Karayolu trafik kazalarını etkileyen risk faktörlerinin çok durumlu logit modeli ile analizi: Erzurum ve Kars illeri örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasında karayolu trafik kazalarına etki eden risk faktörlerinin çok durumlu logit modeli yardımıyla analizi yapılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla karayolu trafik kazası türü ölümlü, yaralanmalı ve maddi hasarlı olarak üç kategoriye ayrılmış ve bağımlı değişken olarak kabul edilen karayolu trafik kaza türüne göre Erzurum ve Kars illerinde 2008-2012 yılları arasında meydana gelen 9162 karayolu trafik kazası çok durumlu logit modeli ile analiz edilmiştir. Bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kategorik modeller ve kategorik değişkenlerin istatistiksel çıkarımları üzerine genel bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde iki durumlu modeller, üçüncü bölümde ise çok durumlu modeller ile ilgili teorik altyapı irdelenmiştir. Dördüncü bölümde ise dünyada ve Türkiye?de karayolu trafik kazaları ile istatistiksel bilgiler verildikten sonra araştırma kapsamında elde edilen verilerin çok durumlu logit modeli kullanılarak analizi sunulmuştur. Sonuç bölümünde elde edilen bulgular genel olarak gözden geçirilerek araştırma kapsamındaki illerde karayolu trafik kazalarını artıran ve azaltan risk faktörlerinin hangi kapsamda değerlendirilmesi gerektiği ortaya konulmuştur. This thesis aims to analyze the risk factors affecting road traffic accidents using multinomial logit model. For this purpose, road traffic accidents were considered in three categories with respect to traffic accident type including fatal, non-fatal and property damage only accidents. By determining the road traffic accident type as a dependent variable; road traffic accidents, which were occurred in Erzurum and Kars provinces during 2008-2012, were analyzed using multinomial logit model.The study consists of four sections. First section presents general information about categorical models and statistical inferences for categorical variables. Second and third sections examine the theoretical background relating to models for dichotomous and polytomous variables. Fourth section exhibits the analysis of the data using multinomial logit model within the scope of the study after introducing road traffic accidents statistics in the world and in Turkey. The conclusion section involves the review of the research findings and how these risk factors that increase and decrease the occurrence of road traffic accidents in Erzurum and Kars provinces can be assessed.
Collections