Ankara merkez ilçelerindeki ortaokullarda okul ve ailenin işbirliği ve sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu arastxrmada, Ankara merkez ilçelerindeki ortaokullarda okul ile ailenin işbirliği ve sorunları üzerinde yoğunlaşıldı. Bu amaçla, 1983 tarihli yönetmeliğe göre okul aile birliklerine (OAB) verilen görevlerin gereklilik ve uygulanma düzeyleri ile yönetmen, öğretmen ve ana babaların bu görevlere ilişkin yeterlikleri saptandı. Ayrıca okul aile işbirliği sorunları ortaya çıkarıldı. Araştırma kapsamına, Ankara merkez ilçelerindeki bağımsız ortaokulların yönetmenleri, öğretmenleri ve aon sınıf öğrencilerinin ana babaları alındı. Veri toplama aracı olarak, yönetmelik çerçevesinde ve üç ayrı formda düzenlenen anketler kullanıldı, örneklem kapsamına alınan 1925 denek içerisinden, yönetmen grubunda 52 (%90), öğretmen grubundan kJ>S (#70 ), ana baba grubundan 10^7 (%8j5) olmak üzere toplam 1525 anket formu işleme alındı. Araştırına sonucunda aşağıdaki bulgular elde edildi: 1. Denek gruplarının tümünün görüşlerine göre, yönetmelikte yer alan OAB görevleri gereklidir. 2. OAB görevleri, yönetmen ve ana baba gruplarının görüşlerine göre uygulanmakta, öğretmen grubunun görüşüne göre uygulanma maktadır. 3. OAB görevlerinin gereklilik ve uygulanma düzeyleri arasında olumlu bir ilişki bulunmaktadır. k. Yönetmenler, okul aile işbirliğine ilişkin yönetsel görevlerde, denek gruplarının tümünün görüşlerine göre yeterlidir. 5. öğretmenler, okul aile işbirliğine ilişkin eğitsel görevlerde, denek gruplarının tümünün görüşlerine göre yeterlidir. 6. Ana babalar, okul aile işbirliğinde kendilerine düşen görevlerde, yönetmen ve ana baba gruplarının görüşlerine göre yeter li; öğretmen grubunun görüşüne göre yetersizdir. 7. Okul aile işbirliği sorunları görev alanlarına gör© sap tanmış; ayrıca `ana baba eğitimi`, `ev ziyaretleri`, `yönlendir ese` ve `yaşam boyu eğitim` kapsamı içerisinde tartışılmıştır. ABSTRACT This study investigated levels of necessity and implementation concerning regulation for the Parent Teacher Association (PTA) dated 1983. In addition, efficiencies of principals, teachers and parents in the tasks related to home-school collaboration were examined. Finally, common issues regarding this collaboration also emerged. The subject for this study were principals, teachers and parents, whose children were in the eighth grade, of the junior high schools in Ankara, Turkey, They were surveyed by a three-section questionnaire which consisted of (l) Information Sheet, (2) Necessity and Implementation Scale adapted by the researcher from the above- mentioned regulation, (3) Efficiency Scale depending on the second section. Responses from the total population of 1925 samples included 52 principals (90 percent), kj6 teachers (70 percent), and 1037 parents (83 percent), a total of 1525 were used. Statistical techniques used in this study were frequency,, percentage, mean, standard deviation, analysis of variance (ANOVA), `Z` test, and coefficient of correlation. Findings were commented on within the context of four main task fields which had been organized by the researcher. These task fields have been `forming national and international values`, `developing home-school co-operation`, `meeting the individual needs`, and `social aids and services`. The major findings of this study are as follows: 1. In all the samples' points of view, the tasks of the PTA, given by the regulation, have been found necessary. 2. According to the principals* and parents' opinions, the tasks of the PTA have been implemented, but the teachers have disagreed, 39^395 3. There has been a positive correlation between the levels of necessity and implementation regarding the tasks of the PTA. 'f. Principals have been found efficient in the administrative tasks concerning home-school collaboration. 5. Teachers have been found efficient in the educational tasks concerning home-school collaboration. 6. According to the principals' and parents' opinions, parents have been found efficient concerning to the tasks which they are responsible for home-school collaboration, but the teachers have disagreed. 7. The issues related to home-school collaboration have emerged within the task fields, and have also been discussed in the context of `parent education`, `home visits`, `orientation` and `life-long education`.
Collections