Akademisyen ve yüksek öğrenim mezunu çalışmayan kadınların kendilerini ve annelerini algılamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM IV ÖZET VE ÖNERİLER A-özet Bu araştırmada, Ankara üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültelerinde görev alan 20 akademisyen kadın ile Sosyal Bilimler Fakültelerinden mezun olan, Ankara'da oturan, çalışmayan, 20 kadından oluşan toplam 40 kişi ile çalışılmıştır. Bu kadınların yaşları 30-50 arasındadır. Araştırmanın amacı Akademisyen ve üniversite mezunu çalışmayan kadınların kendilerini ve annelerini algılamalarını saptamaktır. Araştırma betimsel türde olup kadınların kendilerini ve annelerini algılamalarını var olduğu durum ve koşullarda olduğu gibi betimlemeyi amaçlamaktadır. Bu kadınların kendilerini ve annelerini algılamalarını, değerlendirmek amacıyla, Almanya'da Giessen üniversitesinde Geliştirilmiş olan `Giessen Testi-Ben ve O Formu` kullanılmıştır. Araçtan elde edilen verilerin çözümlenmesi `t` testi ile yapılmış ve tablolar halinde özetlenmiştir. Sonuç olarak, -Akademisyen kadınlar, üniversite mezunu çalışmayan kadınlara göre kendilerini farklı algılamışlardır. Akademisyen kadınlar, `Sosyal uyum`, `Dominant` ve `Açık olma` alt testlerinde üniversite mezunu çalışmayan kadınlardan anlamlı düzeyde farklılaşmışlardır, üniversite mezunu çalışmayan kadınlar, `Sosyal uyum`, `Dominant -Bağımlılık'% `Kontrol -Kontrolsüz` ve `Sosyal güç-Sosyal güçte şüphe` alt testlerinde ortalama değer almışlardır. `Açıklık-Kapalılık` alt testinde ise açık olma boyu tunda yer almışlardır. İler iki grup kadın `Hipomanik-Depresif ` boyutunda aynı ölçüde depresif değer almışlardır. Bu sonuçlar doğrultusunda, genel olarak akademisyen kadınlar, başkalarıberaber olmaktan hoşlanan, karşı cinsle rahat ilişki kurabilen) yaratıcı, özveride bulunan, sevimli, çekici, güzel görünmeye önem veren, sevgi duygularını gösterebilen, verici, kontrollü, düzenli, korku ve stresleri olan, kendilerini eleştiren, tartış maktan çekinmeyen, başkalarına emretmekten hoşlanan, iyi rol yapa bilen dominant özellikler göstermişlerdir. Üniversite mezunu çalışmayan kadınlar iki alt test dışında ortalama değer aldıkları için normal kişilerin özelliklerini göstermişlerdir. -Akademisyen kadınların kendilerini ve annelerini algılamalarında ise; Akademisyen kadınlar `Sosyal uyum`, `Dominant - Bağımlılık`, `Kontrolsüz -Kontrollü` ve `Açık olma` alt testle rinde annelerinden anlamlı derecede ayrılmışlardır. Anneleri; `Sosyal uyum`, `Açık olma`, ve `Sosyal güç` alt testlerinde orta lama değer almışlardır. Akademisyen kadınlar `Dominant-Bağımlı` alt testinde kendilerini dominant algılarken, annelerini bağımlı algılamışlardır. `Kontrol` ve `Hipomanik-Depresif ` alt testle rinde ise Akademik kadınlar annelerini kendilerine göre daha kontrollü ve depresif bulmuşlardır. Bu sonuçlar doğrultusunda akademisyen kadınlar çekici, sevimli, istediğini yapabilen, güzel görünmeye önem veren, kendilerini beğenen, başkaları ile beraber olmaktan hoşlanan, karşı cinsle rahat ilişki kurabilen, yaratıcı, özveride bulunan, sevgi duygularını gösterebilen, verici, kontrollü, rahat hareket edemeyen, düzenli, korku ve stresleri olan, kendilerini eleştiren, tartışmaktan çekinmeyen, başkalarına emretmekten hoşlanan, iyi rol yapabilen özellikler göstermişlerdir. Anneleri ise', pasif, sabırlı, uyumlu, emretmekten hoşlanmayan, başkalarının idaresini kabullenmeye eğilimli, bağımlı, düzenli, para harcamada kontrollü, rahat hareket edemeyen, korkulu ve stresli özellikler göstermişlerdir. Sonuç olarak akademisyen kadınlar annelerini rahatça rol modeli olarak seçebildikleri halde, psikolojik yönden annelerinden farklılaş tıkları gözlenmiştir.üniversite mezunu çalışmayan kadınlar ve anneleri arasın da sadece 5 nci alt test `açıklık-kapalılık`da anlamlı farklılıklar görülmüştür, üniversite mezunu çalışmayan kadınlar kendileri ni açık algılarken annelerini orta noktada değerlendirmişlerdir. Kendilerini başkalarına güvenen > sevgi duyan verici kişiler olarak algılamışlardır. `Hipomanik-Depresif ` alt testinde kendilerini ve annelerini aynı ölçüde depresif algılamışlardır. Bu sonuca göre; korkuları olan> kendilerini baskı altında hisseden» kendilerini suçlayan, sıkıntılarını sık sık düşünen özellik göstermişlerdir. üniversite mezunu çalışmayan kadınlar `Sosyal uyum`, `Dominant`, `Kontrol` ve `Sosyal güç` alt testlerinde ortalama değer alarak normal insan özellikleri göstermişlerdir. Anneleri ise, çekici, sevimli» güzel görünmeye değer veren, kendilerini beğenen, sabırlı, uyumlu* para harcamada, kontrollü düzenli, rahat hareket edemeyen, başkaları ile beraber olmaktan hoşlanmayan, karşı cinsle ilişkilerden sıkılan, özveride bulunma yan, yaratıcı olmayan kişilik özellikleri göstermişlerdir. -Akademisyen ve çalışmayan üniversite mezunu kadınların annelerini algılamaları', Akademisyen kadınlar annelerini `Sosyal uyum`, `Açık olma.` ve `Sosyal güç` alt testlerinde, akademisyen olmayan kadınlar ise annelerini yalnızca `Açık olma` alt testle rinde orta değerde algılamışlardır. `Dominant -Bağımlı` alt testinde kadınlar annelerini aynı ölçüde bağımlı algılamışlardır. Bu sonuçlara göre`, iki gruptaki kadınların anneleri; pasif, sabırlı, uyumlu, başkasının idaresini kabullenmeye eğilimli, para harcamada kontrollü, düzenli, rahat hareket edemeyen, korkuları olan, stresli, kızgınlıklarını içlerinde tutan, bağımlı özellikler göstermişlerdir. üniversite mezunu çalışmayan kadınların anneleri bu özelliklerden başka, güzelliğe önem veren, sevimli, çekici, karşı cinsle ilişki kurmaktan çekinen, Özveride bulunma yan, yaratıcı olmayan özellikler göstermişlerdir. -Akademisyen ve çalışmayan üniversite mezunu kadınlarınkendilerini ve annelerini algılamaları, Akademisyen kadınların kendilerini algılamalarında `Sosyal uyum`, `Dominant`, `Açık olma`, ve `Sosyal güç` alttestlerinde diğer gruplardan yüksek puanlar alarak farklılık göstermişlerdir. Bu da bize göstermektedirki akademisyen kadınların kişilik özellikleri sosyal kontaklarında uyumlu, dominant, başkaları ile beraber olmaktan hoşlanan, karşı cinsle rahat ilişki kurabilen, verici, kontrollü, düzenli, korku ve stresleri olan, kendilerini eleştiren, tartış maktan çekinmeyen, başkalarına emretmekten hoşlanan, yaratıcı olarak sıralanabilir. üniversite mezunu çalışmayan. kadınlar `Depresif` ve `Açık olma` alt testleri dışında diğer alt testler den ortalama değer almışlardır. Onlar da, korkuları olan, stresli, sıkıntılarını içlerinde tutan, kendilerini suçlayan, başkalarına güvenen, sevgi duyan, verici özellikler göstermişlerdir. Akademisyen kadınların anneleri `Sosyal uyum`, `Açık olma` ve `Sosyal güç` alt testlerinde ortalama değer almışlardır. Diğer grup kadınların anneleri ise `Açık olma` alt testinde ortalama değer almışlardır. `Dominant -Bağımlı` olma. alt testinde aynı ölçüde bağımlı özellik göstermişlerdir. Annelerinin özellikleri pasif, sabırlı, uyumlu, başkasının idaresini kabullenmeye eğilimli, para harcamada kontrollü, düzenli, korkulu, stresli, kızgınlıklarını içlerinde tutan özellikler göstermişlerdir. Üniversite mezunu çalışmayan kadınların anneleri ayrıca, güzelliğe önem veren, çekici, karşı cinsle ilişki kurmaktan çekinen, yaratıcı olmayan» özveride bulunmayan özellikler göstermişlerdir. Sonuç olarak akademisyen kadınlar, kişilik özellikleri açısından diğer gruptan ayrılmıştır, üniversite mezunu çalışmayan kadınlar normal insan özellikleri göstermişlerdir. Anneleri ise daha geleneksel bulunmuştur. HOW ACADEMİCİAN WOMEN AND UNIVERSITY GRADUATE NON-WORKING WOMEN PERCIEVE THEMSELVES AND THEIR MOTHERS ABSTRACT This research has been conducted on a total of 40 women, 20 of which are academician women from Social Sciences Faculty of Ankara University and the other 20 are graduates of Social Sciencies faculties, living in Ankara and do not have any jobs. The main objective of this paper is to determine how academician women and university graduate non-working women percieve themselves and their mothers. This research has been conducted in an explanatory manner in trying to identify the situations and conditions where women percieve themselves and their mothers. For this purpose, the ''Giessen; I and her test'1 developed by Giessen University in Germany has been used. The data gathered have been used in * 't-tests'' from which the following conclusions were drawn. The academician women have shown different characteristics from the other group in responding to the sub-test of '' social fittness11, ' 'dominance' ', ''openness'' and ''social power'`. Apart from the ' 'openness' ' test, university graduate non-working women have shown moderate characteristics reflecting normal personal behaviour. The mothers of university graduate non-working women have shown separate characteristics in the ' 'closed' ' subtest. Women have jointy noted themselves and their mothers as ''having controlled behavoir1', ''orderly behaving* *, ' 'attractive' ', ''attentive for beauty'1, ''not flexible in behaviour'', ''having fears'1, ''not showing anger'', ''having stress' 'and ' ' self-critising' '. »7
Collections