Katı ve akışkan modernite arasında: Martin Crimp üzerine Baumancı bir okuma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Zygmunt Bauman akışkan olarak adlandırdığı çağımızı tüketim ve ahlak çağı olarak nitelendirir. Akışkanlık kavramı belirsizlik, güvensizlik ve geçicilik durumlarını ifade eder. Tüketicilik, küresel kapitalizmin sermayenin akışkanlaşmasıyla ortaya çıkan yaşam biçimidir. Akışkanlık insanların tüm faaliyetlerinin düzenlendiği ve reklam, halkla ilişkiler ve baştan çıkarmanın piyasa tarafından yeni kontrol mekanizmaları olarak kullanıldığı bir sosyal normdur. Tüketici toplumunda, bireysel ve toplumsal bağlılıklar ve bireyin kendisi de dahil olmak üzere tüm değerler, tüketim nesnesi haline gelmiştir. Güvensizlik, belirsizlik ve geçicilik koşulları, bireyleri kendi seçimlerini yapmaya zorlar ve onları yaptıkları seçimler için sorumlu kılar. Ahlaki olan, sorumluluk duygusunda ortaya çıktığı için, bireyler ve toplum arasındaki ilişki de sorumluluk üzerine kurulmalıdır.Martin Crimp, haz ve ayartıya dayalı tüketim kültürünü gerçek yaşam bağlamlarında eleştirir ve serbest piyasa ekonomisi ve küreselleşmenin neden olduğu sorunlarla başa çıkmada bireylerin ve toplumun içine düştüğü ahlaki belirsizlik ve çürümeyi betimler. Bu çalışma, Crimp'in oyunlarını Bauman'ın akışkan modernite görüşü bağlamında incelemektedir.Çalışmanın birinci bölümünde Bauman'ın hayatı ve akışkan modernite kavramı tartışılmaktadır. İkinci bölümde Martin Crimp'in hayatı ve oyun yazarlığı hakkında bilgi verilmektedir. Üçüncü bölüm, Crimp'in oyunlarını Bauman'ın akışkan modernite kavramına odaklanarak irdeler. Dealing with Clair Thatcher politikalarının bireysel yaşamlar ve toplum üzerindeki etkilerini anlatır. Play with Repeats yaşamlarını kontrol edemeyen bireyleri ve başarısızlık karşısında duyulan yeni bir hayata uyanma arzusunu betimler. No One Sees the Video yeni küresel ekonomik sistemin piyasa koşullarını sürdürmek için kullandığı sosyal kontrol, sınıflandırma ve manipülasyon formlarını gösterir. Getting Attention medya ve toplumun çocuklara yönelik istismar ve şiddet konusundaki söylemini ortaya koyar. The Treatment ticari kaygıları estetik değerlerin önüne koyan bir sanat anlayışını yansıtır. Attempts on Her Life kimlikliği başkalarının anlatıları ile oluşan bir öykü olarak sunar. The Country çağdaş kentlilerin evliliklerini anlatır. Fewer Emergencies bireysel ve toplumsal şiddeti ile orta sınıf yaşamını ele alır. The City yaşam ve sanat ile gerçeklik ve kurgu kavramları üzerinde durur. In the Republic of Happiness çözülmekte olan aile ilişkilerini resmeder.Anahtar Kelimeler: Martin Crimp, Zygmunt Bauman, akışkanlık, tüketicilik, ahlak. Zygmunt Bauman names our era as liquid modern and refers to it as the age of consumerism and morality. The concept of liquidity applies to the state of uncertainty, insecurity and transience. Consumerism is the way of life of global capitalism that emerges with the liquefication of capital. It is a social norm around which all activities of people are organised and in which advertising, public relations, and seduction are used as new control mechanisms by the market. In a consumer society, all values, including individual and social loyalties, and the individual itself, have become the object of consumption. The conditions of insecurity, uncertainty and transience have forced individuals to make their own choices and take accountability for them. The relationship between individuals and society should also base on responsibility since the moral one emerges in the sense of responsibility.Martin Crimp criticises the culture based on pleasure and temptation in real-life contexts and describes moral uncertainty and corruption in dealing with the problems caused by free market economy and globalisation. This study examines Crimp's plays in the background of Bauman's concept of liquid modernity.The first chapter of the study discusses Bauman's life and his concept of liquid modernity. The second chapter provides information on Martin Crimp's life and playwriting. The third chapter discusses Crimp's plays focusing on Bauman's concept of liquid modernity. Dealing with Clair describes the effects of Thatcher policies on individual lives and society. Play with Repeats represents individuals unable to control their lives and their desire to wake up to a new life. No One Sees the Video depicts social control, classification and manipulation forms used by the new global economic system to maintain market conditions. Getting Attention points out media's and society's discourse on abuse and violence against children. The Treatment reflects an understanding of art which prioritises commercial concerns above aesthetic values. Attempts on Her Life presents identity as a story formed through the testimony of others. The Country remarks marriages of contemporary urbanites. Fewer Emergencies delineates individual and social violence along with middle-class life. The City dwells on the concept of life and art, reality and fiction. In the Republic of Happiness presents dilapidated family relationships.Key Words: Martin Crimp, Zygmunt Bauman, liquidity, consumerism, morality.
Collections