Endüstri 4.0`ın endüstrilerin yapısı ve paydaş ilişkileri üzerine yansımalarına yönelik bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanoğlu varoluşundan bu yana teknik ve teknoloji ile yaşamını kolaylaştırmış ve geliştirmiştir. Her bir teknolojik gelişme de insanoğlunun yaşamını sosyo-politik ve ekonomik düzeyde dönüştürmüştür. Bu dönüşümler Endüstri 1.0, Endüstri 2.0 ve Endüstri 3.0 süreçleri olarak adlandırılan endüstriyel devrimler bağlamında sınıflandırılırken; yenilik ve icatlar yapma çalışmaları devam ederek günümüzde yaşanmaya başlayan Endüstri 4.0 sürecinin de alt yapısını oluşturmuştur. Son yüzyılda yaşanan gelişmelerin toplumsal, yönetsel, üretimsel ve ekonomik yapılarda dönüşümler açığa çıkarması öngörülmektedir. Bu çerçevede `Endüstri 4.0'ın Endüstrilerin Yapısı ve Paydaş İlişkileri Üzerine Yansımaları` isimli bu tez çalışması, işletmelerin üretime dayalı yönetsel yapılarında meydana gelen değişim ve dönüşümlerin paydaş ilişkilerine yansımalarını belirlemeye yöneliktir. Çalışma kapsamında teknolojik gelişmelerin ve Endüstri 4.0 sürecinin doğrudan veya dolaylı olarak endüstriyel yapılarda, mesleklerde, yönetsel süreçlerde, ekonomik ve toplumsal yapılarda meydana getirdiği dönüşümlerin ve bunların paydaş ilişkilerine yansımalarının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda her yıl Türkiye'nin en büyük 500 firmasını yayınlayan İSO'nun 2016 (araştırmanın gerçekleştirildiği dönem) yılı için yayınlamış olduğu `Üretimden Satışa Türkiye'nin 2016 Yılı 500 Büyük Sanayi Kuruluşu` listesinde yer alan 14 firma incelenmiştir. Özellikle Endüstri 3.0 sürecine adaptasyonunu başarı ile sağlaması ve Endüstri 4.0 bileşenlerinin birçoğunun uygulama alanı bulması nedeniyle Beyaz Eşya ve Otomotiv sektörlerinde faaliyet gösteren firmalar seçilmiş ve firma yetkilileri ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında firmaların algılarının ve farkındalıklarının oluştuğu ve Endüstri 4.0 farkındalığının sektörlerde geliştirilmesi için çalışmalar yürütüldüğü tespit edilmiştir. Endüstri 4.0 bileşenlerini sistemlerine başarı ile uygulayan ve bu dönüşümü yönetebilen işletmelere daha kontrollü ve verimli üretim gerçekleştirmeyi, işletmeye rekabet avantajı ve katma değer sağlayan üretim sistemi, insan kaynaklı hataların üretim sürecinden uzaklaştırılması, ucuz ve kaliteli üretim gerçekleştirme imkânı sağlaması ve ürünlerin tüketicilere düşük fiyatlarla sunulması, üretim sürecinde ortaya çıkması muhtemel problemlerin önceden tespiti ve önlenmesi avantajlarını sağlaması beklenmektedir. Çalışma kapsamında incelenen firmaların Endüstri 4.0 sürecinin başlangıç aşamasında oldukları, Endüstri 4.0'ın mevcut ve potansiyel işgücünün eğitim programlarını ve firmalara yol gösterici raporlar hazırlamaya çalıştıkları tespit edilmiştir. Ayrıca Endüstri 4.0 süreci sonuçlandığında endüstride istihdam edilen uzman personel sayısında artış yaşanması beklendiği saptanmıştır. Mankind has facilitated and improved his/her life with technical and technology since the existence. Every technological advance has transformed the life of mankind at socio-political and economic level. While these transformations are classified in the context of industrial revolutions called processes of Industry 1.0, Industry 2.0 and Industry 3.0; innovations and inventions by continuing is constituted the substructure of the Industry 4.0 process which is improving today. It is envisaged that developments in the last century will bring about transformations in social, managerial, productive and economic structures. In this context, this thesis named `Industry 4.0's Reflections on the Industries Structure and Stakeholder Relations` is intended for to determine reflections on the stakeholder relations of the changes and transformations that occur in the production-based managerial structures of the enterprises. Within the scope of the study, it is aimed to show the transformations that technological developments and the Industry 4.0 process have brought about directly or indirectly in industrial structures, professions, managerial processes, economic and social structures and their reflection on stakeholder relations. In this context, İSO which publishes every year Turkey's largest 500 companies, published for the year 2016 (period of research) `From Production to Sales Turkey's Top 500 Industrial Enterprises in Year 2016` situated in the list of 14 companies were examined. In particular, has been able to successfully adapt to the Industry 3.0 process and many of the Industry 4.0 components have found application areas and companies operating in the White Goods and Automotive sectors have been selected and negotiations have been held with company officials. Within the scope of the study, have been detected to occur companies' perceptions and awareness and for develop Industry 4.0 awareness in the sectors make a work have been conducted. It is expected that businesses that Industry 4.0 components will be able to successfully implement their systems and can manage this transformation achieve the production system that provides competitive advantage and added value to the operation, the removal of the human error from the production process, the possibility of realizing cheap and high quality production and the products being offered to the consumers at low prices, the preliminary determination and prevention of the problems that may arise in the production process. It has been determined that the firms surveyed in the study are in the initial stage of the Industry 4.0 process and they are trying to prepare the training programs of the existing and potential workforce and guiding reports for the firms about Industry 4.0. It is also expected that an increase in the number of personnel employed in the industries will be expected when the Industry 4.0 process is concluded.
Collections