Duygusal emek ve tükenmişlik ilişkisi: Manavgat`taki beş yıldızlı otel çalışanları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, turizm sektörü çalışanlarının duygusal emek davranışları sergilemekten kaynaklı mesleki tükenmişlik yaşayıp yaşamadıklarını ve çalışanların sahip oldukları bir takım demografik ve sosyo-ekonomik özelliklerin duygusal emek davranışları sergileme ve tükenmişlik algıları açısından anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini belirlemektir. Bu amaçla, Antalya'nın Manavgat ilçesindeki 17 adet beş yıldızlı otel işletmesinin çalışanlarından anket tekniği aracılığıyla veriler toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilere yönelik farklılık analizleri ve regresyon analizi uygulanmıştır. Kruskal-Wallis ve Mann Whitney-U testlerine göre, çalışanların sahip oldukları demografik ve sosyo-ekonomik özelliklerin çoğunda, duygusal emek ve tükenmişlik boyutlarına yönelik algı düzeyi açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Regresyon analizi neticesinde ise, duygusal emek alt boyutlarından duygusal çelişkinin duygusal tükenme ve duyarsızlaşmaya anlamlı ve pozitif yönde; bununla birlikte kişisel başarı hissine anlamlı ve negatif yönde etki ettiği belirlenmiştir. Diğer bir duygusal emek alt boyutu olan duygusal çabanın ise, duygusal tükenme ve duyarsızlaşmaya anlamlı ve negatif yönde; bununla birlikte kişisel başarı hissine anlamlı ve pozitif yönde etki ettiği tespit edilmiştir. Regresyon analizi neticesinde elde edilen istatistiki sonuçlar doğrultusunda, duygusal çelişkinin çalışanlar açısından daha çok olumsuz, duygusal çabanın ise olumlu çıktılar sağlama potansiyelinin olduğu kanısına varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Duygusal Emek, Tükenmişlik, Turizm Sektörü, Turizm Sektörü Çalışanları The aim of this study is to determine whether tourism industry employees are experiencing occupational burnout induced from performing emotional labor behaviors or not and whether a number of demographic and socio-economic characteristics of the employees show significant differences with regards to performing the emotional labor behaviors and burnout perceptions. For this purpose, data was collected from the employees of 17 five-star hotels in Manavgat the county of Antalya by applying the questionaire technique. Analysis of variance and regression analysis were performed to the data obtained from participants. According to Kruskal-Wallis and Mann-Whitney -U test, in terms of the perception of the emotional labor and burnout level, significant differences were identified in the majority of the demographic and personal characteristics of employees. As a result of regression analysis, it has been identified that emotional contradiction, the sub-dimensions of emotional labor has significant and positive effect on emotional exhaustion and depersonalization and it has been also identified that emotional contradiction has significant and negative effect on the sense of personal achievement. It has been identified that emotional effort, the another sub-dimention of emotional labor has significant and negative effect on emotional exhaustion and desensitization and It has been also identified that emotional effort has significant and positive effect on the sense of personal achievement. In accordance with the statistical results obtained from the regression analysis, it has been concluded that while emotional contradiction has a potential to provide more negative outcomes for the employees, emotional effort has a potential to provide positive outcomes for the employees.Keywords: Emotional labor, burnout, tourism sector, tourism sector employees
Collections