanması, varoluşçu-fenomonolojik yaklaşım metodunu kullanan çalışmalar yapılması, öğrencilerin etkin okuma deneyimlerine yönelik algı çalışmaları yapılması, konuşma kaygılarının nitel ve nicel olarak incelenmesi ve öğrencilerin okuma yeterliliklerinin okuma deneyimleri bağlamında değerlendirilmesi.Anahtar Kelimeler: Lisansüstü, akademik okuma, okuma deneyimleri, algılama, varoluşçu-fenomonolojik yaklaşım. Reading is the most fundamental phenomenon for the students at graduate level education. Many studies related to reading have focused on student learning with regard to the text. Little research has been performed to study what reading means to a student individually and how students approach to academic reading individually; in particuar, in Turkey. This study has tried to investigate the perceptions of EFL Graduate-Level students? towards effective reading experiences in Turkey. This study comprises two types of research methods: quantitative and qualitative. An existential-phenomenological approach was used in the qualitative part of this study and, in this research, the experiences of the participants were handled individually. On the other hand, students? approaches to academic reading, the meaning of academic reading for students individually and the significance of being a graduate level student were described.Findings and results showed that Turkish EFL graduate level learners are aware of almost all effective reading experiences while performing academic reading but do not use all of them individually. It was also found out that they use the ones that fit them individually. Additionally, the findings of the qualitative study collaborated with the findings of the quantitative one and both of researches support each other. The influences of gender, age and academic discipline variables on students? effective reading experiences were investigated and significant differences were evaluated.Suggestions were made that the educators at universities where English is taught as a foreign language should increase students? reading experiences and should deal with the speech anxieties of the students. Moreover, the students were advised to use the other reading experiences of which they are aware. On the other hand, this study has made some recommendations such as the application of the current questionnaire in future studies, performing some researches using existential-phenomenological approaches, making researches focusing on the perceptions of students towards effective reading experiences, qualitative and quantitative investigations of speech anxiety and evaluation of students? reading proficiencies in terms of reading experiences.Key Words: Graduate level, academic reading, reading experiences, perception, existential-phenomenological approach.
Collections