Paul Karl Feyerabend`in bilim felsefesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilim insana, dünyaya ve evrene yönelik bilgi edinme yollarından yalnızca biridir. Günümüz dünyasında bilim, astroloji, mitoloji, metafizik, sanat ve alternatif tıp gibi birçok disiplini yadsıyarak bilgi üzerinde tek taraflı bir tahakküm kurmuştur. Böylece bilim, insana ve evrene yönelik bilgi edinme sürecinde kendi araştırma yöntemini bilginin tek geçerli yolu olarak görmüştür. Bununla birlikte yirminci yüzyılın önemli bilim felsefecilerinden biri olan Paul Karl Feyerabend, bilimin insan, toplum ve alternatif bilgi türleri üzerinde kurmuş olduğu tahakkümü farklı açılardan eleştirir. Feyerabend, bilimi dünyaya ve evrene yönelik bilgi edinme sürecinde insanlar tarafından oluşturulan birçok bilgi türünden sadece biri olarak görür. O, bilimin, bilginin elde edilme sürecinde alternatif bilgi türleri üzerindeki belirleyici konumunu kabul etmez. Feyerabend, tüm bilgi türlerinin çoğulcu bir perspektif içerisinde ve eşit koşullarda gelişme olanağına sahip olması gerektiğini düşünür. Çünkü ona göre, yaşamda tek bir bilgi türünün ya da bakış açısının varlığı, insanı, toplumu ve alternatif bilgi türlerini yozlaştırmaktadır. Bu nedenle, bilimin günümüzdeki imtiyazlı konumu, Feyerabend'in çoğulcu bilim anlayışı çerçevesinde eleştirel bir bakış açısıyla irdelenmeye çalışılmıştır. Science is just one of the ways of acquiring knowledge about human, world and the universe. In today's world, science has established an unilateral domination by denying many disciplines such as astrology, mythology, metaphysics, art and alternative medicine. Thus, in the process of obtaining information on the universe and human, science regards its own way as the only way of knowledge. At the same time, Feyerabend, one of the most famous science philosopher of the twentieth century, critices the domination of science on alternative types of information, society, human from different perspectives. Feyerabend sees science as just one of many types of information created by people in the process of acquiring knowledge of the world and the universe. He does not accept the decisive position of science on alternative types of information in the process of obtaining the information. Feyerabend thinks that all types of information should be in a pluralistic perspective and they should have opportunity to be develop under egual conditions. Because according to him, the presence of a single point of view and single type of information in life corrupts the people, society and alternative types of information. Therefore, the privileged position of science in today's world has been studied critically within the pluralist philosophy of science.
Collections