Türk magazin dergilerinde güzellik yarışmaları: Ses dergisi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Cumhuriyetin ilk yıllarında güzellik yarışmaları, dünyadaki gelişmelere ayak uydurmak, batılılı devletler arasında yer alabilmek yani modernleşmek ve çağdaşlaşmak için bir vesile sayılmıştır. Bu nedenle bu yarışmalar, 1930'lu yıllardan itibaren devlet eliyle teşvik edilmiştir. Başlangıçta ulusal çapta düzenlenen yarışmalar, giderek uluslararası bir boyut kazanmış ve modern dünya ile entegre olmak için vazgeçilmez bir araç olarak varlığını günümüze kadar sürdürmüştür. Güzellik yarışmaları, Cumhuriyet için modernleşme aracı olurken, kitle iletişim araçları için de bir pazarlama, tutundurma aracı olma özelliği taşımıştır. ilk dönemlerde gazeteler ve mecmualar tarafından düzenlenen güzellik yarışmalar, zamanla radyo ile desteklenmiş ve değişik isimler altında televizyon aacılığı ile de yapılır hale gelmiştir.Demokrat Parti Döneminde (1950-1960) hız kazanan dergicilikle birlikte magazin haberciliği de hız kazanmış ve müstakil magazin dergileri boy göstermeye başlamıştır. Magazin dergileri düzenlediği güzellik yarışmaları ile gençlere şöhretin, lüks yaşamın ve zenginliğin kapılarını açacağını vad ederken, toplumun merak duygusunu bu yarışmları ilgi ile takip etmesi için en üst seviyede tutmayı da başarmıştır. Yararlanan kesimlerin ve sektörlerin giderek çoğalmasıyla güzellik yarışmaları, rutin bir işmiş, bir mecburiyetmiş gibi algılanmış ve vazgeçilmez bir etkinlik olarak yerini almıştır. Bu çalışmada Ses Mecmuası'nın düzenlediği güzellik yarışmalarından olan `Kapak Yıldızı` ve `Sinema Artisti` yarışmaları içerik ve söylem analizi yöntemiyle incelenmiş, derginin yarışmalar öncesi ve sonrasında izlediği yayın politikası, söylem biçimi ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Dergi, yaptığı yarışmalar ile şöhreti yakalayan Türk sinemasının ünlülerinin şaşaalı hayatlarını yarışmaya katılmayı özendirmek için ustaca kullanmıştır. Çalışma aynı zamanda, güzellik yarışmalarının modernleşme ile ilgisinin tartışmaya açılmasına katkı sağlamak, bir sektör olarak avantajlarının ve dezavantajlarının ortaya koyulması için bit fikir vermek ve güzellik yarışmalarını düzenleyenlerin gerçek amaçlarının tespitine yönelik çalışmaların önünü açmak amacı da taşımaktadır. Anahtar Kelimeler: Güzellik Yarışmaları, Magazin, Ses dergisi In the following years of pepublic of Turkey's foundation, Beauty competition, in onder to keep up with the progress Word under going and for being in good tune with western countries was regarded as a means of modernisation and civili sation. So Beauty contest has been encouraged since 1930 by the government. At first this contest was held in national environment. With the followig years, however, They have been moved to an international one, and has been in fore front so far partly besause these contests has been regarded as an ıntegral parf of modern Word. While Beauty competition is a means of modernisation for rebuplıc, it also cieates a new market fort he media. At first these competitions was organized by newspapers and magazines. With the followig years radios also supported this kind of organizations, and under the different names these competitions was organized by televisions as well.During the ruling of Democrat Party(1950-1960) magazines became popular, so new style of media news came fore front . As a result, new kind of magazines became available . These magazines organized beauty competitions and announced that these competitions can bring fame, luxury life and wealthness to the youngs. They also succeeded taking communities attention to the contests. Beauty competitions, by the time passes, was regarded as an obligation as a result of it's popularity and contributions for creating a new media market. In this article , `movie star` and `cover star` which was the names of competitions held by `Ses Mecmuası` is studied both context and literature manner. In this study magazine's point of view before and after the competition is scrutinized. It is worth to mention that magazine benefited a lot of from the movie stars who previously attended these kind of organisations and became famaus . So İt aimed to increase the number of person who would apri for the competitionKey Words: Beauty, Beauty Competitions, Magazines, Ses
Collections