Modern heykelin doğuşu ve gelişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Heykel sanatı, tarihsel açıdan biçimsel sanatların en eskilerinden biridir. ilk dönemlerden günümüze kadar uzanan süreç içerisinde çeşitli evrelerden geçmiştir. Çağdaş dünyanın geçirdiği büyük değişimler sanatı etkilemekle kalmayıp büyük bir dönüşüme uğratmıştır. Sanat, XIX. yüzyıla kadar dinin ve monarşinin egemenliği altında iken, XX. yüzyıldan itibaren kişisel, özgür anlatım biçimleri önem kazanmış, farklı problemler konu edinilerek sanata yeni bir bakış açısı getirilmiştir. Bu tezle ''Modern Çağ''diye adlandırılan 1850 sonrası dönemin özellikleri ve heykel sanatı üzerine etkileri irdelenmektedir. Bu tez, o döneme kadar bağımsız olarak kendisini ifade edemeyen heykel sanatının, modern çağla birlikte nasıl değiştiğini ve geliştiğini göstermektedir. Sanatta imgelem gerçeği önemliyken, modern çağla birlikte nesnenin gerçekliğinin ön plana çıkışı, günümüzdeyse öznel gerçekliğin esas alınarak nesnel gerçeklikle birleşerek biçimlendirilmesi çabası gösterilmek istenmektedir. Modernizmle birlikte yeni bir anlam kazanan heykel sanatının, geleneksel yaklaşımdan uzaklaşarak, kavramlar doğrultusunda genişleyerek nasıl farklı açılımlar yaptığını, yeni teknolojik gelişmelerin, çağdaş heykel sanatının estetik ilkelerinde yaptığı değişiklikleri günümüze kadar olan süreç içerisinde ele alınarak irdelemektedir. Ayrıca çağdaş heykel sanatının, Batı'da geçirdiği evrelerinışığında ülkemizdeki gelişimi incelenmiştir.`Modern Heykelin Doğuşu ve Gelişimi` adlı bu çalışmanın birinci bölümünde, heykel sanatının ilk çağlardan XIX. yüzyılın ikinci yarısına kadar olan süreç içerisindeki gelişimi incelenmiştir. Uzun bir zaman mimariye bağımlı olma zorunluluğu yüklenmiş gibi görünen heykel sanatı, daha sonra bu zorunluluktan kurtuldukça, tek başına var olabilme, tek başına anlam kazanabilme faaliyetlerine dönüşebilmiştir. XIX. yüzyılda teknik yapının giderek güçlenmesiyle, modern dünyaya geçiş süreci tamamlanmış, klasik sanat anlayışından kopuş belirgin olarak kendini göstermiştir.İkinci bölümde, Rodinle başlayan çağdaş heykel anlayışı, Modernizm, modernizmle birlikte heykel sanatında görülen değişimler, günümüze kadar olan süreç içerisinde değerlendirilmiştir.Emprestyonistlerin optik görüntüyle ilgilenmeleri, Kübistlerin geometrik oluşumları, Konstrüktüvist ve Fütüristlerin inşacı ve teknik yaklaşımları, Dadaistlerin ready-made diye adlandırdıkları farklı sanat anlayışları, Sürrealistlerin bilinçaltını yansıtmaları, Soyut Dışavurumcuların psikanaliz bulgulara göre çalışmaları, modernizmle çağdaş dünyanın geçirdiği büyük değişimleri göstermektedir.Üçüncü bölümde ise çağdaş heykel sanatının, Batı'da geçirdiği evrelerinışığında ülkemizdeki gelişimi incelenmiştir.XX. yüzyıldan itibaren akımlar birbiri ardı sıra ortaya çıkmış, sanatçılar, özgür anlatım biçimleriyle, farklı problemleri konu edinerek, sanata yeni bakış açıları getirmişlerdir. Sanatta bireyselciliğin, özgür anlatımın ön plana çıktığı, akımlar yerine üslupların önemli olduğu bir dönem başlamıştır. Artık modern sanatçının görevi, yeni buluşlar yaparak, var olmayan yeni şeyler üretmektir. Modernizmle özgürce çalışma fırsatı bulan sanatçı, herhangi bir estetik ölçüte ve kurala bağlı kalmaksızın istediği malzemeyle, kendi düşünce hayatını, iç dünyasını yansıtabilme olanağı bulmuştur. XX. yüzyıl sonlanırken, çağdaş sanatta sınırlar oldukça belirsizleşmiştir. Günümüzde artık, akımlar değil bireysel çıkışlar görülmektedir. İçinde yaşadığı çağa, sanatı aracılığıyla yorum getirmeye çalışan çağdaş sanatçıların, tek bir üslupta sıkışıp kalmaları söz konusu değildir. Artık sanatsal ifade biçimlerinin birbirlerine üstünlükleri değil, girftlikleri söz konusudur.Anahtar Kelimeler:Heykel, Modernizm Öncesi, Sanat Akımları, Modern Sanat, Modern Heykel, From a historical perspective the art of sculpture is one of the oldest one of the stylistic arts. In the process extending from the early days to the present the art of sculpture has passed through various stages. Major changes the contemporary world experienced have not only affected but also made it undergone a major transformation. Although the art was under the rule of religion and monarchy, personal and free forms of expression have gained importance since the 20th century and a new perspective on art was introduced by dealing with different problems.With this thesis, the properties of the period after 1850, called as modern era, and its effects on the sculpture are examined. This thesis shows how the art of sculpture, which could not express itself independently until the modern era, has changed and evolved with the advent of the modern era. Although the reality of imagery is important in the art, the reality of object coming into prominence with the modern era, and on the basis of the subjective reality it is intended to be shown an effort to combine and format it with the objective reality. It was examined how the art of sculpture winning a new meaning together with modernity, stepping away from the taraditional approach and expanding in the line with the concepts has done different initiatives and also the changes made by the new technological developments over the aesthetic principles of the contemporary sculpture art in the process by considering the present. Also the development of the contemporary sculpture art in our country is explored in the light of its phases in the West.At the first part of this study, named ''The Birth and Development of Modern Sculpture'', the development of the art of sculpture within the process from the early ages until the second half of the 19th century. The art of sculpture appearing to be dependent on architecture for a long time, then by escaping away from this necessity it turned into the activities of existing alone and winning meaning alone.With the strengthening of the technical structure in the 19th century, the transition to the modern world was completed and the shift away from the classical art has shown itself apparently.At the second part, the contemporary sculture view starting with Rodin, Modernism, the changes seen in sculpture together with modernism were assessed in the process to the present.Impressionists' interest with optical image, Cubists' geometric formations, Constuctivists and Futurists' constructionist and technical approaches, Dadaists' different artistic conceptions called ready-made, Surrealists' subconcious reflections, Abstract Expressionists'studies according to the findings of the psychoanalysis show the great changes of the contemporary world has undergone with modernism. At the third part the development of the contemporary sculpture art in our country is explored in the light of its phases in the West.Since the 20th century currents have emerged one after each other, by obtaining different problems the artists have brought new perspectives on art with their free narrative styles. A period began in which individualism in art and free narrative coming to the fore and styles rather than currents are important. Now the artist's task, by making new discoveries, is to produce new things that don't exist. The artist finding the opportunity to work freely with modernism has found the ability to reflect his thought life and inner world with the material he wants without being connected to the aesthetic criteria and rules. As the 20th century ends, the limits in contemporary art have become quitely blurred. Nowadays, not currents but individual outputs can be seen.The contemporary artists trying to bring comments to the age he lives through his art are not in a situation to remain stuck only in one style. No more the superiority of artistic expression forms to each other but their intricacy is in question.Key Words:Sculpture, Before Modernism, Art Movements, Modern Art, Modern Sculpture
Collections