Cahit Tanyol`un laiklik hakkındaki görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Cahit Tanyol cumhuriyetin kuruluş sürecine yakından tanık olur. Genç yaşta fikir hayatına katılır. Tanyol ülkemizin sosyoloji alanında yetiştirdiği önemli sosyologlardan biri olmasının yanı sıra aynı zamanda şair, öğretmen ve felsefecidir. Tanyol üretken bir bilim insanıdır. Tanyol'un dergilerdeki yazıları dergi ve konu çeşitliliği bakımından başlı başına bir külliyattır.Tanyol Türk sosyolojisinin birinci görevinin bizi tanımlamak olduğunu belirtir. Bizi doğu toplumu olarak konumlandırır. Laikliği Avrupa'daki uygulamaları ile değil ülkemizin sosyolojik koşullarına göre anlamamız gerektiğini düşünür. Bu perspektiften yola çıkarak ''İslamiyet'te Avrupai anlamda bir laiklik mümkün değildir'' sonucuna ulaşır. Ona göre dönemin aydınları din istismarı ile değil dinle mücadele yanlışına düşmüşlerdir. Tanyol dine ve devlete zarar vermeyen bir laik anlayış mümkün müdür? Sorusunu sorar. Cevabı İslamiyet'in sosyal ve ilerlemeye açık bir din olmasında bulur. İslamiyet'te laiklik bu prensibe dayanılarak mümkün olabilir.Tanyol hukukun tamamen batıdan alınmasına karşı çıkar. Binlerce yılın toplumsal birikimi olan mecellenin değerlendirilmemesini eleştirir. Tanyol irticai oluşumları Türkiye'nin laik yapısına yönelik ciddi bir tehdit olarak görür. Diyanet işleri başkanlığının görev ve yetki alanının azaltılması gerektiğini savunur. Anahtar Kelimeler: Laiklik, irtica, din Cahit Tanyol closely witnesses the founding process of the republic. He participates in the intellectual life at a young age. Besides being one of the most important socrologists brought up in Turkey in field of socrology, he is also poem, teacher and philosopher. He is a productive scientist in termsof diversity issue. His writings in magazines are curpus itself. He indicates that the first task of the sociology of Turkey is to define us. He positions us as a society of eastern. He thinks that it is necessary of figure out Secularism. According to sociological conditions of our country, not with the application of it in Europe.based on this perspective, he concludes that `European Secularism isn't possible in Islam`. He asks `Is there any one secular understanding not damaging religion and state?` He finds the answer with the information that Islam is a social religion that opens to progress. Secularism in Islam can be possible when it is based on this princible.Tanyol is against the law to be taken comletely from foreign countries. He critisizes `Mecelle's being pushed aside unquestioningly, which was social accumylation of thousands of years. He sees reactionary formations as a serious threat to Turkey's secular structure. He objects to Islamic institutes, theological faculties and religious high schools' being opened with the claim that they will become reactionary centers. He argues that it is necessary to reduce the duties and powers of the presidency of religious of fairs.Key Words: Secularism, obscurantism, religion
Collections